Otcom projektu je Róbert Gregor, dlhoročný hudobný vydavateľ, manažér a moderátor. Vo svete rádiových vĺn sa pohybuje už od začiatku 90. rokov, no internetové rádio, aké sa teší pomerne veľkej popularite vo svete, štartuje prvýkrát. Myšlienka založiť New Model Radio, ktorého názov je odvodený od niekdajšieho rockového klubu v Bratislave (New Model Club) vznikla pred niekoľkými mesiacmi, keď jeho kamarát otváral v českom Humpolci rockový klub. „Rozprával som s jeho majiteľom, ktorý mi povedal, že má prvé motorkárske internetové rádio v Česku. Začal som sa zaujímať o to, aké má s tým výdavky a koľko ho to stojí. Vtedy som si povedal, že keď Česi majú takéto rádio, tak by som sa o to mohol pokúsiť aj ja,“ hovorí Gregor.
.nemé rádio
Riaditeľ New Model Radia začínal ako spíker v niekdajšom Rock FM, kde s Jurajom Čurným uvádzal rôzne relácie o nezávislej hudbe. Neskôr začal spolupracovať aj s Rádiom Ragtime, po jeho konci sa vrátil do Rock FM a Slovenského rozhlasu, odkiaľ plynule prešiel do Rádia_FM, ktoré sa zmenilo na čisto alternatívny kanál. Po nezhodách s vedením sa venoval svojej vydavateľskej práci (má značku G.A. Records, ktorá vydala albumy Pudingu pani Elvisovej, Billyho Barmana, Mango Molas, či Kvetov nikotínu) a manažovaniu hudobných skupín. Po zážitku v Humpolci zistil, že založenie internetového rádia je pomerne jednoduché. Tvrdí, že to nie je náročné ani po finančnej stránke. „Samozrejme, musíme platiť SOZA. Potom treba ešte platiť za shoutcastový server, cez ktorý vysielame. Ale nie sú to náklady, ktoré by ma zruinovali. Dá sa to utiahnuť. Teraz to robím hlavne pre zábavu, neočakávam z toho žiadne peniaze, ale keď som sa do toho ponoril, tak to chcem vycibriť do dokonalosti. Keď si naladíte naše rádio na internete, tak vysielanie je aj po kvalitatívnej stránke na nerozoznanie od veľkých rádií.“
Gregor ale nechcel robiť len rádio. Súčasťou projektu je aj hudobný informačný server, ktorý je úzko spojený s vysielaním a zároveň bude ponúkať novinky zo sveta hudobnej scény. Za hudobnú dramaturgiu rádia bude zodpovedný on, publicistickú časť má na starosti Miro Potoček, ktorý prispieva aj do .týždňa. Už teraz rádio vysiela nepretržitý stream hudby, od oficiálneho štartu bude mať aj svoju programovú štruktúru. Rádio bude zatiaľ nemé, čiže bez moderátorov, ale postupne by Gregor chcel, aby sa na jeho vlnách začali objavovať aj živé hlasy. Na mieste je ale otázka, či New Model Radio svojím obsahom zbytočne nesupluje Rádio_FM.
„Sme alternatívne rádio, ale na rozdiel od Efemka by sme chceli byť oveľa pestrejší,“ oponuje šéf New Model Radia a dodáva: „Napríklad by sme u nás chceli hrať veľa globálneho popu, ako sú francúzske, talianske, latinsko-americké, či arabské hity, ktoré dopĺňame indie-gitarovkami, pričom vzniká zaujímavá kombinácia. Ešte som na internete nenašiel rádio s takýmto mixom. Keď je rádio postavené na dobrých pesničkách, ktoré sú zaujímavé a nelezú na nervy, mohlo by fungovať. Chceme, aby tam bol aj džez a swing, čiže štýly, ktoré Efemko takmer vôbec nehrá. Ich program sa mi zdá byť oklieštený. To bolo aj dôvod, prečo som odtiaľ pred tromi rokmi odišiel.“
Už podal žiadosť o digitálnu licenciu, vďaka ktorej by sa New Model Radio mohlo vysielať cez satelit a set top boxy. Uvažoval aj nad tým, že podá terestriálnu žiadosť na klasické rádio, ale tejto myšlienky sa vzdal, pretože náklady sú príliš veľké. „Rozmýšľal som, že by mohlo vysielať v Bratislave a okolí ako kedysi Ragtime, ale zatiaľ stačí takto,” dodáva.
.klasické rádiá vedú
Gregor verí, že jeho rádio sa dokáže na našom trhu presadiť, no počúvanosť internetových rádií, kam patrí aj nechválne známy Slobodný vysielač, je minimálna. Stránka radia.sk, ktorá sa zaoberá slovenským rozhlasovým éterom, eviduje až 62 internetových a satelitných rádií na Slovensku, ktorých počúvanosť sa pohybuje na hranici štatistickej odchýlky. „Internetové rádia sú stále hlboko za stanicami, ktoré sa dajú naladiť klasickým rádiom. Faktom ale je, že dnes už ľudia nie sú odkázaní na príjem rádia len z éteru, ale výraznejšie sa používa internet. Klasické rádiá však naďalej vyhrávajú,“ vysvetľuje Bohuš Mäsiarčik, redaktor Radia.sk, podľa ktorého majú tieto stanice zaužívané značky s marketingovými stratégiami, no internetové rádiá míňajú na propagáciu len minimálne peňazí. „Navyše treba brať do úvahy fakt, že klasickým rádiám budú v budúcnosti z reklamného koláča výraznejšie ujedať nové médiá a malé internetové rádiá v tomto smere nemajú na ružiach ustlané už teraz. Platenej reklamy vedia získať len minimum, ak vôbec nejakú,“ dodáva Bohuš Mäsiarčik. Okrem toho New Model Radio musí čeliť aj konkurencii streamovacích služieb ako Spotify, Deezer, Rdio, ktoré podľa neho môžu lepšie vyhovieť individuálnemu vkusu poslucháča, ktorý si vytvorí hudobný stream doslova na mieru.
Predchodcom New Model Radia bolo Radio A1. Medzi rokmi 2006 až 2012 fungovalo na internete a kládlo dôraz na alternatívnu scénu. Bolo to jediné internetové rádio na Slovensku a okrem štandardného streamu ponúkalo model „radio-on-demand“, kde si poslucháči mohli vybrať, ktorú skladbu chcú počuť, čiže ak sa im niektorá ponúkaná skladba nepáčila, mohli ju pokojne preskočiť a vybrať si inú. S rozvojom služieb ako je napríklad YouTube však tento model postupne strácal opodstatnenie a aj záujem v porovnaní s YouTube klesal. „Radio A1 sa preto rozhodlo sústrediť už iba na štandardný stream, ktorého výroba však bola pomerne nákladná. Naša firma už dlhšie nedokázala prevádzku Radia A1 dotovať a preto sa rozhodla sústrediť už iba na náš druhý projekt, výlučne pozitívne spravodajstvo www.dobrenoviny.sk, ktoré je na rozdiel od Radia A1 je ekonomicky efektívne,“ hovorí zakladateľ Radia A1 Róbert Sedlák, podľa ktorého išlo o odvážny a prvý projekt svojho druhu, ktorý zatiaľ nikto nenapodobnil. O niečo podobné sa dnes pokúša New Model Radio. Otázne je, či aj tento projekt nezostane len pri prianí jeho tvorcov.
.nemé rádio
Riaditeľ New Model Radia začínal ako spíker v niekdajšom Rock FM, kde s Jurajom Čurným uvádzal rôzne relácie o nezávislej hudbe. Neskôr začal spolupracovať aj s Rádiom Ragtime, po jeho konci sa vrátil do Rock FM a Slovenského rozhlasu, odkiaľ plynule prešiel do Rádia_FM, ktoré sa zmenilo na čisto alternatívny kanál. Po nezhodách s vedením sa venoval svojej vydavateľskej práci (má značku G.A. Records, ktorá vydala albumy Pudingu pani Elvisovej, Billyho Barmana, Mango Molas, či Kvetov nikotínu) a manažovaniu hudobných skupín. Po zážitku v Humpolci zistil, že založenie internetového rádia je pomerne jednoduché. Tvrdí, že to nie je náročné ani po finančnej stránke. „Samozrejme, musíme platiť SOZA. Potom treba ešte platiť za shoutcastový server, cez ktorý vysielame. Ale nie sú to náklady, ktoré by ma zruinovali. Dá sa to utiahnuť. Teraz to robím hlavne pre zábavu, neočakávam z toho žiadne peniaze, ale keď som sa do toho ponoril, tak to chcem vycibriť do dokonalosti. Keď si naladíte naše rádio na internete, tak vysielanie je aj po kvalitatívnej stránke na nerozoznanie od veľkých rádií.“
Gregor ale nechcel robiť len rádio. Súčasťou projektu je aj hudobný informačný server, ktorý je úzko spojený s vysielaním a zároveň bude ponúkať novinky zo sveta hudobnej scény. Za hudobnú dramaturgiu rádia bude zodpovedný on, publicistickú časť má na starosti Miro Potoček, ktorý prispieva aj do .týždňa. Už teraz rádio vysiela nepretržitý stream hudby, od oficiálneho štartu bude mať aj svoju programovú štruktúru. Rádio bude zatiaľ nemé, čiže bez moderátorov, ale postupne by Gregor chcel, aby sa na jeho vlnách začali objavovať aj živé hlasy. Na mieste je ale otázka, či New Model Radio svojím obsahom zbytočne nesupluje Rádio_FM.
