Keď ešte v televíznom svete platili aspoň nejaké pravidlá, leto bolo časom mieru a pokoja, poctivá uhorková sezóna, žiadne veľké otrasy, okrem tých spravodajských, samozrejme. Také príjemné prázdninové podriemkavanie pri reprízach, nikto predsa nepôjde na trh s kožou, keď na trhu nikoho niet. Ľudia sa jednoducho v lete na telku príliš nedívali, určite nie toľko, ako na jeseň, v zime či na jar.
.na jeden záťah a hocikedy
Bývalo dobrý zvykom, že tie pravé orgie nových televíznych obsahov sa začínali na jeseň, niekedy v druhej polovici septembra. Dnes to už neplatí, skutočne veľkí globálni televízni hráči totiž dobre vedia, že práve leto je ideálnym časom tzv. binge-watchingu. Ľudia sú doma, oddychujú a nerobí im žiadny problém pozrieť si televízny seriál na jeden záťah, bez otravného čakania na ďalší diel, dvadsať epizód jedna po druhej, s občasnými prestávkami na hygienu. Preto čoraz viac seriálov, produkovaných predovšetkým službami ako Netflix, Amazon TV či Hulu vychádza práve takto. Sprístupnené sú všetky epizódy naraz, v jeden deň.
To sa však týka predovšetkým fanúšikov a špecializovaného internetového seriálového dívania sa, ktoré televíziu síce ešte stále rešpektuje ako prvotný zdroj, avšak nesleduje ju. Iné to je viac-menej iba v prípadoch platených televíznych staníc, ktoré svojím spôsobom definujú globálne seriálové trendy. HBO, Showtime, AMC, FX, Starz, je vysoko pravdepodobné, že ďalší potenciálny globálny seriálový hit sa objaví práve na nich.
Pre ne však televízny kalendár tiež akoby neplatil, nové série či minisérie môžu odštartovať prakticky kedykoľvek. The Knick (Knick: Doktori bez hraníc), seriál, ktorým na televízne ihrisko vstúpil režisérky velikán Steven Soderbergh sa napríklad začal vysielať 8. augusta 2014, v USA rovnako ako u nás a strhol na seba pozornosť prakticky okamžite nie po odvysielaní, ale už po ohlásení. Pritom spracúva v zásade veľmi konvenčnú a prevarenú televíznu tému – ide o seriál z medicínskeho prostredia, avšak ozvláštnenú tým, že seriál sa odohráva v roku 1900.
A potom tu máme tie akoby konvenčné seriály, produkované konvenčnými komerčnými stanicami, seriály, ktoré pravdepodobne budú veľmi úspešné aj v globálnom meradle, ale trendy nedefinujú, skôr nasledujú. Takže sa môžeme tešiť na neľútostný konkurenčný boj. NBC vyrukuje v októbri so seriálom Constantine, podľa komiksovej predlohy, na Foxe pôjde v septembri Gotham odohrávajúci sa v Batmanovom meste a na CBS psychologická krimi dráma Stalker. Samozrejme toho však bude nekonečne viac.
.RTVS a dve tváre BBC
A čo doma? Všetci traja relevantní hráči, verejnoprávna RTVS i komerčné televízie Markíza a Joj, prichystali na jeseň okrem stálic nové pôvodné slovenské seriály, aj niekoľko viac či menej zaujímavých zahraničných akvizícií, ktorými sa pokúsia osloviť diváka, aj keď veľmi dobre vedia, že na Slovensku je to s tými globálnymi seriálovými hitmi ťažšie.
RTVS to má asi najjednoduchšie, je verejnoprávna, a teda nie komerčná, čísla sledovanosti pre ňu teda nemusia byť alfou a omegou, dramaturgia si tak môže dovoliť ponúknuť divákovi i čosi, čo nezrušia alebo nepresunú vo vysielacej štruktúre hneď po tom, ako sa ukáže, že očakávania boli iné, väčšie.
