Letecká spoločnosť pre vysokopríjmovú klientelu, ktorá vás dostane z bodu A do bodu B na menšom obchodnom lietadle? Tak nejako by sa dala v skratke opísať akciová spoločnosť ABS Jets. Avšak jej generálny riaditeľ Vladimír Peták súhlasí len sčasti: „V Česku a na Slovensku sa to prezentuje týmto spôsobom, no my sa skôr snažíme vyzdvihnúť, že táto služba nie je iba pre povestný vrchol príjmového reťazca. Dostupná je pre podstatne širší okruh klientov.“
.z Prahy a Bratislavy
Spoločnosť, ktorá vznikla pred desiatimi rokmi, má takmer dvesto zamestnancov a dvanásť lietadiel, využívaných na komerčné a privátne lietanie. Začínali s jedným strojom, no v priemere sa im darí prikúpiť jedno lietadlo ročne. „Málokedy sa nám stane, že vidíme naraz dva naše stroje na zemi,“ vysvetľuje Peták. „Je dôležité, aby lietadlá lietali. Stroj totiž stojí menej, keď lieta, než keď stojí na zemi.“ Flotila je rozmiestnená približne pol na pol medzi obidvoma hlavnými mestami.
Čo motivuje napríklad špičkového biznismena, aby letel takýmto lietadlom, a nie prvou triedou na štandardnej linke? „Sú tam úspory času a tým pádom peňazí,“ vysvetľuje Peták. „K tomu treba pripočítať prestíž a komfort. Pasažier letí lietadlom, ktoré je jeho, prípadne, ktoré pozná. A môžete letieť buď v čase, keď riadna linka nelieta, alebo na miesta, kam riadna linka nelieta vôbec.“ Trasa Praha – Bratislava sa dá otočiť za približne
3 000 eur. Cena letovej hodiny sa odvíja od kategórie strojov. Pri „very light jetoch“ s kapacitou 4 až 6 miest je to asi tisíc eur, pri strednej triede strojov 2 500 až 3 500 eur, pri lietadlách s najväčším doletom 6 000 eur za hodinu letu a viac. K tomu treba prirátať rôzne poplatky na letiskách. Zaujímavosťou je, že bezpečnostnému rámu sa nevyhne ani prominentný cestujúci. Aj keď možno nemusí čakať v rade.
No biznis lety nevyužívajú len zámožní podnikatelia. V roku 2012 sa objavila správa, že privátnym lietadlom letel aj Robert Fico. Škandál sa však nekonal. Premiér let vysvetlil časovou tiesňou medzi straníckymi akciami a účet 3 200 eur riadne uhradila strana Smer. „Len v Česku a na Slovensku je takéto lietanie kontroverznou témou,“ hovorí Peták. „Skutočná otázka pre daňovníka je porovnanie nákladov. Let tým malým lietadlom môže totiž vyjsť lacnejšie než veľkým špeciálom.“ Peták dodáva, že ani biznismeni nelietajú iba biznis prúdovým lietadlom. Tiež si porovnávajú náklady a výnosy na jednotlivých trasách, a možno v 95 percentách prípadov používajú prvú triedu na riadnych linkách a v piatich percentách prípadov využijú biznis lietadlo.
Spoločnosť ABS Jets sa tradične spája s finančnou skupinou J&T. „Traduje sa to odjakživa, pretože skupina našich užívateľov, hlavne v počiatkoch, bola tvorená spoločnosťami, ktoré mohli byť v portfóliu J&T. A tak sa to s nami už vlečie,“ vysvetľuje Peták.
.go West!
Vladimír Peták prišiel do firmy v roku 2007 ako krízový manažér. Postupne sa dostal na jej čelo. V minulosti pôsobil ako finančný riaditeľ a bol tiež pilot, čo mu v začiatkoch pomáhalo, aby si získal dôveru ľudí vo firme. „Keď sa začínate učiť lietať, prvá vec, ktorú sa od inštruktora dozviete, je, že k lietaniu musíte mať úctu,“ hovorí Vladimír Peták. „Musíte rešpektovať fyzikálne zákony, poveternostné podmienky a mať pod kontrolou seba, lebo letecké nešťastia sú často dôsledkom ľudského zlyhania.“
Firma ABS Jets pôsobí nielen ako dopravca, ale zároveň pomáha s nákupmi lietadiel. Proces je totiž taký náročný, že pre fyzickú alebo právnickú osobu, ktorá má záujem o vlastné prúdové lietadlo, je lepšie, ak ju cezeň prevedie zabehnutý operátor. Ten neskôr aj lietadlo prevádzkuje, čo je rentabilnejšie aj kvôli potrebe mať stroj a posádku čo najviac vo vzduchu.
Výzvou pre budúcnosť ABS Jets je, prirodzene, ďalší rast aj za hranicami českého a slovenského trhu. Veľa našich firiem stále čelí za hranicami predsudkom pre nálepku „východného bloku“. Túto výzvu spomína aj Vladimír Peták: „Nálepku east máme na chrbte úplne všetci. V oblasti letectva nech prídete kamkoľvek, všetci zaslúžilí džentlmeni majú tak okolo 70 rokov. Náš tím kedysi považovali za baby-manažment. Našťastie, trend v Európe smeruje k omladzovaniu manažmentov leteckých spoločností.“
Pre odbúranie nálepky „východného bloku“ je podľa šéfa ABS Jets dôležité aj vystupovanie štátnej reprezentácie na medzinárodnej scéne. Druhá vec je, čo môžu naše firmy urobiť samy pre seba. „Nečakajte, že vás niekto zviditeľní, musíte sa presadiť sami,“ vysvetľuje Peták. „Pokojne si priznajme, že sme z východu, veď ono je to na nás aj trochu vidieť. No nie je žiadna hanba zájsť si po rozumy niekam inam.“ Firma môže napríklad zamestnať zahraničného človeka. Samozrejme, často to znamená, že ho bude musieť zaplatiť lepšie. No jeho expertíza a kultúra, s ktorou prichádza, môžu pomôcť prelomiť ľady. „Lebo ak českú alebo slovenskú firmu v zahraničí reprezentuje zahraničný odborník, potom si ostatní povedia, že ste skutoční profesionáli. Viete totiž pritiahnuť aj zahraničné kapacity. Negatívny stereotyp potom už nie je pravdivý,“ dodáva Peták.
.z Prahy a Bratislavy
Spoločnosť, ktorá vznikla pred desiatimi rokmi, má takmer dvesto zamestnancov a dvanásť lietadiel, využívaných na komerčné a privátne lietanie. Začínali s jedným strojom, no v priemere sa im darí prikúpiť jedno lietadlo ročne. „Málokedy sa nám stane, že vidíme naraz dva naše stroje na zemi,“ vysvetľuje Peták. „Je dôležité, aby lietadlá lietali. Stroj totiž stojí menej, keď lieta, než keď stojí na zemi.“ Flotila je rozmiestnená približne pol na pol medzi obidvoma hlavnými mestami.
Čo motivuje napríklad špičkového biznismena, aby letel takýmto lietadlom, a nie prvou triedou na štandardnej linke? „Sú tam úspory času a tým pádom peňazí,“ vysvetľuje Peták. „K tomu treba pripočítať prestíž a komfort. Pasažier letí lietadlom, ktoré je jeho, prípadne, ktoré pozná. A môžete letieť buď v čase, keď riadna linka nelieta, alebo na miesta, kam riadna linka nelieta vôbec.“ Trasa Praha – Bratislava sa dá otočiť za približne
3 000 eur. Cena letovej hodiny sa odvíja od kategórie strojov. Pri „very light jetoch“ s kapacitou 4 až 6 miest je to asi tisíc eur, pri strednej triede strojov 2 500 až 3 500 eur, pri lietadlách s najväčším doletom 6 000 eur za hodinu letu a viac. K tomu treba prirátať rôzne poplatky na letiskách. Zaujímavosťou je, že bezpečnostnému rámu sa nevyhne ani prominentný cestujúci. Aj keď možno nemusí čakať v rade.
No biznis lety nevyužívajú len zámožní podnikatelia. V roku 2012 sa objavila správa, že privátnym lietadlom letel aj Robert Fico. Škandál sa však nekonal. Premiér let vysvetlil časovou tiesňou medzi straníckymi akciami a účet 3 200 eur riadne uhradila strana Smer. „Len v Česku a na Slovensku je takéto lietanie kontroverznou témou,“ hovorí Peták. „Skutočná otázka pre daňovníka je porovnanie nákladov. Let tým malým lietadlom môže totiž vyjsť lacnejšie než veľkým špeciálom.“ Peták dodáva, že ani biznismeni nelietajú iba biznis prúdovým lietadlom. Tiež si porovnávajú náklady a výnosy na jednotlivých trasách, a možno v 95 percentách prípadov používajú prvú triedu na riadnych linkách a v piatich percentách prípadov využijú biznis lietadlo.
Spoločnosť ABS Jets sa tradične spája s finančnou skupinou J&T. „Traduje sa to odjakživa, pretože skupina našich užívateľov, hlavne v počiatkoch, bola tvorená spoločnosťami, ktoré mohli byť v portfóliu J&T. A tak sa to s nami už vlečie,“ vysvetľuje Peták.
.go West!
Vladimír Peták prišiel do firmy v roku 2007 ako krízový manažér. Postupne sa dostal na jej čelo. V minulosti pôsobil ako finančný riaditeľ a bol tiež pilot, čo mu v začiatkoch pomáhalo, aby si získal dôveru ľudí vo firme. „Keď sa začínate učiť lietať, prvá vec, ktorú sa od inštruktora dozviete, je, že k lietaniu musíte mať úctu,“ hovorí Vladimír Peták. „Musíte rešpektovať fyzikálne zákony, poveternostné podmienky a mať pod kontrolou seba, lebo letecké nešťastia sú často dôsledkom ľudského zlyhania.“
Firma ABS Jets pôsobí nielen ako dopravca, ale zároveň pomáha s nákupmi lietadiel. Proces je totiž taký náročný, že pre fyzickú alebo právnickú osobu, ktorá má záujem o vlastné prúdové lietadlo, je lepšie, ak ju cezeň prevedie zabehnutý operátor. Ten neskôr aj lietadlo prevádzkuje, čo je rentabilnejšie aj kvôli potrebe mať stroj a posádku čo najviac vo vzduchu.
Výzvou pre budúcnosť ABS Jets je, prirodzene, ďalší rast aj za hranicami českého a slovenského trhu. Veľa našich firiem stále čelí za hranicami predsudkom pre nálepku „východného bloku“. Túto výzvu spomína aj Vladimír Peták: „Nálepku east máme na chrbte úplne všetci. V oblasti letectva nech prídete kamkoľvek, všetci zaslúžilí džentlmeni majú tak okolo 70 rokov. Náš tím kedysi považovali za baby-manažment. Našťastie, trend v Európe smeruje k omladzovaniu manažmentov leteckých spoločností.“
Pre odbúranie nálepky „východného bloku“ je podľa šéfa ABS Jets dôležité aj vystupovanie štátnej reprezentácie na medzinárodnej scéne. Druhá vec je, čo môžu naše firmy urobiť samy pre seba. „Nečakajte, že vás niekto zviditeľní, musíte sa presadiť sami,“ vysvetľuje Peták. „Pokojne si priznajme, že sme z východu, veď ono je to na nás aj trochu vidieť. No nie je žiadna hanba zájsť si po rozumy niekam inam.“ Firma môže napríklad zamestnať zahraničného človeka. Samozrejme, často to znamená, že ho bude musieť zaplatiť lepšie. No jeho expertíza a kultúra, s ktorou prichádza, môžu pomôcť prelomiť ľady. „Lebo ak českú alebo slovenskú firmu v zahraničí reprezentuje zahraničný odborník, potom si ostatní povedia, že ste skutoční profesionáli. Viete totiž pritiahnuť aj zahraničné kapacity. Negatívny stereotyp potom už nie je pravdivý,“ dodáva Peták.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.