Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Biznis v Detve

.denisa Gdovinová .časopis .biznis príbeh

Prečítal knihu Štvorhodinový pracovný týždeň od Timothy Ferrissa a rozhodol sa, že nebude strácať čas. Marián Líška rozbieha na Slovensku projekt VIRAS, teda odbornú virtuálnu asistenciu.

Timothy Ferris píše o asistentoch cez internet ako o forme efektívneho využitia času. Stačí, aby biznismen v New Yorku zadal pred spaním úlohu svojmu asistentovi v Indii, kde je práve ráno. Asistent zadanie splní práve v čase, keď sa obchodník v New Yorku zobúdza. Podobne funguje aj projekt VIRAS.
Na internetovej stránke projektu svieti obrovský mravec. „Je to symbol e-asistenta,“ vraví Marián Líška, spoluzakladateľ projektu. „Hoci je malý a v úzadí, jeho usilovnosť  dokáže spraviť veľa dobrej práce.“ Virtuálny asistent sa naozaj hodí na takú „mravčiu“ prácu. Stačí zavolať sprostredkovateľovi a ten po zadaní objednávky vyberie asistenta, ktorý sa na danú úlohu hodí najlepšie. „Aktuálne máme k dispozícii siedmich asistentov – štyroch ekonómov, jedného právnika a dvoch grafikov.“ Marián si zakladá najmä na odbornosti svojich asistentov. Napriek tomu, že sú všetci asistenti študenti či pomerne čerství absolventi vysokých škôl. „Odbornosť posudzujeme podľa praxe, ktorú má daný asistent za sebou. Podľa toho delíme služby aj na jednotlivé balíky.“
Pre jednoduché úlohy VIRAS ponúka balík Basic, kde sú asistentmi študenti. Pri Business balíku je už však k dispozícii asistent s odbornou praxou v danej oblasti. Po zvolení balíka sa už len stačí dohodnúť na čase, ktorý asistent potrebuje na vypracovanie zadania. „Táto časť sa môže zdať zdĺhavá, snažíme sa ju preto vybaviť čo najrýchlejšie. Po prijatí objednávky sa dohodneme s asistentom a klientovi odpovieme čo najskôr, ako je to možné, najneskôr však do troch hodín.“ Poslednou možnosťou je ešte VIP balík, ktorý klientovi ponúka priamy kontakt s asistentom. Sprostredkovateľ iba vyberie vhodného kandidáta, s ktorým už objednávateľ komunikuje priamo a môže si ho opätovne vyžiadať. V tomto prípade si však Marián uvedomuje riziko – objednávateľ môže firmu obísť a skontaktovať sa priamo s asistentom. Aj keď by to znamenalo stratu zisku, Marián by s tým nemal až taký problém. „Pokiaľ by to zaručilo dlhodobú prácu pre asistenta, bolo by možné dohodnúť sa.“ V projekte ide totiž viac ako len o biznis.
Marián len nedávno promoval na Technickej univerzite vo Zvolene v odbore manažment a financovanie lesných podnikov, firmu si založil už v bakalárskom ročníku. Reklamnú agentúru ReklaMag vedie so svojím kamarátom Dušanom Tučekom, spolu rozbiehajú aj tlač vizitiek. Narodil sa v Detve a hoci je mladý a šikovný, plánuje v meste pod Poľanou prežiť celý život. „Hnevá ma, že množstvo mladých ľudí uteká preč zo svojich regiónov. Ale dá sa to pochopiť – nemajú šancu nájsť si tu prácu,“ vraví. Jeho siedmi e-asistenti sú z Veľkého Krtíša, Tomášoviec či Detvy, teda z regiónov, kde je miera nezamestnanosti jednou z najvyšších na Slovensku. Marián chce ponúknuť prácu najmä šikovným mladým ľuďom, ktorí bývajú v dedinách, kde autobus premáva trikrát do dňa. „Časom ich to omrzí a presťahujú sa do väčšieho mesta, alebo dokonca odídu do zahraničia,“ vraví Marián a rozpráva o Detve, ktorú má veľmi rád. „Ak sa chcem mať vo svojom regióne lepšie, nemôžem len nadávať, alebo sa odsťahovať. Musím ho podporiť.“

.prelomiť nedôveru
Dokáže virtuálny asistent nahradiť toho klasického? VIRAS totiž od začiatku upozorňuje na to, že asistent dokáže spraviť všetko – všetko, čo je možné zariadiť cez telefón alebo internet. „Hlavnou výhodou asistenta je efektivita. Klient si môže byť istý, že zaplatil za čas, ktorý bol naozaj odpracovaný. Ďalšou výhodou je aj nulová byrokracia, jediným dokumentom je faktúra. „A aj tú môže za klienta zaplatiť e-asistent,“ usmeje sa Marián, a dodáva, že chce uľahčiť aj túto povinnosť kreditovým systémom. Klient si tak môže dopredu zaplatiť sumu, z ktorej mu bude postupne odrátavané. Kredit pritom nie je časovo viazaný – jeden mesiac môže využiť asistenta desaťkrát a na druhý mesiac si môže objednať službu len raz.
Od januára tohto roku funguje VIRAS v skúšobnej verzii, počas ktorej prijal asi desať objednávok a odrobil približne 80 hodín. Asistenti napríklad prekladali prezentáciu spoločnosti do angličtiny, pripravovali grafické návody pre stavebnice poháňané soľou či vyhľadávali rôzne údaje na internete.  Od mája už VIRAS funguje naplno a zakladatelia sa ešte stále snažia odstrániť chybičky. Marián si uvedomuje problémy, ktoré sú s projektom spojené. Tým najväčším je nedôvera zákazníkov k anonymným asistentom. Prečo by mal obchodník z Bratislavy veriť nejakému študentovi z Detvy? „Jednoducho to musia skúsiť a táto nedôvera sa musí prelomiť. Každý startup je od toho závislý,“ tvrdí. Za prácou svojich asistentov si stojí a je si istý, že iba pozitívna skúsenosť vytvorí dobré meno.
Problémom môže byť však aj nízky dopyt a malý slovenský trh. VIRAS by chcel expandovať, zatiaľ len do Českej republiky. Popritom Marián nezabúda na Detvu a svoju kanceláriu nemieni presunúť nikam inam. „Viem, že dokonca aj vo Zvolene je väčší trh ako tu. Ale nie sme ani malá dedinka, veď máme 15-tisíc obyvateľov!“ VIRAS zatiaľ neplánuje zamestnávať asistentov mimo Detvianskeho, Veľkokrtíšskeho a Lučeneckého okresu.  
Napriek všetkej snahe Marián s kolegom Dušanom neočakávajú, že projekt VIRAS bude prinášať veľké zisky. „Len málokto dnes uverí biznisu, ktorý síce podporuje dobrú vec, ale nie je až taký ziskový,“ vraví, „preto chcem, aby stál VIRAS pevne na nohách a zarobil si sám na seba.“ Myšlienka regionálneho rozvoja zostáva stále prvoradá.
.autorka je spolupracovníčka .týždňa.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite