„Švajčiari sú zodpovedný národ. A myslím, že aj Slováci začínajú byť,“ hovorí Tomáš Smutný, ktorý stojí na čele združenia Nová generácia. Práve táto skupina mladých ľudí organizuje protesty a petície proti bezplatnému cestovaniu vlakmi. Tomáš Smutný má vo svojej kancelárii už veľkú škatuľu plnú podpisov a sám nemôže uveriť tomu, že mu dobrovoľníci každý deň prinášajú nové petičné hárky. Najviac ho teší to, že prevažnú časť podpisov zozbierali na internátoch a na vysokých školách.
„Radšej nové IC-čko, ako drahé CT-čko.“ Aj takýmito transparentmi protestovali mladí ľudia na železničných staniciach v Bratislave a v Košiciach. Na straníckom sneme v júni tohto roku Smer-SD predstavil sociálny balíček, ktorý obsahoval konkrétne návrhy na zvýšenie životnej úrovne. Ako „pätnásť nešťastných opatrení“ tento balíček vidí Tomáš Smutný z Novej Generácie. „Chceli sme vláde ukázať, že sa nedáme kúpiť päťdesiatročnými vlakmi. A pridali sa k nám mladí ľudia z celého Slovenska.“ Tomáš nešetrí slovami ako populizmus a nezodpovednosť. Opatrenie vidí ako nesystémové. Verí, že bezplatné cestovanie pomôže rodinám ušetriť, ale viac by pomohlo, ak by vláda podporovala mladých v hľadaní brigád už počas školy, a neskôr aj v prvom zamestnaní. Finančná samostatnosť a zodpovednosť študenta predsa odľahčí rozpočet rodiny najviac. „Ja som z Detvy. Študentský lístok stojí päť eur a ak cestujem domov dvakrát za mesiac, ušetrím dvadsať eur. Nepomerne viac ale štátu odvediem v odvodoch ako študent v zmluve na dohodu.“
Tomáš je mladý podnikateľ, už počas školy založil personálnu agentúru, ktorá sprostredkúva zamestnancom pracovné sily. Vedie teda už vlastnú firmu, hoci štúdium na Ekonomickej univerzite ukončil len tento rok. Na zdravom podnikateľskom prostredí mu preto veľmi záleží.
Okrem vlakov zadarmo prešlo zo sociálneho balíčka aj opatrenie na podporu mladých inovatívnych podnikateľov a zjednodušenie zakladania start-upov. Jednoeurové eseročky majú však podľa Tomáša Smutného háčik. „SMER-SD nielenže sťaží činnosť eseročkám s nižším základným imaním ako 25-tisíc eur, ale negatívne zasahuje aj do činnosti už existujúcich spoločností.“ Tomášovi pri novele prekáža množstvo byrokratických povinností či zákaz vyplatenia zisku v prípade, ak je základné imanie nižšie ako päťtisíc eur.
Cestovanie vlakmi bude však aj pre neplatiacich náročné. Nemusia sa totiž do vlaku zmestiť. Pri cestovaní rýchlikom, ktorý nie je povinne miestenkový, budú pre neplatiacich vyčlenené len niektoré vozne. Po naplnení ich kapacity si tak aj študent bude musieť lístok zaplatiť. Uprednostňovať platiacich cestujúcich je jediný spôsob, ako preplnenosť vlakov regulovať. „A toto je ďalšie klamstvo pre voličov,“ dodáva Tomáš Smutný. Diskriminácie je tu podľa neho oveľa viac. Napríklad aj pri autobusových prepravcoch, ktorí stratia až o osem percent ziskov. Čoraz viac podpisov získavajú na uliciach aj od pracujúcich, ktorí to nakoniec všetko zaplatia. „Nebude nás to stáť trinásť miliónov, ako to vyčíslila vláda. Odborníci odhadujú 30 až 50 miliónov eur.“
Nová Generácia má asi 150 členov po celom Slovensku. Prečo sa do organizovania protestu pustili práve oni? „Čakali sme, či sa toho chytia opoziční poslanci, ale nič sa nedialo. Povedali sme si, že iniciatíva teda musí prísť od mladých ľudí, ktorých sa to týka najviac.“ Občianske združenie vzniklo ako skupina mladých, ktorí v októbri tohto roku vystúpili z mládežníckej organizácie SDKÚ-DS. „Už sme viac nesúhlasili s vedením a smerovaním strany,“ hovorí Tomáš. Odvtedy sa nepripájajú k žiadnej politickej strane a fungujú ako nezávislí. Novej Generácii stále zostávajú blízke konzervatívne a liberálne hodnoty. Finančne nezávislí boli ešte ako mládežnícka organizácia SDKÚ-DS, aj dnes svoje aktivity sponzorujú cez nádacie nemeckej CSU a CDU. Tomáš pripomína, ako veľmi je dôležité, aby sa mladí vzdelávali a zapájali do verejného diania. „Mne sa mladí nezdajú pasívni. Potrebujú len iskru, aby sa dokázali pre dôležité veci nadchnúť.“
