O majstrovi sveta v kráľovskej motoristickej disciplíne sa rozhodlo až za zeleným stolom. Skončila sa tak sezóna plná škandálov i prekvapení.
Napriek tomu na ňu budú fanúšikovia spomínať s obdivom. Takú divočinu, či už na trati, alebo mimo nej, totiž už dávno nevideli. Formula 1 mala tento rok všetky ingrediencie kvalitnej drámy. Skúsených majstrov svojho umenia i ambicióznych mladíkov, napínavo rozohratú zápletku, kúsok krimi, dobre nakorenené vášne a šokujúce vyvrcholenie. Ba dokonca ešte aj svoje post scriptum v podobe záveru na súde.
.bratovražda
Sezóna sa začala víťazstvom Kimiho Räikkönena, ktorému sa podarilo niečo, čo nedokázal ani legendárny Michael Schumacher. Vyhrať prvé preteky za volantom Ferrari. Lenže potom sa o triumfy bili predovšetkým piloti konkurenčnej stajne McLaren Mercedes. Prvotná idylka medzi dvojnásobným šampiónom Fernandom Alonsom a supertalentovaným nováčikom Lewisom Hamiltonom sa však postupne menila na nevraživosť, nenávisť vyvrcholila až bratovražedným bojom. Alonso ani Hamilton mimo trate spolu nerozprávali a na nej nechali hovoriť len zbrane – teda svoje monoposty. Bolo im jedno, že ak idú do vzájomných súbojov naplno, neprospieva to tímu. Ako sa však ukázalo, McLaren by aj tak cenený Pohár konštruktérov pre najlepší tím nezískal.
.špionáž
Ako sme už v .týždni písali, na povrch sa postupne dostali informácie o úniku technických, ale aj organizačných dát zo stajne Ferrari. Len málokto asi čakal, že vyhodenie jej technika Nigela Stepneya a jeho obvinenie z predaja informácií konkurencii sa bude postupne nabaľovať ako snehová guľa a skončí sa takmer vylúčením McLarenu zo seriálu F1. Tradičná britská stajňa nakoniec mohla ďalej súťažiť, no odobrali jej všetky tímové body a navyše dostala aj rekordnú pokutu sto miliónov dolárov. Čo však bolo horšie, aféra ešte zhoršila napätú atmosféru v tíme.
Mimochodom, táto kauza stále nie je uzatvorená, monoposty McLarenu na nasledujúcu ročník majstrovstiev sveta sú pod drobnohľadom komisárov Medzinárodnej automobilovej federácie FIA. Pri prvej kontrole nezistili žiadne využitie dát od Ferrari, ďalšia kontrola je naplánovaná na február. Ak by komisári niečo objavili, tímu hrozí vylúčenie z budúcoročnej sezóny.
.vyhráva tretí
Dvoje preteky pred koncom strácal Raikkönen na prvého Hamiltona sedemnásť bodov, na druhého Alonsa o dvanásť menej. Išlo o dvadsať bodov a Kimi ich získal. Vyhral v Japonsku i v Brazílii.
Pred záverečnými pretekmi pritom mohli získať titul hneď traja jazdci, čo sa naposledy stalo v roku 1986. Vtedy proti dvom vozom Williams s Nelsonom Picquetom a Nigellom Mansellom za volantom stál McLaren Alaina Prosta. Francúz bol celkovo tretí, no v austrálskom Adelaide dokázal vyhrať a zaistiť si svoj druhý z neskorších štyroch titulov majstra sveta. Toho roku len málokto veril, že by sa história mohla zopakovať, no stalo sa. Räikkönen vypálil všetkým rybník a stal sa konečne svetovým šampiónom, mimochodom, po Rosbergovi a Häkkinenovi už tretím z Fínska. Oslavy však musel odložiť, pretože piloti stajní BMW a Williams použili nepovolene podchladený benzín a McLaren žiadal ich diskvalifikáciu, čím by sa Hamilton posunul vyššie vo výsledkovej listine a stal by sa ako prvý nováčik v histórii majstrom sveta. Na súde však takéto argumenty neuspeli a Räikkönenov primát bol potvrdený.
.dvojaký meter?
Kriminálka v F1 sa však neskončila ani záverečnými pretekami. Opäť sa totiž vynorili informácie o špionáži, tentoraz sa namočil bývalý mechanik McLarenu Phil Mackereth, ktorý prestúpil do Renaultu a na pamiatku si vzal isté dáta. Ako sám vysvetľoval, zo sentimentu. FIA mu však uverila a Renaultu nevymerala žiadny trest, aj keď podľa právnikov v tomto prípade poškodeného McLarenu bola špionáž markantnejšia, ako v predchádzajúcej kauze, kde bol McLaren odsúdený ako vinník.
Paradoxne, práve do Renaultu sa pred niekoškými dňami vracia Fernando Alonso, ktorý sa v McLarene cítil nedocenený. Spustil tak prestupovú rošádu, ktorá naznačuje, že aj budúci rok bude Formula 1 fajnovým divadielkom.
