OPLATÍ SA VIDIEŤ Nick Cave: 20 000 dní na Zemi (23. júl, kino Lumiere, 20.30 hod.)
V tejto rubrike obyčajne píšeme o veciach, ktoré sme videli, počuli alebo navštívili, no bratislavská premiéra dokumentárneho filmu Nick Cave: 20 000 dní na Zemi, aj keď sme ho ešte nevideli, už podľa traileru hovorí o tom, že 23. júla sa uskutoční projekcia, ktorú si netreba nechať ujsť. Nick Cave, ktorý si minulý rok zahral aj na Pohode, je vďačný objekt. Stačí na neho namieriť kameru a máte skvelý záber, no podľa prvých ohlasov je jeden deň v živote Nicka Cava originálnym filmovým dokumentom o vnútornom živote tohto austrálskeho speváka, kde sa stiera reality s fikciou tak, ako je to aj v jeho pesničkách. Vo vedľajších úlohách si v dokumente, v ktorom Cave prezentuje svoje názory na hudbu, tvorbu a život, zahral skvelý herec Ray Winstone, ktorého Cave obsadil do svojich filmov a samozrejme, nebude chýbať ani speváčka Kylie Minogue, ktorá svoj život s Cavom navždy spojila v nesmrteľnom duete Where The Wild Roses Grow.
.pb
OPLATÍ SA ČÍTAŤ Natalia Ključarjovová: Rusko – vagon třetí třídy (Eroika, 2014)
„To čert mi napískal, abych sa s duší a talentem narodil na Rusi!” To povedal Puškin, ale Natalia Klučarjovová, mladá ruská poetka a novinárka, ktorá novelou Rusko – vagon třetí třídy v roku 2008 debutovala, najväčšieho ruského klasika cituje. Vlastne by bolo možné jej novelu chápať ako ilustráciu toho, že Puškinova skepsa voči Rusku stále platí. Nikita, citlivý mladý muž, sa podobne ako množstvo jeho jurodivých predchodcov rozhodne cestovať – vo vagóne tretej triedy – po Rusku v snahe spoznať, čo je jeho podstatou. Zbiera (smutné) príbehy, prežíva (tragický) milostný vzťah, zoznamuje nás s prostredím peterburskej alternatívy, dostávame sa do blízkosti obávanej FSB, spoznávame hladujúcich dôchodcov aj nepoužiteľných intelektuálov. A aj otca Andreja, ktorý vo svojej farnosti poskytuje útočisko poníženým a urazeným. Natalia Ključarjovová o tom všetkom píše s empatiou aj humorom. Obdiv si zaslúži aj český preklad Jakuba Šedivého.
.jk
OPLATÍ SA VIDIEŤ Letné shakespearovské slávnosti
Ešte stále máte možnosť vidieť dve z troch inscenácií, ktoré tento rok na Bratislavský hrad prinášajú Letné shakespearovské slávnosti. Až do stredy je možné vidieť Dvoch pánov z Verony v réžii a s hudbou, žiaľ, už nežijúceho Petra Mankoveckého (na scéne Pavla Andraška a v kostýmoch Jany Kuttneorvej) s Lukášom Vaculíkom, Milom Kráľom, Ľubošom Kostelným či Barborou Švidraňovou v hlavných úlohách, Od piatka do nedele budú na Hrade tri predstavenia českej inscenácie Richarda III. v réžii Martina Hubu (na scéne Jozefa Cillera, v kostýmoch Milana Čorbu a s hudbou Jana P. Muchowa) s Jiřím Langmajerom, Klárou Issovou, Simonou Postlerovou, Karlem Dobrým či Radkou Fidlerovou v hlavných úlohách. Predstavenia na nádvorí Bratislavského hradu majú svoju zvláštnu atmosféru, no a Shakespeare má stále čo povedať.