Preto na RTVS uvidíme nový pôvodný slovenský rodinný televízny seriál Superhrdinovia, ktorého 12 epizód a zaujímavé herecké obsadenie nás azda presvedčia, že dnes mierne mätúci názov bude mať zajtra svoje opodstatnenie.
Súčasne uvidíme aj hneď niekoľko konvenčne a konzervatívne dobrých krimisérií britskej proveniencie. Prvou je tretia séria na STV 1 už udomácneného seriálu Vrchný inšpektor Banks (DCI Banks), teda čosi, čo už domáci divák viac-menej pozná, zvykol si a je to fajn. Čosi podobné by mohlo platiť aj o seriáli Prípady inšpektora Lynleyho, ktorý už je svojho druhu klasikou a rodinným striebrom BBC. Seriál uvádzaný aj na ČT vlastne nie je konvenčným seriálom, skôr ide o sériu dvadsiatich troch celovečerných televíznych kriminálnych filmov spojených ústrednými postavami dvojice detektívov, pričom platí, že The Inspector Lynley Mysteries má väčšinu toho, čo sme milovali, povedzme, na midsomerských vraždách či prípadoch inšpektora Dalgliesha. A pridanou hodnotou je permanentné pnutie až rozbroje a taká tá parťácka nevraživosť medzi aristokratickým inšpektorom Lynleyom a plebejskou seržantkou Harversovou. On je z lepšieho sveta, ona z horšieho, akoby sa nemali radi, ale my diváci, vieme, že to tak nie je a navyše sa výborne dopĺňajú v práci.
Ak by Prípady inšpektora Lynleyho reprezentovali starú dobrú BBC, ďalšie dve krimisérie, ktoré RTVS na jeseň odvysiela, reprezentujú aktuálnu dravú BBC, najrešpektovanejšiu verejnoprávnu televíziu vôbec. By Any Means a What Remains sú seriály, ktoré BBC odpremiérovala vlani, v roku 2013, a oba sú výborné, hoci každý iným spôsobom. Vo What Remains nájde čerstvo nasťahovaný sa mladý pár v byte nad nimi mŕtvolu ženy, ktorá dva roky nikomu nechýbala, a spustí tak vyšetrovanie, v ktorom sa razom stane podozrivým každý v dome, čo novým nájomníkom na popularite nepridá. Ťažisko seriálu je však už tradične kdesi inde – a tu sa What Remains stáva strhujúcou štúdiou až existenciálnej osamelosti. Veľmi silné. By Any Means je oproti tomu taká veľmi elegantne nakrútená oddychovka, mladistvá variácia na už odvysielané Prefíkané bandy, o utajenej policajnej jednotke spriadajúcej sofistikované pasce na zločincov. Tak správne schematické a veľká zábava.
.domáci doktori, importované istoty
Markíza a Joj, permanentne v konkurenčnom boji na relatívne malom reklamnom trhu, sú v podstatne ťažšej situácii, preto ani túto jeseň príliš neriskujú. Obe ponúknu vlastný pôvodný slovenský seriál, na Joj to bude Doktorka Ema so Soňou Norisovou v hlavnej úlohe psychologičky, teda seriál zas a znova otvárajúci večnú a nevyčerpateľnú tému žensko-mužských vzťahov, čo vyzerá ako stávka na istotu.
Podobnou stávkou na istoty vyzerajú aj Doktori, nový markizácky jesenný seriál, s Judit Bárdos a Alexandrom Bártom v hlavných úlohách kardiologičky a kardiochirurga, nevraživých kolegov so spoločnou minulosťou. Dnes súperi, voľakedy milenci, medicínske prostredie k tomu, to by sa mohlo páčiť.