„Sme alternatívne rádio, ale na rozdiel od Efemka by sme chceli byť oveľa pestrejší,“ oponuje šéf New Model Radia a dodáva: „Napríklad by sme u nás chceli hrať veľa globálneho popu, ako sú francúzske, talianske, latinsko-americké, či arabské hity, ktoré dopĺňame indie-gitarovkami, pričom vzniká zaujímavá kombinácia. Ešte som na internete nenašiel rádio s takýmto mixom. Keď je rádio postavené na dobrých pesničkách, ktoré sú zaujímavé a nelezú na nervy, mohlo by fungovať. Chceme, aby tam bol aj džez a swing, čiže štýly, ktoré Efemko takmer vôbec nehrá. Ich program sa mi zdá byť oklieštený. To bolo aj dôvod, prečo som odtiaľ pred tromi rokmi odišiel.“
Už podal žiadosť o digitálnu licenciu, vďaka ktorej by sa New Model Radio mohlo vysielať cez satelit a set top boxy. Uvažoval aj nad tým, že podá terestriálnu žiadosť na klasické rádio, ale tejto myšlienky sa vzdal, pretože náklady sú príliš veľké. „Rozmýšľal som, že by mohlo vysielať v Bratislave a okolí ako kedysi Ragtime, ale zatiaľ stačí takto,” dodáva.
.klasické rádiá vedú
Gregor verí, že jeho rádio sa dokáže na našom trhu presadiť, no počúvanosť internetových rádií, kam patrí aj nechválne známy Slobodný vysielač, je minimálna. Stránka radia.sk, ktorá sa zaoberá slovenským rozhlasovým éterom, eviduje až 62 internetových a satelitných rádií na Slovensku, ktorých počúvanosť sa pohybuje na hranici štatistickej odchýlky. „Internetové rádia sú stále hlboko za stanicami, ktoré sa dajú naladiť klasickým rádiom. Faktom ale je, že dnes už ľudia nie sú odkázaní na príjem rádia len z éteru, ale výraznejšie sa používa internet. Klasické rádiá však naďalej vyhrávajú,“ vysvetľuje Bohuš Mäsiarčik, redaktor Radia.sk, podľa ktorého majú tieto stanice zaužívané značky s marketingovými stratégiami, no internetové rádiá míňajú na propagáciu len minimálne peňazí. „Navyše treba brať do úvahy fakt, že klasickým rádiám budú v budúcnosti z reklamného koláča výraznejšie ujedať nové médiá a malé internetové rádiá v tomto smere nemajú na ružiach ustlané už teraz. Platenej reklamy vedia získať len minimum, ak vôbec nejakú,“ dodáva Bohuš Mäsiarčik. Okrem toho New Model Radio musí čeliť aj konkurencii streamovacích služieb ako Spotify, Deezer, Rdio, ktoré podľa neho môžu lepšie vyhovieť individuálnemu vkusu poslucháča, ktorý si vytvorí hudobný stream doslova na mieru.
Predchodcom New Model Radia bolo Radio A1. Medzi rokmi 2006 až 2012 fungovalo na internete a kládlo dôraz na alternatívnu scénu. Bolo to jediné internetové rádio na Slovensku a okrem štandardného streamu ponúkalo model „radio-on-demand“, kde si poslucháči mohli vybrať, ktorú skladbu chcú počuť, čiže ak sa im niektorá ponúkaná skladba nepáčila, mohli ju pokojne preskočiť a vybrať si inú. S rozvojom služieb ako je napríklad YouTube však tento model postupne strácal opodstatnenie a aj záujem v porovnaní s YouTube klesal. „Radio A1 sa preto rozhodlo sústrediť už iba na štandardný stream, ktorého výroba však bola pomerne nákladná. Naša firma už dlhšie nedokázala prevádzku Radia A1 dotovať a preto sa rozhodla sústrediť už iba na náš druhý projekt, výlučne pozitívne spravodajstvo www.dobrenoviny.sk, ktoré je na rozdiel od Radia A1 je ekonomicky efektívne,“ hovorí zakladateľ Radia A1 Róbert Sedlák, podľa ktorého išlo o odvážny a prvý projekt svojho druhu, ktorý zatiaľ nikto nenapodobnil. O niečo podobné sa dnes pokúša New Model Radio. Otázne je, či aj tento projekt nezostane len pri prianí jeho tvorcov.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.