Napriek tomu na ňu budú fanúšikovia spomínať s obdivom. Takú divočinu, či už na trati, alebo mimo nej, totiž už dávno nevideli. Formula 1 mala tento rok všetky ingrediencie kvalitnej drámy. Skúsených majstrov svojho umenia i ambicióznych mladíkov, napínavo rozohratú zápletku, kúsok krimi, dobre nakorenené vášne a šokujúce vyvrcholenie. Ba dokonca ešte aj svoje post scriptum v podobe záveru na súde.
.bratovražda
Sezóna sa začala víťazstvom Kimiho Räikkönena, ktorému sa podarilo niečo, čo nedokázal ani legendárny Michael Schumacher. Vyhrať prvé preteky za volantom Ferrari. Lenže potom sa o triumfy bili predovšetkým piloti konkurenčnej stajne McLaren Mercedes. Prvotná idylka medzi dvojnásobným šampiónom Fernandom Alonsom a supertalentovaným nováčikom Lewisom Hamiltonom sa však postupne menila na nevraživosť, nenávisť vyvrcholila až bratovražedným bojom. Alonso ani Hamilton mimo trate spolu nerozprávali a na nej nechali hovoriť len zbrane – teda svoje monoposty. Bolo im jedno, že ak idú do vzájomných súbojov naplno, neprospieva to tímu. Ako sa však ukázalo, McLaren by aj tak cenený Pohár konštruktérov pre najlepší tím nezískal.
.špionáž
Ako sme už v .týždni písali, na povrch sa postupne dostali informácie o úniku technických, ale aj organizačných dát zo stajne Ferrari. Len málokto asi čakal, že vyhodenie jej technika Nigela Stepneya a jeho obvinenie z predaja informácií konkurencii sa bude postupne nabaľovať ako snehová guľa a skončí sa takmer vylúčením McLarenu zo seriálu F1. Tradičná britská stajňa nakoniec mohla ďalej súťažiť, no odobrali jej všetky tímové body a navyše dostala aj rekordnú pokutu sto miliónov dolárov. Čo však bolo horšie, aféra ešte zhoršila napätú atmosféru v tíme.
Mimochodom, táto kauza stále nie je uzatvorená, monoposty McLarenu na nasledujúcu ročník majstrovstiev sveta sú pod drobnohľadom komisárov Medzinárodnej automobilovej federácie FIA. Pri prvej kontrole nezistili žiadne využitie dát od Ferrari, ďalšia kontrola je naplánovaná na február. Ak by komisári niečo objavili, tímu hrozí vylúčenie z budúcoročnej sezóny.
.vyhráva tretí
Dvoje preteky pred koncom strácal Raikkönen na prvého Hamiltona sedemnásť bodov, na druhého Alonsa o dvanásť menej. Išlo o dvadsať bodov a Kimi ich získal. Vyhral v Japonsku i v Brazílii.
Pred záverečnými pretekmi pritom mohli získať titul hneď traja jazdci, čo sa naposledy stalo v roku 1986. Vtedy proti dvom vozom Williams s Nelsonom Picquetom a Nigellom Mansellom za volantom stál McLaren Alaina Prosta. Francúz bol celkovo tretí, no v austrálskom Adelaide dokázal vyhrať a zaistiť si svoj druhý z neskorších štyroch titulov majstra sveta. Toho roku len málokto veril, že by sa história mohla zopakovať, no stalo sa. Räikkönen vypálil všetkým rybník a stal sa konečne svetovým šampiónom, mimochodom, po Rosbergovi a Häkkinenovi už tretím z Fínska. Oslavy však musel odložiť, pretože piloti stajní BMW a Williams použili nepovolene podchladený benzín a McLaren žiadal ich diskvalifikáciu, čím by sa Hamilton posunul vyššie vo výsledkovej listine a stal by sa ako prvý nováčik v histórii majstrom sveta. Na súde však takéto argumenty neuspeli a Räikkönenov primát bol potvrdený.
.dvojaký meter?
Kriminálka v F1 sa však neskončila ani záverečnými pretekami. Opäť sa totiž vynorili informácie o špionáži, tentoraz sa namočil bývalý mechanik McLarenu Phil Mackereth, ktorý prestúpil do Renaultu a na pamiatku si vzal isté dáta. Ako sám vysvetľoval, zo sentimentu. FIA mu však uverila a Renaultu nevymerala žiadny trest, aj keď podľa právnikov v tomto prípade poškodeného McLarenu bola špionáž markantnejšia, ako v predchádzajúcej kauze, kde bol McLaren odsúdený ako vinník.
Paradoxne, práve do Renaultu sa pred niekoškými dňami vracia Fernando Alonso, ktorý sa v McLarene cítil nedocenený. Spustil tak prestupovú rošádu, ktorá naznačuje, že aj budúci rok bude Formula 1 fajnovým divadielkom.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.