Čo môžeme od takto vyskladanej Junckerovej partičky očakávať? Pri detailnejšom pohľade si nemožno nevšimnúť najmä dva posty, z ktorých jeden je vyslovene dobrou správou a druhý jednoznačne zlou.
Dobrou správou je, že v novej komisii dostala dobré zastrešenie téma lepšej regulácie vrátane iniciatív na odstránenie európskych smerníc, ktoré sa ukázali buď ako nezmyselné, alebo ako otravné pre občanov či firmy. Je dobre, že túto problematiku má odteraz v portfóliu prvý podpredseda Európskej komisie. Medzi krajiny, ktoré majú v tejto oblasti najlepšie výsledky, patrí Holandsko. Radosť z toho, že zodpovednosť za túto problematiku bola pridelená práve Holanďanovi, však tlmí skutočnosť, že Frans Timermans pôsobil dlhé roky v oblasti zahraničnej politiky a lepšia regulácia mu zrejme veľa nehovorí. Vzniká tak riziko, že túto kľúčovú tému zatienia ďalšie tri oblasti, ktoré má v portfóliu: medziinštitucionálne záležitosti, právny štát a Charta základných ľudských práv. Výsledok sa však dozvieme pomerne rýchlo. Od polovice októbra je totiž na svete záverečná správa Stoiberovej komisie, ktorá navrhuje veľa zaujímavých a pomerne odvážnych návrhov na zníženie administratívneho zaťaženia, vyplývajúceho z európskej legislatívy. Odporúčania boli prezentované ešte Barrosovej komisii, kľúčové však bude, ako sa k nim postaví nová komisia a v nej najmä jej prvý podpredseda. Dúfajme, že ich neodignoruje ani nezametie pod koberec, ale naopak, použije ako výborný podklad pre zlepšenie v oblasti, ktorú začína negatívne vnímať čoraz viac firiem i občanov.
Tou zlou správou je obsadenie silného postu eurokomisára pre ekonomické a finančné záležitosti, dane a clá. O Pierrovi Moscovicim sa už toho popísalo veľa. Bude veľmi zaujímavé sledovať, ako práve tento človek bude dohliadať na dodržiavanie pravidiel, ktoré majú členské krajiny „dokopať“ k finančnej a rozpočtovej disciplíne. Bol to totiž práve Moscovici, kto ešte v pozícii francúzskeho ministra financií nie raz práve na tieto pravidlá mohutne útočil, pričom Francúzsko ich pod jeho vedením nerešpektovalo a dodnes nerešpektuje. Už som počul aj takzvané optimistické vysvetlenie Junckerovho výberu. Tento post vraj dostalo Francúzsko práve preto, aby sa ako problémová krajina dostala pod vyšší tlak. Princíp prideľovania zodpovednosti tým najneschopnejším je však neakceptovateľný. Ak by sa na jeho základe rozhodovali firmy, veľmi rýchlo by skrachovali. Moscovici predstavuje reálnu hrozbu, že skrachujú mnohé zámery novej komisie. A nič na tom nemení fakt, že jeho „nadriadeným“ je v komisii eurokomisár pre euro Valdis Dombrovskis. Eurokomisár z malej krajiny šéfujúci eurokomisárovi z veľkej krajiny – to môže byť v Junckerovej partičke vzťah ako z juhoamerickej telenovely.
.autor je prezident Združenia podnikateľov Slovenska.
Dobrou správou je, že v novej komisii dostala dobré zastrešenie téma lepšej regulácie vrátane iniciatív na odstránenie európskych smerníc, ktoré sa ukázali buď ako nezmyselné, alebo ako otravné pre občanov či firmy. Je dobre, že túto problematiku má odteraz v portfóliu prvý podpredseda Európskej komisie. Medzi krajiny, ktoré majú v tejto oblasti najlepšie výsledky, patrí Holandsko. Radosť z toho, že zodpovednosť za túto problematiku bola pridelená práve Holanďanovi, však tlmí skutočnosť, že Frans Timermans pôsobil dlhé roky v oblasti zahraničnej politiky a lepšia regulácia mu zrejme veľa nehovorí. Vzniká tak riziko, že túto kľúčovú tému zatienia ďalšie tri oblasti, ktoré má v portfóliu: medziinštitucionálne záležitosti, právny štát a Charta základných ľudských práv. Výsledok sa však dozvieme pomerne rýchlo. Od polovice októbra je totiž na svete záverečná správa Stoiberovej komisie, ktorá navrhuje veľa zaujímavých a pomerne odvážnych návrhov na zníženie administratívneho zaťaženia, vyplývajúceho z európskej legislatívy. Odporúčania boli prezentované ešte Barrosovej komisii, kľúčové však bude, ako sa k nim postaví nová komisia a v nej najmä jej prvý podpredseda. Dúfajme, že ich neodignoruje ani nezametie pod koberec, ale naopak, použije ako výborný podklad pre zlepšenie v oblasti, ktorú začína negatívne vnímať čoraz viac firiem i občanov.
Tou zlou správou je obsadenie silného postu eurokomisára pre ekonomické a finančné záležitosti, dane a clá. O Pierrovi Moscovicim sa už toho popísalo veľa. Bude veľmi zaujímavé sledovať, ako práve tento človek bude dohliadať na dodržiavanie pravidiel, ktoré majú členské krajiny „dokopať“ k finančnej a rozpočtovej disciplíne. Bol to totiž práve Moscovici, kto ešte v pozícii francúzskeho ministra financií nie raz práve na tieto pravidlá mohutne útočil, pričom Francúzsko ich pod jeho vedením nerešpektovalo a dodnes nerešpektuje. Už som počul aj takzvané optimistické vysvetlenie Junckerovho výberu. Tento post vraj dostalo Francúzsko práve preto, aby sa ako problémová krajina dostala pod vyšší tlak. Princíp prideľovania zodpovednosti tým najneschopnejším je však neakceptovateľný. Ak by sa na jeho základe rozhodovali firmy, veľmi rýchlo by skrachovali. Moscovici predstavuje reálnu hrozbu, že skrachujú mnohé zámery novej komisie. A nič na tom nemení fakt, že jeho „nadriadeným“ je v komisii eurokomisár pre euro Valdis Dombrovskis. Eurokomisár z malej krajiny šéfujúci eurokomisárovi z veľkej krajiny – to môže byť v Junckerovej partičke vzťah ako z juhoamerickej telenovely.
.autor je prezident Združenia podnikateľov Slovenska.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.