.jk
OPLATÍ SA POČUŤ Orchestre Tout Puissant Marcel Duchamp – Rotorotor (Moi J'Connais Records)
Keď si hudobná skupina dá názov Orchester všemohúceho Marcela Duchampa, tak môže vyvolávať dojem, že ponúka niečo šokujúce, ako bol Marcelov pisoár. Ponúka? Nie. Zaujímavé však áno. Amalgámom týchto Švajčiarov je experimentovanie. A hoci ich hudba vyznieva ako alternatívny rock vychádzajúci z new wave rokov 1978 – 1983, a nie ako world music, vyzdvihuje ju londýnsky časopis Froots (world music). Dôvodom je presvedčivosť, ale aj prvky etnickej africkej hudby. Speváčka skupiny Liz Moscarola nevyniká spevom ani hlasom, ale ku komornému štýlu s jemným nádychom džezu sa jej prejav hodí. Použitie nástrojov gitara, basa, bicie, husle, pozauna, xalam, marimba, píšťala, zvončeky v aranžmánoch Johna Parisha (PJ Harvey) hovorí samo za seba. Je to pekné, no nekonvenčné, náročnejšie na vnímanie.
.miroslav Potoček
OPLATÍ SA POČUŤ Morrissey: World Peace Is Non Of Your Business (Harvest/Universal 2014)
Krátko po vydaní predošlého albumu Years Of Refusal (2009) Morrissey hovoril o predčasnom odchode do dôchodku. Namiesto toho prichádza s novým albumom. Rozdiel medzi oboma platňami je päť rokov a za ten čas sa mu nahromadilo množstvo materiálu. Dvanásť piesní skončilo na novom albume, ďalších šesť na bonusovom CD a vo vzduchu zostali ďalšie veci. Každý z Morrisseyho albumov je niečím charakteristický, tento si budeme pamätať za jeho latinský sound, ktorým na album prispel Gustavo Manzur, okrem klávesových nástrojov obsluhujúci španielsku gitaru, harmoniku, trúbku či perkusie. Španielske motívy sa objavujú naprieč celým albumom a treba povedať, že táto poloha mu veľmi svedčí (Earth Is The Loneliest Planet či The Bullfighter Dies). Výsledok však nie je jednotvárny, ale pestrý, pretože britský spevák prišiel na svojom desiatom radovom albume aj s výraznými popovými kúskami (Kiss Me A Lot) či aktivistickými pesničkami, ktoré by dobre zneli aj na Broadwayi (I’m Not A Man). Ak máte radi „Moza”, tak vás tento album určite nesklame.
.pb
V tejto rubrike obyčajne píšeme o veciach, ktoré sme videli, počuli alebo navštívili, no bratislavská premiéra dokumentárneho filmu Nick Cave: 20 000 dní na Zemi, aj keď sme ho ešte nevideli, už podľa traileru hovorí o tom, že 23. júla sa uskutoční projekcia, ktorú si netreba nechať ujsť. Nick Cave, ktorý si minulý rok zahral aj na Pohode, je vďačný objekt. Stačí na neho namieriť kameru a máte skvelý záber, no podľa prvých ohlasov je jeden deň v živote Nicka Cava originálnym filmovým dokumentom o vnútornom živote tohto austrálskeho speváka, kde sa stiera reality s fikciou tak, ako je to aj v jeho pesničkách. Vo vedľajších úlohách si v dokumente, v ktorom Cave prezentuje svoje názory na hudbu, tvorbu a život, zahral skvelý herec Ray Winstone, ktorého Cave obsadil do svojich filmov a samozrejme, nebude chýbať ani speváčka Kylie Minogue, ktorá svoj život s Cavom navždy spojila v nesmrteľnom duete Where The Wild Roses Grow.
.pb
OPLATÍ SA ČÍTAŤ Natalia Ključarjovová: Rusko – vagon třetí třídy (Eroika, 2014)
„To čert mi napískal, abych sa s duší a talentem narodil na Rusi!” To povedal Puškin, ale Natalia Klučarjovová, mladá ruská poetka a novinárka, ktorá novelou Rusko – vagon třetí třídy v roku 2008 debutovala, najväčšieho ruského klasika cituje. Vlastne by bolo možné jej novelu chápať ako ilustráciu toho, že Puškinova skepsa voči Rusku stále platí. Nikita, citlivý mladý muž, sa podobne ako množstvo jeho jurodivých predchodcov rozhodne cestovať – vo vagóne tretej triedy – po Rusku v snahe spoznať, čo je jeho podstatou. Zbiera (smutné) príbehy, prežíva (tragický) milostný vzťah, zoznamuje nás s prostredím peterburskej alternatívy, dostávame sa do blízkosti obávanej FSB, spoznávame hladujúcich dôchodcov aj nepoužiteľných intelektuálov. A aj otca Andreja, ktorý vo svojej farnosti poskytuje útočisko poníženým a urazeným. Natalia Ključarjovová o tom všetkom píše s empatiou aj humorom. Obdiv si zaslúži aj český preklad Jakuba Šedivého.
