Som si istý, že môžeme.
Celé roky sa zo všetkých síl usilujem, aby redaktori .týždňa mohli písať slobodne a ostro. Myslím si, že na faktoch sa dá ukázať, že sa mi to podarilo.
Ale rovno dodávam, že bez inzertných, nadačných a súkromných zdrojov z biznisu, vrátane finančných skupín a áno, aj bez kontroverzných miliardárov, vlastniacich rozhodujúce firmy, to zatiaľ nie je možné. Mimochodom, tak .týždeň vznikol, a tak už 10 rokov existuje (viaceré detailné informácie o vzniku a problémoch .týždňa otvorene opisujem v knihe Môj bláznivý život, ktorú práve vydávame). Poviem to rovno: Jedným z kľúčových zmyslov existencie .týždňa je kultivácia politiky a biznisu, a pritom je od nekultivovanej politiky a biznisu od začiatku inzertne závislý. Inak sa tu zatiaľ kvalitné noviny robiť nedajú.
Dodnes toto „prekliatie“ riešim tak, že medzi redakciu a biznisové kruhy som postavil bariéru, ktorou som ja sám. Ak je hoci aj oligarcha ochotný prispieť na projekty .týždňa, nie som proti, ale jeho dotyk s redakciou sa začína a končí u mňa, takže do obsahu novín ani len nedovidí. Verte, neverte, funguje to.
Takýto ťaživý je svet, v ktorom sa už desať rokov aktívne pohybujem. Prijal som to a nesťažujem sa. Bolo by skvelé, keby bol slovenský biznisový svet plný ESET-ov, ale nie je. Azda raz bude. Snažíme sa tomu pomôcť.
Tweet o tom, že Penta nejako financuje .týždeň, samozrejme, nesedí. Penta .týždeň nefinancuje. Penta inzeruje, podporila niektoré naše projekty a Jaroslav Haščák minulý rok osobne predplatil tisíc výtlačkov .týždňa pre najlepšie stredné školy. Za to si, mimochodom, Jaroslava Haščáka vážim.
Ale pozor! Napriek inzerátom a nadačnej podpore priniesol .týždeň ako prvý Nicholsonov text o Gorile, množstvo následných textov o celej kauze a napokon sme sa nedávno nahlas zastali aj odchádzajúcich redaktorov SME. A nech mi je dovolené spomenúť aj to, že ani v poslednej Lampe som Pentu akosi nešetril. Napriek tomu som za posledné roky nezaznamenal v našej komunikácii žiadny dotknutý tón. Obsah .týždňa je pre Pentu tabu a Jaroslav Haščák to rešpektuje.
Nie som, samozrejme, rád, že práve Penta skupuje médiá a vytvára si takmer monopol. Slobodnú tlač považujem za podmienku normálne fungujúcej spoločnosti a postup Penty za jej akútne ohrozenie. V tejto situácii viem povedať týchto päť vecí:
1. .týždeň napriek ponukám nie je a ani nebude na predaj.
2. Ak chcete, aby sme boli menej závislí od biznisu, ktorý je často problematický, potrebujeme vašu pomoc. Vo chvíli, keď sa zužuje priestor slobodných novín, vás preto prosím, aby ste sa stali predplatiteľmi .týždňa.
3. Zriadili sme občianske združenie „.týždeň – fond pre kvalitnú žurnalistiku“, do ktorého môžete ako jednotlivci alebo firmy finančne prispieť. Všetky zdroje tohto fondu použijeme na rozšírenú investigatívu, kvalitné reportáže a riešenie sporov, ktorými sa nás mnohí snažia umlčať. Číslo účtu je: 2949 459 570/1100.
4. Sme pripravení pomôcť novému projektu ľudí, odchádzajúcich zo SME.
5. Od nového roka spustíme novú internetovú stránku.
Nie tweet, ale to, čo sa práve udialo so slovenskými médiami, je výzva. Toto je naša prvá odpoveď.
Celé roky sa zo všetkých síl usilujem, aby redaktori .týždňa mohli písať slobodne a ostro. Myslím si, že na faktoch sa dá ukázať, že sa mi to podarilo.
Ale rovno dodávam, že bez inzertných, nadačných a súkromných zdrojov z biznisu, vrátane finančných skupín a áno, aj bez kontroverzných miliardárov, vlastniacich rozhodujúce firmy, to zatiaľ nie je možné. Mimochodom, tak .týždeň vznikol, a tak už 10 rokov existuje (viaceré detailné informácie o vzniku a problémoch .týždňa otvorene opisujem v knihe Môj bláznivý život, ktorú práve vydávame). Poviem to rovno: Jedným z kľúčových zmyslov existencie .týždňa je kultivácia politiky a biznisu, a pritom je od nekultivovanej politiky a biznisu od začiatku inzertne závislý. Inak sa tu zatiaľ kvalitné noviny robiť nedajú.
Dodnes toto „prekliatie“ riešim tak, že medzi redakciu a biznisové kruhy som postavil bariéru, ktorou som ja sám. Ak je hoci aj oligarcha ochotný prispieť na projekty .týždňa, nie som proti, ale jeho dotyk s redakciou sa začína a končí u mňa, takže do obsahu novín ani len nedovidí. Verte, neverte, funguje to.
Takýto ťaživý je svet, v ktorom sa už desať rokov aktívne pohybujem. Prijal som to a nesťažujem sa. Bolo by skvelé, keby bol slovenský biznisový svet plný ESET-ov, ale nie je. Azda raz bude. Snažíme sa tomu pomôcť.
Tweet o tom, že Penta nejako financuje .týždeň, samozrejme, nesedí. Penta .týždeň nefinancuje. Penta inzeruje, podporila niektoré naše projekty a Jaroslav Haščák minulý rok osobne predplatil tisíc výtlačkov .týždňa pre najlepšie stredné školy. Za to si, mimochodom, Jaroslava Haščáka vážim.
Ale pozor! Napriek inzerátom a nadačnej podpore priniesol .týždeň ako prvý Nicholsonov text o Gorile, množstvo následných textov o celej kauze a napokon sme sa nedávno nahlas zastali aj odchádzajúcich redaktorov SME. A nech mi je dovolené spomenúť aj to, že ani v poslednej Lampe som Pentu akosi nešetril. Napriek tomu som za posledné roky nezaznamenal v našej komunikácii žiadny dotknutý tón. Obsah .týždňa je pre Pentu tabu a Jaroslav Haščák to rešpektuje.
Nie som, samozrejme, rád, že práve Penta skupuje médiá a vytvára si takmer monopol. Slobodnú tlač považujem za podmienku normálne fungujúcej spoločnosti a postup Penty za jej akútne ohrozenie. V tejto situácii viem povedať týchto päť vecí:
1. .týždeň napriek ponukám nie je a ani nebude na predaj.
2. Ak chcete, aby sme boli menej závislí od biznisu, ktorý je často problematický, potrebujeme vašu pomoc. Vo chvíli, keď sa zužuje priestor slobodných novín, vás preto prosím, aby ste sa stali predplatiteľmi .týždňa.
3. Zriadili sme občianske združenie „.týždeň – fond pre kvalitnú žurnalistiku“, do ktorého môžete ako jednotlivci alebo firmy finančne prispieť. Všetky zdroje tohto fondu použijeme na rozšírenú investigatívu, kvalitné reportáže a riešenie sporov, ktorými sa nás mnohí snažia umlčať. Číslo účtu je: 2949 459 570/1100.
4. Sme pripravení pomôcť novému projektu ľudí, odchádzajúcich zo SME.
5. Od nového roka spustíme novú internetovú stránku.
Nie tweet, ale to, čo sa práve udialo so slovenskými médiami, je výzva. Toto je naša prvá odpoveď.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.