Pre milovníkov talianskej opery, ktorých pribúda aj v treťom tisícročí, oživuje už viac rokov londýnska firma Opera Rara na CD nosičoch zabudnuté kusy najmä predverdiovských skladateľov (Bellini, Rossini, ale aj Paccini či Mercadante).
Lucrezia Borgia, ktorú Gaetano Donizetti (1797–1848) skomponoval na ponurý a z histórie vychádzajúci námet Victora Huga, medzi rarity nepatrí. Vzácne je však jej uvedenie na reprezentatívnej slovenskej scéne. Opera je ukážkou Donizettiho dramatickej invencie (ktorá podľa niektorých prevyšuje i Verdiho partitúry), ale aj dobrého operného libreta z pera Feliceho Romaniho.
Nad príbehom krutej panovníčky a zároveň vrúcne milujúcej matky sa rozprestiera inšpiratívny hudobný šat. Dielo je skvostom operného žánru a štýlu bel canto. Na tieto aktíva stavila režisérka Zuzana Gilhuus, a keďže poníma réžiu scénograficky i kostýmovo, vytvorila kompaktný divadelný útvar so strohou, ale účinnou výpovednou silou, ktorý sa odvíja pod modulujúcimi laserovými lúčmi na labilnej, šikmo zvesenej doske.
Bez iných kulís a efektov... Postavy odeté v štýle doby (Taliansko 15. storočia) umocňujú symbiózu moderny s romantizmom. V tejto sústredenej atmosfére zákonite dominuje sýta expresívna operná kantiléna.
Na druhej premiére sa s náročnou partitúrou popasovali všetci relatívne statočne. Dirigent Alessandro Sangiorgi zostal síce dosť dlžný donizettiovskej patetickej vrúcnosti a rytmickej vláčnosti, ale niekoľko scén vrátane zborových vytváral plasticky. Olga Makarina v hlavnej role presvedčila herecky a zaskvela sa krásnou farbou, ale jej hlasu chýbal nevyhnutný dramatický akcent. Tenorová rola Gennara (Jozef Kundlák) je rovnako nemilosrdne náročná – vyžaduje klenutejšie farebné rozpätie a tónovú istotu. Trochu preexponovane, ale vari najvernejšie vystihol Dona Alfonsa (manžela Lucrezie) sľubný Jozef Benci.
Náš operný dom ponúka kultúrny zážitok, v ktorom Donizettiho muzikálne majstrovstvo evokuje vyostrený princíp akéhosi jekyll-hydeizmu driemajúceho v človeku. Lucrezia Borgia je obohatením operného repertoáru, režijná idea a jej realizácia však zatiaľ prevyšuje najmä spevácke modality naštudovania.
Autor je neurochirurg.
Lucrezia Borgia, ktorú Gaetano Donizetti (1797–1848) skomponoval na ponurý a z histórie vychádzajúci námet Victora Huga, medzi rarity nepatrí. Vzácne je však jej uvedenie na reprezentatívnej slovenskej scéne. Opera je ukážkou Donizettiho dramatickej invencie (ktorá podľa niektorých prevyšuje i Verdiho partitúry), ale aj dobrého operného libreta z pera Feliceho Romaniho.
Nad príbehom krutej panovníčky a zároveň vrúcne milujúcej matky sa rozprestiera inšpiratívny hudobný šat. Dielo je skvostom operného žánru a štýlu bel canto. Na tieto aktíva stavila režisérka Zuzana Gilhuus, a keďže poníma réžiu scénograficky i kostýmovo, vytvorila kompaktný divadelný útvar so strohou, ale účinnou výpovednou silou, ktorý sa odvíja pod modulujúcimi laserovými lúčmi na labilnej, šikmo zvesenej doske.
Bez iných kulís a efektov... Postavy odeté v štýle doby (Taliansko 15. storočia) umocňujú symbiózu moderny s romantizmom. V tejto sústredenej atmosfére zákonite dominuje sýta expresívna operná kantiléna.
Na druhej premiére sa s náročnou partitúrou popasovali všetci relatívne statočne. Dirigent Alessandro Sangiorgi zostal síce dosť dlžný donizettiovskej patetickej vrúcnosti a rytmickej vláčnosti, ale niekoľko scén vrátane zborových vytváral plasticky. Olga Makarina v hlavnej role presvedčila herecky a zaskvela sa krásnou farbou, ale jej hlasu chýbal nevyhnutný dramatický akcent. Tenorová rola Gennara (Jozef Kundlák) je rovnako nemilosrdne náročná – vyžaduje klenutejšie farebné rozpätie a tónovú istotu. Trochu preexponovane, ale vari najvernejšie vystihol Dona Alfonsa (manžela Lucrezie) sľubný Jozef Benci.
Náš operný dom ponúka kultúrny zážitok, v ktorom Donizettiho muzikálne majstrovstvo evokuje vyostrený princíp akéhosi jekyll-hydeizmu driemajúceho v človeku. Lucrezia Borgia je obohatením operného repertoáru, režijná idea a jej realizácia však zatiaľ prevyšuje najmä spevácke modality naštudovania.
Autor je neurochirurg.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.