.jk
OPLATÍ SA VIDIEŤ Letné shakespearovské slávnosti
Ešte stále máte možnosť vidieť dve z troch inscenácií, ktoré tento rok na Bratislavský hrad prinášajú Letné shakespearovské slávnosti. Až do stredy je možné vidieť Dvoch pánov z Verony v réžii a s hudbou, žiaľ, už nežijúceho Petra Mankoveckého (na scéne Pavla Andraška a v kostýmoch Jany Kuttneorvej) s Lukášom Vaculíkom, Milom Kráľom, Ľubošom Kostelným či Barborou Švidraňovou v hlavných úlohách, Od piatka do nedele budú na Hrade tri predstavenia českej inscenácie Richarda III. v réžii Martina Hubu (na scéne Jozefa Cillera, v kostýmoch Milana Čorbu a s hudbou Jana P. Muchowa) s Jiřím Langmajerom, Klárou Issovou, Simonou Postlerovou, Karlem Dobrým či Radkou Fidlerovou v hlavných úlohách. Predstavenia na nádvorí Bratislavského hradu majú svoju zvláštnu atmosféru, no a Shakespeare má stále čo povedať.
.jk
OPLATÍ SA POČUŤ Orchestre Tout Puissant Marcel Duchamp – Rotorotor (Moi J'Connais Records)
Keď si hudobná skupina dá názov Orchester všemohúceho Marcela Duchampa, tak môže vyvolávať dojem, že ponúka niečo šokujúce, ako bol Marcelov pisoár. Ponúka? Nie. Zaujímavé však áno. Amalgámom týchto Švajčiarov je experimentovanie. A hoci ich hudba vyznieva ako alternatívny rock vychádzajúci z new wave rokov 1978 – 1983, a nie ako world music, vyzdvihuje ju londýnsky časopis Froots (world music). Dôvodom je presvedčivosť, ale aj prvky etnickej africkej hudby. Speváčka skupiny Liz Moscarola nevyniká spevom ani hlasom, ale ku komornému štýlu s jemným nádychom džezu sa jej prejav hodí. Použitie nástrojov gitara, basa, bicie, husle, pozauna, xalam, marimba, píšťala, zvončeky v aranžmánoch Johna Parisha (PJ Harvey) hovorí samo za seba. Je to pekné, no nekonvenčné, náročnejšie na vnímanie.
.miroslav Potoček
OPLATÍ SA POČUŤ Morrissey: World Peace Is Non Of Your Business (Harvest/Universal 2014)
Krátko po vydaní predošlého albumu Years Of Refusal (2009) Morrissey hovoril o predčasnom odchode do dôchodku. Namiesto toho prichádza s novým albumom. Rozdiel medzi oboma platňami je päť rokov a za ten čas sa mu nahromadilo množstvo materiálu. Dvanásť piesní skončilo na novom albume, ďalších šesť na bonusovom CD a vo vzduchu zostali ďalšie veci. Každý z Morrisseyho albumov je niečím charakteristický, tento si budeme pamätať za jeho latinský sound, ktorým na album prispel Gustavo Manzur, okrem klávesových nástrojov obsluhujúci španielsku gitaru, harmoniku, trúbku či perkusie. Španielske motívy sa objavujú naprieč celým albumom a treba povedať, že táto poloha mu veľmi svedčí (Earth Is The Loneliest Planet či The Bullfighter Dies). Výsledok však nie je jednotvárny, ale pestrý, pretože britský spevák prišiel na svojom desiatom radovom albume aj s výraznými popovými kúskami (Kiss Me A Lot) či aktivistickými pesničkami, ktoré by dobre zneli aj na Broadwayi (I’m Not A Man). Ak máte radi „Moza”, tak vás tento album určite nesklame.
.pb
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.