Čo sa týka seriálového importu, z dosiaľ ohlásených seriálov bude Joj pokračovať druhou sériou Homelandu na Plus, pokračovať budú aj Kravaťáci (Suits) a Zločin (The Killing), tiež na Plus. Na Wau sa predstaví Dobrá manželka (The Good Wife), veľmi slušná právnická dráma, ktorá už má za sebou päť sezón. A nesmieme zabudnúť ani na druhú sériu vynikajúcich Vikingov, ktorých azda uvidíme priamo na Jojke. A to je vlastne, čo sa Jojky týka, dosiaľ všetko. Preverené kvalitné veci, ale skutočné prekvapenie žiadne, preto je dosť dobre možné, že Joj ešte nepredstavila všetky svoje seriálové akvizície.
Lebo ak áno, markizácke portfólio importovaných seriálov vyzerá atraktívnejšie. Okrem pokračovaní NCIS, Myšlienok vraha (Criminal Minds), Mentalistu (The Mentalist) a Dva a pol chlapa (Two and a Half Men), teda preverených kúskov, totiž Markíza ponúkne premiérovo hneď dva seriály, ktoré sme u nás dosiaľ nevideli.
Prvým je Kurz sebaovládania (Anger Managment), v ktorom sa na sitcomové ihrisko vracia Charlie Sheen po tom, ako ho vyhodili z Dva a pol chlapa. Sheen v ňom hrá vlastne samého seba, hoci jeho postava je vyslúžený bejzbalista, ktorý sa stane terapeutom kurzov sebaovládania. Vtipné? Veľmi! Druhým je Revolution, postapokalyptické scifíčko, v ktorom zo dňa na deň prestanú fungovať technológie, takže svet sa ocitne prakticky v stredoveku. Žiadna elektrina, žiadne svetlo, žiadna perspektíva. Revolution začal veľmi sľubne, v roku 2012 predstavoval jednu z hlavných akvizícií NBC, čoskoro sa však rozpustil v až prílišnej vzťahovosti, takže bol po dvoch sezónach ukončený. Uvidíme, ako sa mu bude dariť u nás.
Kto to so seriálmi myslí skutočne vážne, naše televízie ho príliš neprekvapia. Ale dobré je, že ich ponuka ortodoxných seriálových fanúšikov už aspoň neuráža.
.autor je spolupracovník .týždňa.
.na jeden záťah a hocikedy
Bývalo dobrý zvykom, že tie pravé orgie nových televíznych obsahov sa začínali na jeseň, niekedy v druhej polovici septembra. Dnes to už neplatí, skutočne veľkí globálni televízni hráči totiž dobre vedia, že práve leto je ideálnym časom tzv. binge-watchingu. Ľudia sú doma, oddychujú a nerobí im žiadny problém pozrieť si televízny seriál na jeden záťah, bez otravného čakania na ďalší diel, dvadsať epizód jedna po druhej, s občasnými prestávkami na hygienu. Preto čoraz viac seriálov, produkovaných predovšetkým službami ako Netflix, Amazon TV či Hulu vychádza práve takto. Sprístupnené sú všetky epizódy naraz, v jeden deň.
To sa však týka predovšetkým fanúšikov a špecializovaného internetového seriálového dívania sa, ktoré televíziu síce ešte stále rešpektuje ako prvotný zdroj, avšak nesleduje ju. Iné to je viac-menej iba v prípadoch platených televíznych staníc, ktoré svojím spôsobom definujú globálne seriálové trendy. HBO, Showtime, AMC, FX, Starz, je vysoko pravdepodobné, že ďalší potenciálny globálny seriálový hit sa objaví práve na nich.
Pre ne však televízny kalendár tiež akoby neplatil, nové série či minisérie môžu odštartovať prakticky kedykoľvek. The Knick (Knick: Doktori bez hraníc), seriál, ktorým na televízne ihrisko vstúpil režisérky velikán Steven Soderbergh sa napríklad začal vysielať 8. augusta 2014, v USA rovnako ako u nás a strhol na seba pozornosť prakticky okamžite nie po odvysielaní, ale už po ohlásení. Pritom spracúva v zásade veľmi konvenčnú a prevarenú televíznu tému – ide o seriál z medicínskeho prostredia, avšak ozvláštnenú tým, že seriál sa odohráva v roku 1900.
A potom tu máme tie akoby konvenčné seriály, produkované konvenčnými komerčnými stanicami, seriály, ktoré pravdepodobne budú veľmi úspešné aj v globálnom meradle, ale trendy nedefinujú, skôr nasledujú. Takže sa môžeme tešiť na neľútostný konkurenčný boj. NBC vyrukuje v októbri so seriálom Constantine, podľa komiksovej predlohy, na Foxe pôjde v septembri Gotham odohrávajúci sa v Batmanovom meste a na CBS psychologická krimi dráma Stalker. Samozrejme toho však bude nekonečne viac.
.RTVS a dve tváre BBC
A čo doma? Všetci traja relevantní hráči, verejnoprávna RTVS i komerčné televízie Markíza a Joj, prichystali na jeseň okrem stálic nové pôvodné slovenské seriály, aj niekoľko viac či menej zaujímavých zahraničných akvizícií, ktorými sa pokúsia osloviť diváka, aj keď veľmi dobre vedia, že na Slovensku je to s tými globálnymi seriálovými hitmi ťažšie.
RTVS to má asi najjednoduchšie, je verejnoprávna, a teda nie komerčná, čísla sledovanosti pre ňu teda nemusia byť alfou a omegou, dramaturgia si tak môže dovoliť ponúknuť divákovi i čosi, čo nezrušia alebo nepresunú vo vysielacej štruktúre hneď po tom, ako sa ukáže, že očakávania boli iné, väčšie.
Preto na RTVS uvidíme nový pôvodný slovenský rodinný televízny seriál Superhrdinovia, ktorého 12 epizód a zaujímavé herecké obsadenie nás azda presvedčia, že dnes mierne mätúci názov bude mať zajtra svoje opodstatnenie.
Súčasne uvidíme aj hneď niekoľko konvenčne a konzervatívne dobrých krimisérií britskej proveniencie. Prvou je tretia séria na STV 1 už udomácneného seriálu Vrchný inšpektor Banks (DCI Banks), teda čosi, čo už domáci divák viac-menej pozná, zvykol si a je to fajn. Čosi podobné by mohlo platiť aj o seriáli Prípady inšpektora Lynleyho, ktorý už je svojho druhu klasikou a rodinným striebrom BBC. Seriál uvádzaný aj na ČT vlastne nie je konvenčným seriálom, skôr ide o sériu dvadsiatich troch celovečerných televíznych kriminálnych filmov spojených ústrednými postavami dvojice detektívov, pričom platí, že The Inspector Lynley Mysteries má väčšinu toho, čo sme milovali, povedzme, na midsomerských vraždách či prípadoch inšpektora Dalgliesha. A pridanou hodnotou je permanentné pnutie až rozbroje a taká tá parťácka nevraživosť medzi aristokratickým inšpektorom Lynleyom a plebejskou seržantkou Harversovou. On je z lepšieho sveta, ona z horšieho, akoby sa nemali radi, ale my diváci, vieme, že to tak nie je a navyše sa výborne dopĺňajú v práci.
