OPLATÍ SA ČÍTAŤ Peter Krištúfek: Ema a Smrtihlav (Artforum, 2014)
Peter Krištúfek kdesi našiel reklamu na krém Nivea z roku 1942. Je na nej namaľovaná celkom súčasne pôsobiaca pekná žena v žltých plavkách pravdepodobne niekde na piesočnom brehu mora. Táto reklama nakoniec doviedla Petra k jeho jedenástej knihe, novele o bratislavskom chlapcovi Šimonovi, ktorý strávi vojnu v chlieve u néni Mariky Sándorfiovej v Podunajských Biskupiciach. Šimonovi okrem Mariky néni zachráni život práve tá reklama na Niveu. A fantázia, vďaka ktorej netrávi nekonečné dni a noci v smradľavom chlieve, ale na slnečnej pláži s krásnou Emou. Ak Peter Krištúfek dokázal Domom hluchého, že vie napísať košatý román, Ema a Smrtihlav ukazuje, že sa stal aj majstrom úspornej literárnej formy. Šetrí slovami, má úctu k historickému detailu a podobne ako jeho Šimonovi, nechýba mu fantázia. Ema a Smrtihlav je vďaka vynikajúcej grafickej úprave Pala Bálika pôsobivým artefaktom.
.jk
OPLATÍ SA ČÍTAŤ Anton Srholec: Sviatočné pozdravy (Slovart, 2014)
Eva Borušovičová túto typicky predvianočnú knihu definovala v predslove veľmi presne. „Je to kniha plná špecifického srholectva.“ Všetci – a sú to oddaní i vlažní katolíci, inoverci i bezverci – tušia, v čom je osobné čaro známeho saleziánskeho kňaza. Príťažlivo namiešaná zmes ľudskosti, veľkorysosti a optimizmu je prítomná aj v Srholcových pozdravoch. Kniha je zbierkou vianočných, veľkonočných a iných príležitostných posolstiev, ktoré už 27 rokov posiela svojim priateľom a známym. Odmietol formálne vinše alebo, nedajbože, predtlačené pohľadnice. Takto vznikla zbierka textov, v ktorých okrem prianí ponúka aj malé teologické glosy a aktuálne postrehy na okraj spoločenských udalostí. Srholec je už desaťročia rovnaký. Napriek tomu jeho sviatočné listy nenápadne dokumentujú aj príbeh naplnenia jedného ľudského príbehu. „Svoj život už nemôžem rozšíriť ani predĺžiť. Ešte trochu prehĺbiť.“ Podstatné prehĺbenie môžu spolu s autorom graficky príťažlivo zaranžovanej knihy zažiť aj čitatelia.
.ľubomír Jaško
OPLATÍ SA POČÚVAŤ Korben Dallas: Banská Bystrica (Slnko Records)
Ako by mal vyzerať tretí album, keď prvé dva sú výborné, pričom ten druhý kapelu posunul z okraja priamo do stredu hudobne hodnotného prúdu československej popmusic? To bola úloha pre Korben Dallas po Pekných cestách a Karnevalovej vrane. Kapela sa s tým vyrovnala so cťou. Banská Bystrica ju zachytáva v špičkovej forme, Juraj Benetin, Lukáš Fila a Ozo Guttler, tri silné osobnosti akoby spolu dýchali, ani o tvorivé nápady, zdá sa, nie je núdza. Keby sa to celé nechalo na chvíľu „vykvasiť”, tretí album Korbenov by bol majsterštykom. Takto je trochu nesúrodou zbierkou vynikajúcich (Za sklom, Ľahká, Musím) a dobrých piesní a dvoch prazvláštnych kúskov, z ktorých jeden (Radosť) sa nebezpečne blíži Hammelovej odrhovačke ZRPŠ a ten druhý (Sedí sokol na javore) album nezmyselne uzatvára, čím vyslovene kazí dojem z najsilnejšej piesne albumu (Musím s textom Moniky Kompaníkovej). Korbeni sú stále výborní, len sa s Bystricou príliš ponáhľali.
.jk
OPLATÍ SA POČÚVAŤ Marianne Faithfull: Give My Love To London (Naive)
Päťdesiat rokov a dvadsať albumov po tom, ako sa, čoby éterická kráska s aristokratickými koreňmi a intelektuálnymi záujmami, objavila po boku Micka Jaggera, je Marianne Faithfull v životnej forme. Stále to je dáma, okolo ktorej sa točí svet. Veď ako ináč by sa na jej aktuálnom albume stretli Nick Cave, Roger Waters, Leonard Cohen, Anna Calvi a Ed Harcourt ako autori (špeciálne pre ňu napísaných) pesničiek a The Bad Seeds spolu s Adrianom Utleym (Portishead), Harcourtom či Brianom Enom (ako vokalistom!) čoby štúdiová kapela? Dôležitá je však Lady Marianne, ktorej hlas rokmi a inhalovaným nikotínom získava cohenovské zamatové hĺbky. Napriek zúženému intonačnému rozsahu je jej spev magický. Nechýba mu výraz, nástojčivosť, za každým zaspievaným slovom počujete osobnosť. Give My Love To London je album, na ktorom počuť blues, brechtovský kabaret, cavovskú temnú romantiku, cohenovský nadhľad. Je to dáma!
.jk
OPLATÍ SA POČÚVAŤ Tony Bennett, Lady Gaga: Cheek to Cheek (Interscope)
Pravdepodobne posledný mohykán povojnovej éry amerického pop-jazzu, 88-ročný spevák Tony Bennett, nahral album spoločných duetov s Lady Gaga, mladšou o pol storočia. Jasné, že nejde o Tonyho výlet do teritória súčasného elektropopu, ale o Stefanino nové defile, štylizované do klasického repertoáru a doby autorov ako Porter, Berlin, Ellington, Kern... Ťažko sa pritom ignoruje jej snaha preniknúť do novej množiny poslucháčov a dať o sebe vedieť zas inak, ale v dobe, keď albumy tvorcov nahrádzajú projekty kreatívcov, to nie je ani tak prekvapivé, ako skôr verejnoprospešné. Dokonalosti sa blížiace songy v interpretácii poctivého bigbandu i džezového komba, vo výborných aranžmánoch s audiofilsky prirodzeným zvukom i dynamikou, to je chvályhodná misia, pri ktorej sa aj toto zblíženie v tanci líce na líce javí viac láskyplne než vypočítavo.
.martin Chrobák
Peter Krištúfek kdesi našiel reklamu na krém Nivea z roku 1942. Je na nej namaľovaná celkom súčasne pôsobiaca pekná žena v žltých plavkách pravdepodobne niekde na piesočnom brehu mora. Táto reklama nakoniec doviedla Petra k jeho jedenástej knihe, novele o bratislavskom chlapcovi Šimonovi, ktorý strávi vojnu v chlieve u néni Mariky Sándorfiovej v Podunajských Biskupiciach. Šimonovi okrem Mariky néni zachráni život práve tá reklama na Niveu. A fantázia, vďaka ktorej netrávi nekonečné dni a noci v smradľavom chlieve, ale na slnečnej pláži s krásnou Emou. Ak Peter Krištúfek dokázal Domom hluchého, že vie napísať košatý román, Ema a Smrtihlav ukazuje, že sa stal aj majstrom úspornej literárnej formy. Šetrí slovami, má úctu k historickému detailu a podobne ako jeho Šimonovi, nechýba mu fantázia. Ema a Smrtihlav je vďaka vynikajúcej grafickej úprave Pala Bálika pôsobivým artefaktom.
.jk
OPLATÍ SA ČÍTAŤ Anton Srholec: Sviatočné pozdravy (Slovart, 2014)
Eva Borušovičová túto typicky predvianočnú knihu definovala v predslove veľmi presne. „Je to kniha plná špecifického srholectva.“ Všetci – a sú to oddaní i vlažní katolíci, inoverci i bezverci – tušia, v čom je osobné čaro známeho saleziánskeho kňaza. Príťažlivo namiešaná zmes ľudskosti, veľkorysosti a optimizmu je prítomná aj v Srholcových pozdravoch. Kniha je zbierkou vianočných, veľkonočných a iných príležitostných posolstiev, ktoré už 27 rokov posiela svojim priateľom a známym. Odmietol formálne vinše alebo, nedajbože, predtlačené pohľadnice. Takto vznikla zbierka textov, v ktorých okrem prianí ponúka aj malé teologické glosy a aktuálne postrehy na okraj spoločenských udalostí. Srholec je už desaťročia rovnaký. Napriek tomu jeho sviatočné listy nenápadne dokumentujú aj príbeh naplnenia jedného ľudského príbehu. „Svoj život už nemôžem rozšíriť ani predĺžiť. Ešte trochu prehĺbiť.“ Podstatné prehĺbenie môžu spolu s autorom graficky príťažlivo zaranžovanej knihy zažiť aj čitatelia.
.ľubomír Jaško
OPLATÍ SA POČÚVAŤ Korben Dallas: Banská Bystrica (Slnko Records)
Ako by mal vyzerať tretí album, keď prvé dva sú výborné, pričom ten druhý kapelu posunul z okraja priamo do stredu hudobne hodnotného prúdu československej popmusic? To bola úloha pre Korben Dallas po Pekných cestách a Karnevalovej vrane. Kapela sa s tým vyrovnala so cťou. Banská Bystrica ju zachytáva v špičkovej forme, Juraj Benetin, Lukáš Fila a Ozo Guttler, tri silné osobnosti akoby spolu dýchali, ani o tvorivé nápady, zdá sa, nie je núdza. Keby sa to celé nechalo na chvíľu „vykvasiť”, tretí album Korbenov by bol majsterštykom. Takto je trochu nesúrodou zbierkou vynikajúcich (Za sklom, Ľahká, Musím) a dobrých piesní a dvoch prazvláštnych kúskov, z ktorých jeden (Radosť) sa nebezpečne blíži Hammelovej odrhovačke ZRPŠ a ten druhý (Sedí sokol na javore) album nezmyselne uzatvára, čím vyslovene kazí dojem z najsilnejšej piesne albumu (Musím s textom Moniky Kompaníkovej). Korbeni sú stále výborní, len sa s Bystricou príliš ponáhľali.
.jk
OPLATÍ SA POČÚVAŤ Marianne Faithfull: Give My Love To London (Naive)
Päťdesiat rokov a dvadsať albumov po tom, ako sa, čoby éterická kráska s aristokratickými koreňmi a intelektuálnymi záujmami, objavila po boku Micka Jaggera, je Marianne Faithfull v životnej forme. Stále to je dáma, okolo ktorej sa točí svet. Veď ako ináč by sa na jej aktuálnom albume stretli Nick Cave, Roger Waters, Leonard Cohen, Anna Calvi a Ed Harcourt ako autori (špeciálne pre ňu napísaných) pesničiek a The Bad Seeds spolu s Adrianom Utleym (Portishead), Harcourtom či Brianom Enom (ako vokalistom!) čoby štúdiová kapela? Dôležitá je však Lady Marianne, ktorej hlas rokmi a inhalovaným nikotínom získava cohenovské zamatové hĺbky. Napriek zúženému intonačnému rozsahu je jej spev magický. Nechýba mu výraz, nástojčivosť, za každým zaspievaným slovom počujete osobnosť. Give My Love To London je album, na ktorom počuť blues, brechtovský kabaret, cavovskú temnú romantiku, cohenovský nadhľad. Je to dáma!
.jk
OPLATÍ SA POČÚVAŤ Tony Bennett, Lady Gaga: Cheek to Cheek (Interscope)
Pravdepodobne posledný mohykán povojnovej éry amerického pop-jazzu, 88-ročný spevák Tony Bennett, nahral album spoločných duetov s Lady Gaga, mladšou o pol storočia. Jasné, že nejde o Tonyho výlet do teritória súčasného elektropopu, ale o Stefanino nové defile, štylizované do klasického repertoáru a doby autorov ako Porter, Berlin, Ellington, Kern... Ťažko sa pritom ignoruje jej snaha preniknúť do novej množiny poslucháčov a dať o sebe vedieť zas inak, ale v dobe, keď albumy tvorcov nahrádzajú projekty kreatívcov, to nie je ani tak prekvapivé, ako skôr verejnoprospešné. Dokonalosti sa blížiace songy v interpretácii poctivého bigbandu i džezového komba, vo výborných aranžmánoch s audiofilsky prirodzeným zvukom i dynamikou, to je chvályhodná misia, pri ktorej sa aj toto zblíženie v tanci líce na líce javí viac láskyplne než vypočítavo.
.martin Chrobák
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.