Na internete sa ale dá nájsť aj video o mužovi ktorý nosil meno Jan Palach. Pre tohto mladého človeka bola príznačná túžba po slobode a tiež po odvahe. Zažil august ’68 s foťákom v ruke. Pár týždňov potom navrhoval kamarátom, aby obsadili rozhlas a vyhlásili generálny štrajk. Nerobil si totiž ilúzie, že sa okupácia po pár mesiacoch nejako vyrieši a Rusi zase odídu. Hoci bol považovaný za mierneho a rozumného chlapca, 16. januára 1969 sadá na vlak do Prahy. Doma ani maminke, ani svojmu dievčaťu Helenke nepovie nič. V hornej časti Václavského námestia vypije fľašku s éterom, poleje sa benzínom a škrtne zápalkou...
Rúti sa dolu námestím ako horiaca pochodeň. Má popáleniny na 85 percentách tela. V nemocnici sa ho všetci pýtajú: prečo?! Odpovedá: „V histórii sú okamihy, keď treba voľačo urobiť. Ja som sa snažil. Teraz je rad na vás. Je vás 14 miliónov, tak teraz niečo urobte vy.“ Po troch dňoch zomiera. Je to smrť, čo presahuje život. Táto obeť nie je o neúcte k životu, ale o slobode, ktorú nemôžete zabiť. Ako poznamenáva Chesterton: „Samovrah pohŕda životom, mučeník pohŕda smrťou.“ Neodmysliteľným kontextom takejto schopnosti obety je Boh, ktorý do osobných dejín človeka vkladá slobodnú možnosť voľby.
Rúti sa dolu námestím ako horiaca pochodeň. Má popáleniny na 85 percentách tela. V nemocnici sa ho všetci pýtajú: prečo?! Odpovedá: „V histórii sú okamihy, keď treba voľačo urobiť. Ja som sa snažil. Teraz je rad na vás. Je vás 14 miliónov, tak teraz niečo urobte vy.“ Po troch dňoch zomiera. Je to smrť, čo presahuje život. Táto obeť nie je o neúcte k životu, ale o slobode, ktorú nemôžete zabiť. Ako poznamenáva Chesterton: „Samovrah pohŕda životom, mučeník pohŕda smrťou.“ Neodmysliteľným kontextom takejto schopnosti obety je Boh, ktorý do osobných dejín človeka vkladá slobodnú možnosť voľby.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.