Ak by Prípady inšpektora Lynleyho reprezentovali starú dobrú BBC, ďalšie dve krimisérie, ktoré RTVS na jeseň odvysiela, reprezentujú aktuálnu dravú BBC, najrešpektovanejšiu verejnoprávnu televíziu vôbec. By Any Means a What Remains sú seriály, ktoré BBC odpremiérovala vlani, v roku 2013, a oba sú výborné, hoci každý iným spôsobom. Vo What Remains nájde čerstvo nasťahovaný sa mladý pár v byte nad nimi mŕtvolu ženy, ktorá dva roky nikomu nechýbala, a spustí tak vyšetrovanie, v ktorom sa razom stane podozrivým každý v dome, čo novým nájomníkom na popularite nepridá. Ťažisko seriálu je však už tradične kdesi inde – a tu sa What Remains stáva strhujúcou štúdiou až existenciálnej osamelosti. Veľmi silné. By Any Means je oproti tomu taká veľmi elegantne nakrútená oddychovka, mladistvá variácia na už odvysielané Prefíkané bandy, o utajenej policajnej jednotke spriadajúcej sofistikované pasce na zločincov. Tak správne schematické a veľká zábava.
.domáci doktori, importované istoty
Markíza a Joj, permanentne v konkurenčnom boji na relatívne malom reklamnom trhu, sú v podstatne ťažšej situácii, preto ani túto jeseň príliš neriskujú. Obe ponúknu vlastný pôvodný slovenský seriál, na Joj to bude Doktorka Ema so Soňou Norisovou v hlavnej úlohe psychologičky, teda seriál zas a znova otvárajúci večnú a nevyčerpateľnú tému žensko-mužských vzťahov, čo vyzerá ako stávka na istotu.
Podobnou stávkou na istoty vyzerajú aj Doktori, nový markizácky jesenný seriál, s Judit Bárdos a Alexandrom Bártom v hlavných úlohách kardiologičky a kardiochirurga, nevraživých kolegov so spoločnou minulosťou. Dnes súperi, voľakedy milenci, medicínske prostredie k tomu, to by sa mohlo páčiť.
Čo sa týka seriálového importu, z dosiaľ ohlásených seriálov bude Joj pokračovať druhou sériou Homelandu na Plus, pokračovať budú aj Kravaťáci (Suits) a Zločin (The Killing), tiež na Plus. Na Wau sa predstaví Dobrá manželka (The Good Wife), veľmi slušná právnická dráma, ktorá už má za sebou päť sezón. A nesmieme zabudnúť ani na druhú sériu vynikajúcich Vikingov, ktorých azda uvidíme priamo na Jojke. A to je vlastne, čo sa Jojky týka, dosiaľ všetko. Preverené kvalitné veci, ale skutočné prekvapenie žiadne, preto je dosť dobre možné, že Joj ešte nepredstavila všetky svoje seriálové akvizície.
Lebo ak áno, markizácke portfólio importovaných seriálov vyzerá atraktívnejšie. Okrem pokračovaní NCIS, Myšlienok vraha (Criminal Minds), Mentalistu (The Mentalist) a Dva a pol chlapa (Two and a Half Men), teda preverených kúskov, totiž Markíza ponúkne premiérovo hneď dva seriály, ktoré sme u nás dosiaľ nevideli.
Prvým je Kurz sebaovládania (Anger Managment), v ktorom sa na sitcomové ihrisko vracia Charlie Sheen po tom, ako ho vyhodili z Dva a pol chlapa. Sheen v ňom hrá vlastne samého seba, hoci jeho postava je vyslúžený bejzbalista, ktorý sa stane terapeutom kurzov sebaovládania. Vtipné? Veľmi! Druhým je Revolution, postapokalyptické scifíčko, v ktorom zo dňa na deň prestanú fungovať technológie, takže svet sa ocitne prakticky v stredoveku. Žiadna elektrina, žiadne svetlo, žiadna perspektíva. Revolution začal veľmi sľubne, v roku 2012 predstavoval jednu z hlavných akvizícií NBC, čoskoro sa však rozpustil v až prílišnej vzťahovosti, takže bol po dvoch sezónach ukončený. Uvidíme, ako sa mu bude dariť u nás.
Kto to so seriálmi myslí skutočne vážne, naše televízie ho príliš neprekvapia. Ale dobré je, že ich ponuka ortodoxných seriálových fanúšikov už aspoň neuráža.
.autor je spolupracovník .týždňa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.