Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pohľad Petra Zajaca

.peter Zajac .časopis .klub

Prímerie je krátkym časom medzi vojnou a mierom. Alebo medzi mierom a vojnou. Ináč povedané, je pauzou, od ktorej povedie cesta k mieru alebo k vojne. A keďže Rusko je dnes vypočítateľné len vo svojej nevypočítateľnosti, kladieme si dve otázky – čo urobí a čo máme urobiť my.

V Rusku si konkurujú tri koncepty ‒ ruský, slovanský a eurázijský. Podľa ruského konceptu do Ruska patrí alebo má Rusko ochraňovať všetko, čo je ruské. Tento koncept naráža na dva fakty. Nie všetko, čo je v Rusku, je ruské. Rusko má 20 percent etnických a 35 percent náboženských menšín. Sú to vnútri krajiny veľké, dynamické menšiny. Okrem toho odchádza najdynamickejšia časť Rusov do zahraničia. Pozvoľna sa mení aj postoj ruských menšín ku krajinám, v ktorých žijú ‒ v Lotyšsku, Litve, Estónsku, ale dnes aj na Ukrajine. Etnický koncept Ruska má trhliny, ktoré sa neustále zväčšujú.
Slovanská ideológia, spojená s rusofilstvom, nemá oporu v realite. Historicky ju v posledných dvoch storočiach sprevádza mnoho ruských konfliktov s Poľskom, Juhosláviou, Československom, a teraz s Ukrajinou. Neplatila dokonca ani v rokoch 1948 – 1989, lebo Varšavská zmluva ani Rada vzájomnej hospodárskej pomoci nebola slovanská. S výnimkou štyroch desaťročí bolo napokon aj Slovensko vždy súčasťou západného civilizačného okruhu.
Základný koncept ruských dejín je eurázijský. Pod príkrovom internacionalizmu sa uplatňoval aj v Sovietskom zväze. Celé dobrodružstvo komunizmu sa skončilo vnútorným ekonomickým a vojenským rozkladom a zánikom Sovietskeho zväzu. Alternatívou bolo po roku 1992 občianske Rusko, ale bolo slabé a Putinovo Rusko ho odmietlo. Eurázijskou úniou sa Putin vrátil k tradičnému konceptu. Keď sa Ukrajina vyslovila pre európsku cestu, ruské vedenie sa rozhodlo na Kryme a na východnej Ukrajine pre silové riešenie. Usúdilo, že západný svet je na ústupe a zoslabený krízou neurobí nič.  
Obdobie po roku 1989 znamenalo pre Československo a od roku 1993 pre Slovensko návrat do západného civilizačného okruhu, ktorý zabezpečuje štátnu suverenitu, národnú identitu, maximálnu mieru bezpečnosti a možnej hospodárskej prosperity. Tieto východiská sa stali na základe všeobecného konsenzu jadrom našej štátnej doktríny a na nej založenej spojeneckej lojality. Ide o vitálny, existenčný  záujem Slovenskej republiky. Jeho spochybňovanie Robertom Ficom a jeho nohsledmi možno pokojne označiť za neodpustiteľné podomieľanie našej dôveryhodnosti medzi spojencami a partnermi. Lebo to sa netlčie Rusko a Amerika – to my všetci v NATO a Európskej únii stojíme pred otázkou, akú cenu majú pre nás naše kultúrno-civilizačné hodnoty, čo sme pre ne pripravení urobiť a či má na ne právo aj Ukrajina. Platí to aj pre sankcie. Mier je lepší ako sankcie, lebo v ňom netreba nijaké sankcie. No sankcie sú lepšie ako vojna. Dnešná alternatíva však nie je sankcie či mier, ale sankcie alebo vojna. A čo ak bude na Ukrajine znova vojna? Nechcime si to predstavovať, ale Ukrajina nám dnes hovorí: potom je nevyhnutné brániť svoje domovy, svoju krajinu a svoj štát.       

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite