„Bardejov – mesto, ktoré žije socializmom.“ Stálo na plagáte ktorý spravil Peter Javorík ako reakciu na červenú nástenku s bielymi písmenami, ktorú zverejnilo mesto pri príležitosti 770. výročia Bardejova. Túto udalosť vtedy mnohí na sociálnych sieťach komentovali negatívne, ale Peter nechcel zostať iba pri hundraní. Možno aj preto dnes robí vizuálny dizajn pre väčšinu kultúrnych akcií v Bardejove.
.vizuálna vražda
„Keď sa mi zdá niečo naozaj škaredé, hovorím tomu vizuálna vražda. Znie mi to akosi odbornejšie,“ smeje sa Peter Javorík. Dokončuje si doktorandské štúdium na Fakulte dizajnu na Technickej univerzite v Košiciach a skoro štyri semestre magisterského štúdia sa venoval vizuálnemu riešeniu Bardejova. V rámci štúdia vytváral reklamné predmety, mestské logo, vizuál spojený s heraldikou – mestský erb, vlajku či pečať. Len málo z toho sa mu však podarilo dostať aj do bardejovských ulíc. „Mesto nemalo o moje návrhy skutočný záujem. Po čase ma snaha pretlačiť svoje nápady na mestskom úrade prestala baviť.“ Najviditeľnejšia je tak jeho spolupráca s občianskym združením Náš Bardejov, ktoré mimo iného organizuje aj akciu Bardejovské potulky. Každú tretiu nedeľu v mesiaci objavuje skupinka nadšencov zaujímavé miesta v Bardejove, ktoré svojím výkladom sprevádza historik Peter Harčar. „Aj keď mala akcia slabšiu vizuálnu stránku, videl som, že je skvelá a má zmysel. Navrhol som im teda spoluprácu a poslal na ukážku nejaké plagáty.“ Dnes sú to už štyri roky a plagátmi, ktoré vytvoril pre túto akciu, prezentuje mesto po celom svete. Tento rok sa tak potulky objavili na Poster Bienal vo Varšave, v Lahti vo Fínsku, v Mexico City či v Moskve. „Nechcem robiť plagáty len na jedno použite a na to, aby sa vyhodili do koša. Na konci roka robíme zo všetkých výstavu a plánujeme ich v budúcnosti vydať aj v publikácii.“ Práve na súťaži Golden Bee v Moskve uspel s plagátom Pivná trasa. V rámci potuliek domáci objavovali dobré bardejovské pivárne a Peter ich na mape spojil a vytvoril siluetu piva. Rovnako tak spravil aj pri vínnej či rumovej trase.
Petrovi záleží na tom, aby bol Bardejov vizuálne pekný aj napriek tomu, že nie je rodený Bardejovčan. Pochádza zo Žiliny a okrem dizajnu v Košiciach študoval na Institute tvůrčí fotografie v Opave a pôsobil aj v Prahe. Do Bardejova prišiel na pomoc s rodinným podnikom Datex, ktorý sa venuje tlačiarenskej a výpočtovej technike. Obchod dovtedy fungoval obmedzene, no krátko pred hospodárskou krízou išiel s číslami rapídne dole. Peter mal v úmysle k biznisu pripojiť aj grafické a fotografické štúdio. Po príchode z Prahy mal veľké plány a chcel sem priniesť najnovšie technológie. Rýchlo však pochopil, že v malom meste nie je kvalita na prvom mieste. „Ľudia tu nemajú záujem o kvalitný papier za desať eur, na ktorom by logo krásne vyznelo. Za taký luxus sú ochotní zaplatiť len vo väčších mestách – v Prahe či v Bratislave. Ale v regionálnom biznise je to iné. Tu by som sa s takým typom tlače neuživil, lebo ľudia sú tu zvyknutí na čo najväčší náklad, za čo najmenej peňazí.“ Dnes už v podniku len vypomáha a robí vizuál – internetovú stránku či reklamné plagáty.
.z regiónu rýchlo preč
Peter si kedysi myslel, že ak sa presadí vo veľkom meste, v menšom ako Bardejov to už bude mať jednoduché. Zistil však pravý opak. „Teraz viem, že keď sa presadím v mestečku, dokážem to už kdekoľvek. Domáci tu už majú vychodené chodníčky a veci sa vybavujú cez známosti. Ak teda dokážete v takomto prostredí niečo spraviť, dokážete to už skoro všade.“ Dôležité bolo najmä nadviazať spoluprácu so správou mesta, ktoré je len málo otvorené cudzím vplyvom. Mrzí ho aj to, že v Bardejove nemá zdravú grafickú konkurenciu. Kvalitní bardejovskí grafici odišli do Prahy, Banskej Bystrice či do Košíc. „Odborníkov máme, len utiekli preč. Je škoda, že mesto nestihlo využiť ich potenciál.“ Nie je pre mladého talentovaného človeka obetou zostať v malom meste? Podľa Petra to tak nemusí byť. „Ale aj ja som väčšinu času v Košiciach. Ide však o to, aby na mesto nezabúdali, aby tu po nich zostali nejaké vizuálne stopy.“
Petra mrzí aj prístup samosprávy, ktorá často akcie nepodporuje v ťažkých začiatkoch, ale až keď vidí úspech. Aj samotné Bardejovské potulky organizuje občianske združenie Náš Bardejov na vlastnú päsť. „Začali sme ako kamaráti, ktorí sa často stretávali a diskutovali o problémoch v našom okolí. Až sme sa rozhodli niečo pre spoločenský život v Bardejove aj urobiť,“ hovorí Peter Štalmach, organizátor potuliek. Inšpirácia na túto akciu prišla z Košíc, ktoré majú už dlhšiu históriu a návštevníkov je tam toľko, že sa delia na viacero turnusov. Mnohonásobne väčšie sú potulky aj v Prešove. Na grafických súťažiach však vyhráva Bardejov. „Bol by som rád, keby sa aj týchto akcií chytil nejaký dobrý grafik. Bojím sa, že keby som to robil ja, boli by všetky rovnaké,“ smeje sa Peter.
S kamarátom pre Bardejov vytvára aj stránku bardejov.travel, ktorá je preložená už do siedmich jazykov. Spolu plánujú aj vytvorenie akcie Pecha Kucha Bardejov. Združenie Náš Bardejov pritom pracuje aj na rekonštrukcii chátrajúceho františkánskeho kostola, ktorý je významnou pamiatkou. A to všetko sa deje bez väčšej podpory samosprávy. Len tak, z lásky k mestu.
.autorka je spolupracovníčka .týždňa.
.vizuálna vražda
„Keď sa mi zdá niečo naozaj škaredé, hovorím tomu vizuálna vražda. Znie mi to akosi odbornejšie,“ smeje sa Peter Javorík. Dokončuje si doktorandské štúdium na Fakulte dizajnu na Technickej univerzite v Košiciach a skoro štyri semestre magisterského štúdia sa venoval vizuálnemu riešeniu Bardejova. V rámci štúdia vytváral reklamné predmety, mestské logo, vizuál spojený s heraldikou – mestský erb, vlajku či pečať. Len málo z toho sa mu však podarilo dostať aj do bardejovských ulíc. „Mesto nemalo o moje návrhy skutočný záujem. Po čase ma snaha pretlačiť svoje nápady na mestskom úrade prestala baviť.“ Najviditeľnejšia je tak jeho spolupráca s občianskym združením Náš Bardejov, ktoré mimo iného organizuje aj akciu Bardejovské potulky. Každú tretiu nedeľu v mesiaci objavuje skupinka nadšencov zaujímavé miesta v Bardejove, ktoré svojím výkladom sprevádza historik Peter Harčar. „Aj keď mala akcia slabšiu vizuálnu stránku, videl som, že je skvelá a má zmysel. Navrhol som im teda spoluprácu a poslal na ukážku nejaké plagáty.“ Dnes sú to už štyri roky a plagátmi, ktoré vytvoril pre túto akciu, prezentuje mesto po celom svete. Tento rok sa tak potulky objavili na Poster Bienal vo Varšave, v Lahti vo Fínsku, v Mexico City či v Moskve. „Nechcem robiť plagáty len na jedno použite a na to, aby sa vyhodili do koša. Na konci roka robíme zo všetkých výstavu a plánujeme ich v budúcnosti vydať aj v publikácii.“ Práve na súťaži Golden Bee v Moskve uspel s plagátom Pivná trasa. V rámci potuliek domáci objavovali dobré bardejovské pivárne a Peter ich na mape spojil a vytvoril siluetu piva. Rovnako tak spravil aj pri vínnej či rumovej trase.
Petrovi záleží na tom, aby bol Bardejov vizuálne pekný aj napriek tomu, že nie je rodený Bardejovčan. Pochádza zo Žiliny a okrem dizajnu v Košiciach študoval na Institute tvůrčí fotografie v Opave a pôsobil aj v Prahe. Do Bardejova prišiel na pomoc s rodinným podnikom Datex, ktorý sa venuje tlačiarenskej a výpočtovej technike. Obchod dovtedy fungoval obmedzene, no krátko pred hospodárskou krízou išiel s číslami rapídne dole. Peter mal v úmysle k biznisu pripojiť aj grafické a fotografické štúdio. Po príchode z Prahy mal veľké plány a chcel sem priniesť najnovšie technológie. Rýchlo však pochopil, že v malom meste nie je kvalita na prvom mieste. „Ľudia tu nemajú záujem o kvalitný papier za desať eur, na ktorom by logo krásne vyznelo. Za taký luxus sú ochotní zaplatiť len vo väčších mestách – v Prahe či v Bratislave. Ale v regionálnom biznise je to iné. Tu by som sa s takým typom tlače neuživil, lebo ľudia sú tu zvyknutí na čo najväčší náklad, za čo najmenej peňazí.“ Dnes už v podniku len vypomáha a robí vizuál – internetovú stránku či reklamné plagáty.
.z regiónu rýchlo preč
Peter si kedysi myslel, že ak sa presadí vo veľkom meste, v menšom ako Bardejov to už bude mať jednoduché. Zistil však pravý opak. „Teraz viem, že keď sa presadím v mestečku, dokážem to už kdekoľvek. Domáci tu už majú vychodené chodníčky a veci sa vybavujú cez známosti. Ak teda dokážete v takomto prostredí niečo spraviť, dokážete to už skoro všade.“ Dôležité bolo najmä nadviazať spoluprácu so správou mesta, ktoré je len málo otvorené cudzím vplyvom. Mrzí ho aj to, že v Bardejove nemá zdravú grafickú konkurenciu. Kvalitní bardejovskí grafici odišli do Prahy, Banskej Bystrice či do Košíc. „Odborníkov máme, len utiekli preč. Je škoda, že mesto nestihlo využiť ich potenciál.“ Nie je pre mladého talentovaného človeka obetou zostať v malom meste? Podľa Petra to tak nemusí byť. „Ale aj ja som väčšinu času v Košiciach. Ide však o to, aby na mesto nezabúdali, aby tu po nich zostali nejaké vizuálne stopy.“
Petra mrzí aj prístup samosprávy, ktorá často akcie nepodporuje v ťažkých začiatkoch, ale až keď vidí úspech. Aj samotné Bardejovské potulky organizuje občianske združenie Náš Bardejov na vlastnú päsť. „Začali sme ako kamaráti, ktorí sa často stretávali a diskutovali o problémoch v našom okolí. Až sme sa rozhodli niečo pre spoločenský život v Bardejove aj urobiť,“ hovorí Peter Štalmach, organizátor potuliek. Inšpirácia na túto akciu prišla z Košíc, ktoré majú už dlhšiu históriu a návštevníkov je tam toľko, že sa delia na viacero turnusov. Mnohonásobne väčšie sú potulky aj v Prešove. Na grafických súťažiach však vyhráva Bardejov. „Bol by som rád, keby sa aj týchto akcií chytil nejaký dobrý grafik. Bojím sa, že keby som to robil ja, boli by všetky rovnaké,“ smeje sa Peter.
S kamarátom pre Bardejov vytvára aj stránku bardejov.travel, ktorá je preložená už do siedmich jazykov. Spolu plánujú aj vytvorenie akcie Pecha Kucha Bardejov. Združenie Náš Bardejov pritom pracuje aj na rekonštrukcii chátrajúceho františkánskeho kostola, ktorý je významnou pamiatkou. A to všetko sa deje bez väčšej podpory samosprávy. Len tak, z lásky k mestu.
.autorka je spolupracovníčka .týždňa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.