„Radšej nové IC-čko, ako drahé CT-čko.“ Aj takýmito transparentmi protestovali mladí ľudia na železničných staniciach v Bratislave a v Košiciach. Na straníckom sneme v júni tohto roku Smer-SD predstavil sociálny balíček, ktorý obsahoval konkrétne návrhy na zvýšenie životnej úrovne. Ako „pätnásť nešťastných opatrení“ tento balíček vidí Tomáš Smutný z Novej Generácie. „Chceli sme vláde ukázať, že sa nedáme kúpiť päťdesiatročnými vlakmi. A pridali sa k nám mladí ľudia z celého Slovenska.“ Tomáš nešetrí slovami ako populizmus a nezodpovednosť. Opatrenie vidí ako nesystémové. Verí, že bezplatné cestovanie pomôže rodinám ušetriť, ale viac by pomohlo, ak by vláda podporovala mladých v hľadaní brigád už počas školy, a neskôr aj v prvom zamestnaní. Finančná samostatnosť a zodpovednosť študenta predsa odľahčí rozpočet rodiny najviac. „Ja som z Detvy. Študentský lístok stojí päť eur a ak cestujem domov dvakrát za mesiac, ušetrím dvadsať eur. Nepomerne viac ale štátu odvediem v odvodoch ako študent v zmluve na dohodu.“
Tomáš je mladý podnikateľ, už počas školy založil personálnu agentúru, ktorá sprostredkúva zamestnancom pracovné sily. Vedie teda už vlastnú firmu, hoci štúdium na Ekonomickej univerzite ukončil len tento rok. Na zdravom podnikateľskom prostredí mu preto veľmi záleží.
Okrem vlakov zadarmo prešlo zo sociálneho balíčka aj opatrenie na podporu mladých inovatívnych podnikateľov a zjednodušenie zakladania start-upov. Jednoeurové eseročky majú však podľa Tomáša Smutného háčik. „SMER-SD nielenže sťaží činnosť eseročkám s nižším základným imaním ako 25-tisíc eur, ale negatívne zasahuje aj do činnosti už existujúcich spoločností.“ Tomášovi pri novele prekáža množstvo byrokratických povinností či zákaz vyplatenia zisku v prípade, ak je základné imanie nižšie ako päťtisíc eur.
Cestovanie vlakmi bude však aj pre neplatiacich náročné. Nemusia sa totiž do vlaku zmestiť. Pri cestovaní rýchlikom, ktorý nie je povinne miestenkový, budú pre neplatiacich vyčlenené len niektoré vozne. Po naplnení ich kapacity si tak aj študent bude musieť lístok zaplatiť. Uprednostňovať platiacich cestujúcich je jediný spôsob, ako preplnenosť vlakov regulovať. „A toto je ďalšie klamstvo pre voličov,“ dodáva Tomáš Smutný. Diskriminácie je tu podľa neho oveľa viac. Napríklad aj pri autobusových prepravcoch, ktorí stratia až o osem percent ziskov. Čoraz viac podpisov získavajú na uliciach aj od pracujúcich, ktorí to nakoniec všetko zaplatia. „Nebude nás to stáť trinásť miliónov, ako to vyčíslila vláda. Odborníci odhadujú 30 až 50 miliónov eur.“
Nová Generácia má asi 150 členov po celom Slovensku. Prečo sa do organizovania protestu pustili práve oni? „Čakali sme, či sa toho chytia opoziční poslanci, ale nič sa nedialo. Povedali sme si, že iniciatíva teda musí prísť od mladých ľudí, ktorých sa to týka najviac.“ Občianske združenie vzniklo ako skupina mladých, ktorí v októbri tohto roku vystúpili z mládežníckej organizácie SDKÚ-DS. „Už sme viac nesúhlasili s vedením a smerovaním strany,“ hovorí Tomáš. Odvtedy sa nepripájajú k žiadnej politickej strane a fungujú ako nezávislí. Novej Generácii stále zostávajú blízke konzervatívne a liberálne hodnoty. Finančne nezávislí boli ešte ako mládežnícka organizácia SDKÚ-DS, aj dnes svoje aktivity sponzorujú cez nádacie nemeckej CSU a CDU. Tomáš pripomína, ako veľmi je dôležité, aby sa mladí vzdelávali a zapájali do verejného diania. „Mne sa mladí nezdajú pasívni. Potrebujú len iskru, aby sa dokázali pre dôležité veci nadchnúť.“
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.