„Dostať do medzinárodného leteckého povedomia slovenskú značku bolo nesmierne ťažké,“ vraví majiteľ firmy Tomark Daniel Tomko. Ale podarilo sa. Dnes sú už dve slovenské lietadlá známe od európskych krajín cez Áziu až po Nový Zéland. Dolnoplošník Viper a hornoplošník Skyper sú ultraľahké a zároveň celokovové. Pevné a zároveň elegantne jemné.
.lietadlá ich zachránili
Na pracovnom stole leží čerstvo udelená a ešte zabalená cena Zlaté krídla. Národnú cenu letectva Slovenskej republiky získala firma Tomark za významný rozvoj leteckého priemyslu na Slovensku. Pre pána Tomka to neznamená len ocenenie vývoja a výroby lietadiel, ale najmä uznanie jeho snahy o strojárenskú kvalitu. Firma vznikla v roku 1995. „Založil som ju z nevyhnutnosti. V období vtedajšej divokej privatizácie vyhodili môjho obchodného partnera zo spoločnosti, kde chcel rozbehnúť novú výrobu. Zostal s novým vybavením doslova na ulici.“ Pán Tomko mu navrhol spoluprácu a rozbehli tak výrobu návesov na kamióny. V strojárskom prostredí východného regiónu sa vyznal, predtým totiž pracoval ako generálny riaditeľ v strojárni Piesok či v Strojstave. Vyrábať začali už do troch mesiacov. „Oslovenie od kolegu bolo začiatkom marca a 5. júna odišiel prvý kamión s výrobkami.“ Vtedy začínali ako dvanásti kolegovia, dnes má podnik už 380 zamestnancov a je strategickým dodávateľom nemeckej firmy Krone. Práve získaním tohto významného klienta sa Tomark stal v strojárenskom priemysle známy ako kvalitný výrobca. Zameriava sa najmä na výrobu kostier pre návesy na kamióny či nízkotlakových nádob na ohrev vody. To všetko vyrába od jednotlivých dielcov až po zváračské a montážne práce. Firma vyváža asi 150 návesov týždenne. „Až 98 percent našej výroby ide do Nemecka, Česka a Francúzska, zvyšné percentá tvorí slovenský trh. To ale nepočítam výrobu lietadiel.“ Letecká divízia Tomarkaero vznikla v roku 2008 a pracuje v nej asi 50 zamestnancov. Práve jej založenie zachránilo firmu Tomark počas prebiehajúcej hospodárskej krízy. V dobe najhoršieho poklesu totiž predali naraz osem lietadiel. „Vinou našej úzko špecifikovanej výroby nás kríza veľmi postihla. Zákazky sme stratili zo dňa na deň,“ hovorí pán Tomko a ilustruje to aj číslami. Kým v novembri boli fakturácie vo výške 1, 6 milióna eur, v decembri to bolo čosi vyše päťtisíc eur. Firma bola takmer pred bankrotom a musela sa uchýliť k prepúšťaniu. „Nikto nám nepomohol. Banky, ktoré predtým vďaka nám zarábali, sa nám otočili chrbtom a prvé zarobené peniaze si štátne inštitúcie vzali na pokuty. Bola to tragédia.“ Firma však vypracovala plán hospodárskej obnovy a pán Tomko s úsmevom konštatuje, že vyšiel do poslednej bodky. Kľúčovým bodom plánu bolo investovanie takmer celého zisku do vybavenia fabriky novými a vyspelými technológiami. Tomark sa tak stal jednou z najmodernejšie vybavených firiem vo svojom odbore. A dnes má opäť čísla, ktoré dosahoval pred krízou. „Ak dobre poznáte svoje výrobky, svoj trh a máte spoľahlivého a silného partnera, môžete prežiť aj takéto katastrofy.“
.dolno- i hornoplošník
Odhodlanie splniť si detský sen začalo spontánne – na lyžovačke. „Pri slanine sme sa s kamarátom rozprávali o nesplnených snoch. Neskôr ma zoznámil s ľuďmi, ktorí snívali o podobnom.“ Boli nimi pán Dobrovič, bývalý kapitán Boeingu, spolu so svojím synom konštruktérom. Pán Tomko do podniku takisto zapojil syna, ktorý študoval ekonómiu. „Firma je čisto rodinným podnikom, bez cudzieho kapitálu.“ Behom roka vyvinul Tomarkaero dolnoplošník Viper SD-4, z ktorého doposiaľ vyrobili 101 kusov. „Na začiatku sme chceli len zopár lietadiel pre vlastnú potrebu. Ale Viper mal také dobré parametre, že sme jeho výrobu rozšírili.“ Dnes patrí toto lietadlo k tým najlepším medzi ultraľahkými a celokovovými strojmi. Od klasických sa ultralighty líšia vzletovou hmotnosťou – je obmedzená do 460 kilogramov. Postupom času si však trh začal pýtať aj hornoplošník. Ten má (na rozdiel od dolnoplošníka) krídla v hornej časti trupu lietadla – umožňuje teda dobrý pohľad na krajinu, ktorý sa využíva najmä na turistiku a fotografovanie. „Ja som však zástanca dolnoplošníka. Je podľa mňa stabilnejší v ruke,“ hovorí pán Tomko. Napriek tomu požiadal o spoluprácu konštruktérov z Moravy a spolu vytvorili ďalší typ stroja – Skyper GT-9. Tento názov im však často robí v zahraničí problémy, keďže v anglickom slovníku neexistuje. Pán Tomko to teda prekladá svojsky – po anglicky „sky“ ako obloha a „père“ ako otec z francúzštiny. Výroba jedného kusa lietadla trvá asi 300 až 400 hodín. Každé lietadlo musí pred uvedením na trh prejsť typovými skúškami, ktoré spadajú pod Slovenskú federáciu ultraľahkého lietania (SFUL). Len ak stroj prejde pevnostnými skúškami, na ktoré dohliada pracovník SFUL-u, môže dostať letové osvedčenie. Leteckú výrobu sleduje aj Letecký úrad, ktorý jednotlivé lietadlá administruje a kontroluje.
Tomarkaero ponúka aj letecké kurzy, rekreačné lietanie, či dokonca jednotlivé dielce, z ktorých si leteckí majstri môžu doma zostrojiť lietadlo Viper SD-4 KIT. V leteckom odvetví však majú ešte mnoho plánov. Jedným z najväčších je výroba helikoptéry či certifikovanie lietadla Viper ako klasického veľkého lietadla. Stroje od Tomarkaero nakupujú najmä na turistické a športové využitie, do leteckých škôl či na monitorovacie účely pri záplavách alebo požiaroch. „Je to hračka, ktorú nikto nepotrebuje, ale každý ju chce.“
.lietadlá ich zachránili
Na pracovnom stole leží čerstvo udelená a ešte zabalená cena Zlaté krídla. Národnú cenu letectva Slovenskej republiky získala firma Tomark za významný rozvoj leteckého priemyslu na Slovensku. Pre pána Tomka to neznamená len ocenenie vývoja a výroby lietadiel, ale najmä uznanie jeho snahy o strojárenskú kvalitu. Firma vznikla v roku 1995. „Založil som ju z nevyhnutnosti. V období vtedajšej divokej privatizácie vyhodili môjho obchodného partnera zo spoločnosti, kde chcel rozbehnúť novú výrobu. Zostal s novým vybavením doslova na ulici.“ Pán Tomko mu navrhol spoluprácu a rozbehli tak výrobu návesov na kamióny. V strojárskom prostredí východného regiónu sa vyznal, predtým totiž pracoval ako generálny riaditeľ v strojárni Piesok či v Strojstave. Vyrábať začali už do troch mesiacov. „Oslovenie od kolegu bolo začiatkom marca a 5. júna odišiel prvý kamión s výrobkami.“ Vtedy začínali ako dvanásti kolegovia, dnes má podnik už 380 zamestnancov a je strategickým dodávateľom nemeckej firmy Krone. Práve získaním tohto významného klienta sa Tomark stal v strojárenskom priemysle známy ako kvalitný výrobca. Zameriava sa najmä na výrobu kostier pre návesy na kamióny či nízkotlakových nádob na ohrev vody. To všetko vyrába od jednotlivých dielcov až po zváračské a montážne práce. Firma vyváža asi 150 návesov týždenne. „Až 98 percent našej výroby ide do Nemecka, Česka a Francúzska, zvyšné percentá tvorí slovenský trh. To ale nepočítam výrobu lietadiel.“ Letecká divízia Tomarkaero vznikla v roku 2008 a pracuje v nej asi 50 zamestnancov. Práve jej založenie zachránilo firmu Tomark počas prebiehajúcej hospodárskej krízy. V dobe najhoršieho poklesu totiž predali naraz osem lietadiel. „Vinou našej úzko špecifikovanej výroby nás kríza veľmi postihla. Zákazky sme stratili zo dňa na deň,“ hovorí pán Tomko a ilustruje to aj číslami. Kým v novembri boli fakturácie vo výške 1, 6 milióna eur, v decembri to bolo čosi vyše päťtisíc eur. Firma bola takmer pred bankrotom a musela sa uchýliť k prepúšťaniu. „Nikto nám nepomohol. Banky, ktoré predtým vďaka nám zarábali, sa nám otočili chrbtom a prvé zarobené peniaze si štátne inštitúcie vzali na pokuty. Bola to tragédia.“ Firma však vypracovala plán hospodárskej obnovy a pán Tomko s úsmevom konštatuje, že vyšiel do poslednej bodky. Kľúčovým bodom plánu bolo investovanie takmer celého zisku do vybavenia fabriky novými a vyspelými technológiami. Tomark sa tak stal jednou z najmodernejšie vybavených firiem vo svojom odbore. A dnes má opäť čísla, ktoré dosahoval pred krízou. „Ak dobre poznáte svoje výrobky, svoj trh a máte spoľahlivého a silného partnera, môžete prežiť aj takéto katastrofy.“
.dolno- i hornoplošník
Odhodlanie splniť si detský sen začalo spontánne – na lyžovačke. „Pri slanine sme sa s kamarátom rozprávali o nesplnených snoch. Neskôr ma zoznámil s ľuďmi, ktorí snívali o podobnom.“ Boli nimi pán Dobrovič, bývalý kapitán Boeingu, spolu so svojím synom konštruktérom. Pán Tomko do podniku takisto zapojil syna, ktorý študoval ekonómiu. „Firma je čisto rodinným podnikom, bez cudzieho kapitálu.“ Behom roka vyvinul Tomarkaero dolnoplošník Viper SD-4, z ktorého doposiaľ vyrobili 101 kusov. „Na začiatku sme chceli len zopár lietadiel pre vlastnú potrebu. Ale Viper mal také dobré parametre, že sme jeho výrobu rozšírili.“ Dnes patrí toto lietadlo k tým najlepším medzi ultraľahkými a celokovovými strojmi. Od klasických sa ultralighty líšia vzletovou hmotnosťou – je obmedzená do 460 kilogramov. Postupom času si však trh začal pýtať aj hornoplošník. Ten má (na rozdiel od dolnoplošníka) krídla v hornej časti trupu lietadla – umožňuje teda dobrý pohľad na krajinu, ktorý sa využíva najmä na turistiku a fotografovanie. „Ja som však zástanca dolnoplošníka. Je podľa mňa stabilnejší v ruke,“ hovorí pán Tomko. Napriek tomu požiadal o spoluprácu konštruktérov z Moravy a spolu vytvorili ďalší typ stroja – Skyper GT-9. Tento názov im však často robí v zahraničí problémy, keďže v anglickom slovníku neexistuje. Pán Tomko to teda prekladá svojsky – po anglicky „sky“ ako obloha a „père“ ako otec z francúzštiny. Výroba jedného kusa lietadla trvá asi 300 až 400 hodín. Každé lietadlo musí pred uvedením na trh prejsť typovými skúškami, ktoré spadajú pod Slovenskú federáciu ultraľahkého lietania (SFUL). Len ak stroj prejde pevnostnými skúškami, na ktoré dohliada pracovník SFUL-u, môže dostať letové osvedčenie. Leteckú výrobu sleduje aj Letecký úrad, ktorý jednotlivé lietadlá administruje a kontroluje.
Tomarkaero ponúka aj letecké kurzy, rekreačné lietanie, či dokonca jednotlivé dielce, z ktorých si leteckí majstri môžu doma zostrojiť lietadlo Viper SD-4 KIT. V leteckom odvetví však majú ešte mnoho plánov. Jedným z najväčších je výroba helikoptéry či certifikovanie lietadla Viper ako klasického veľkého lietadla. Stroje od Tomarkaero nakupujú najmä na turistické a športové využitie, do leteckých škôl či na monitorovacie účely pri záplavách alebo požiaroch. „Je to hračka, ktorú nikto nepotrebuje, ale každý ju chce.“
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.