Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Povinná jazda?

.roman Jančiga .časopis .téma

Oslavy našich štátnych sviatkov majú často povahu takzvaných „povinných jázd”. Vieme, že symbolicky reprezentujú hodnoty, ktoré ako spoločnosť vyznávame, resp. by sme vyznávať mali. Zároveň však vieme, že sme v otázke týchto hodnôt pomerne flexibilní.

Azda žiadna iná historická udalosť tým nie je postihnutá viac, ako SNP. Keď si odkaz Povstania privlastnili na štyridsať rokov komunisti a keď sa jeho význam interpretoval výhradne podľa záujmov štátovládnej strany, dosiahol sa nezdravý stav, v ktorom sa protifašistický odboj de facto zredukoval na odboj komunistický. Po páde režimu v roku 1989 začala obroda spoločnosti a z našich životov sme postupne odstraňovali škodlivé ideologické nátery. No takmer sme, ako hovorí známe príslovie, vyliali z vaničky spolu s vodou aj dieťa.
Horlivá snaha o demokratizáciu spoločnosti vyústila okrem iného v spochybňovanie významu Povstania, ktoré bolo v očiach širokej verejnosti až priveľmi späté s jeho komunistickým výkladom. Situáciu obratne využili sympatizanti ľudáckeho režimu. Tí Povstanie interpretovali ako puč a videli v ňom škodlivý bratovražedný boj, ktorý podkopal základy „nášho” štátu. Hlasno bolo počuť slová nebohého J. C. Hronského, ktorý SNP označil za „pohyb hŕstky Slovákov a mnohých cudzích“. Ozval sa aj niekdajší popredný ideológ ľudáctva a tvorca doktríny slovenského národného socializmu Štefan Polakovič. Vyzval historikov, aby „objektívne“ zhodnotili význam SNP, čím bola myslená jeho kritika na pozadí  ľudáckej interpretácie protifašistického odboja. K diskreditácii Povstania prispeli aj nízke, nacionalizmom rozdúchavané protičeské nálady, ktorých cieľom bola historická rehabilitácia slovenskej štátnosti v rokoch 1939 – 1945.
Nemožno sa preto čudovať, že pod vplyvom týchto okolností a nálad bol v Bratislave premenovaný Most SNP na Nový most a v Žiline Námestie SNP na Námestie Andreja Hlinku. Výpovedná hodnota žilinského príkladu je znásobená tým, že po Hlinkovi bolo námestie už raz pomenované – v rokoch existencie Slovenského štátu. V symbolickej rovine nebolo možné väčšmi spochybniť význam Povstania, ktorého hlavným cieľom bola vojenská a politická porážka Hlinkových ľudákov. Povestným klincom do rakvy boli a sú odhalené pamätné tabule exponovaných politikov HSĽS či Lex Hlinka.
Aj keď to tak podľa veľkosti blížiacich sa osláv pôsobiť nebude, predsa sa zdá, že Povstanie bolo okyptené o politický odkaz a apel, ktorý v sebe obsahuje. Akoby sa dnes jeho význam nachádzal výhradne v neškodnej, deklaratívnej rovine: „Sme odvážni, rozhodne odvážnejší, ako napr. Česi“. To, čo nám v roku 1944 dodalo odvahu, sa spomína už menej. A pritom program protifašistického odboja, ktorý bol artikulovaný vo Vianočnej dohode, nezhrdzavel ani za sedemdesiat rokov: porážka fašistických, rasistických a totalitarizujúcich síl, snaha o ďalší demokratický rozvoj obnoveného Československa či zaručenie náboženskej slobody, pravda, pod podmienkou striktného zákazu zasahovania cirkvi do vedenia štátu.
Keď v roku 1993 vznikla  Slovenská republika, malo Povstanie potenciál stať sa jej konštitutívnym fundamentom. Do preambuly ústavy sme však radšej vložili významovo nekonfliktný príbeh o Cyrilovi a Metodovi. Prečo? Dôvod je možno celkom prozaický. Politické ciele Povstania nie sú zlučiteľné so snahami o čiastkovú rehabilitáciu ľudákov (Lex Hlinka, busta F. Ďurčanského, pamätné tabule J. Tisa), ani s narastajúcim vplyvom niektorých prúdov politického katolicizmu na Slovensku. Do zbierky nášho národného pantheonu pribudol ďalší, myšlienkovo vyprázdnený a zneškodnený príbeh.
.autor sa amatérsky venuje histórii.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite