Odtiaľ onen názov geek-art, ako pop-art, op-art, brut-art, land-art. Označuje globálne hnutie, smer či prúd vo výtvarnom umení desiatych rokov dvadsiateho prvého storočia, v ktorom sa profesionálni umelci programovo venujú umeleckej reflexii všakovakých popkultúrnych fenoménov. Od videohernej ikony Super Maria, ktorý sa objavuje aj na obálke Olivriho knihy cez panteón komiksových superhrdinov až k poníkovi z My Little Ponny v uniforme Star Treku.
Olivri v Geek-Art: An Anthology zmapoval prostredníctvom sedemstopäťdesiatich fotografií tvorbu viac ako sto umelcov, ktorých popkultúra inšpirovala rôznymi spôsobmi. Ide zväčša o nových, relatívne mladých autorov nastupujúcej generácie, ktorí už dozrievali vo svete, kde sa popkultúra stala ich prirodzeným životným prostredím. Preto mnohí reagujú veľmi radikálne. Časť z nich konfrontuje popkultúrne artefakty s dejinami výtvarného umenia dvadsiateho storočia, napríklad obrazy, na ktorých sa stretá kubizmus s Iron-Manom. Časť pracuje s rozmanitými podobami medzitextového nadväzovania, od pastišu až k persifláži a časť odhaľuje v jestvujúcich reprezentantoch popkultúry významy vlastné predovšetkým tzv. vysokému umeniu.
Olivri zachytil a pomenoval celú škálu čohosi, čo sa v svete výtvarného umenia skutočne deje nielen tam u nich, ale i tu, u nás, a pokúša sa to predstaviť širšej, nielen odbornej verejnosti. Úžasné! Teší ma predstava, že ak sa budú robiť ďalšie reprezentatívne dejiny súčasného výtvarného umenia, z popkultúry už tam nebude môcť byť iba Giger. Z geek-artu je jasne vidieť, že prakticky po celé dvadsiate storočie sa budovala taká predstava súčasného výtvarného umenia, ktorá programovo a veľmi poctivo výtvarné prejavy v rámci popkultúry ignorovala. Geek-art ukazuje, že ďalej už to nie je možné.
Olivri v Geek-Art: An Anthology zmapoval prostredníctvom sedemstopäťdesiatich fotografií tvorbu viac ako sto umelcov, ktorých popkultúra inšpirovala rôznymi spôsobmi. Ide zväčša o nových, relatívne mladých autorov nastupujúcej generácie, ktorí už dozrievali vo svete, kde sa popkultúra stala ich prirodzeným životným prostredím. Preto mnohí reagujú veľmi radikálne. Časť z nich konfrontuje popkultúrne artefakty s dejinami výtvarného umenia dvadsiateho storočia, napríklad obrazy, na ktorých sa stretá kubizmus s Iron-Manom. Časť pracuje s rozmanitými podobami medzitextového nadväzovania, od pastišu až k persifláži a časť odhaľuje v jestvujúcich reprezentantoch popkultúry významy vlastné predovšetkým tzv. vysokému umeniu.
Olivri zachytil a pomenoval celú škálu čohosi, čo sa v svete výtvarného umenia skutočne deje nielen tam u nich, ale i tu, u nás, a pokúša sa to predstaviť širšej, nielen odbornej verejnosti. Úžasné! Teší ma predstava, že ak sa budú robiť ďalšie reprezentatívne dejiny súčasného výtvarného umenia, z popkultúry už tam nebude môcť byť iba Giger. Z geek-artu je jasne vidieť, že prakticky po celé dvadsiate storočie sa budovala taká predstava súčasného výtvarného umenia, ktorá programovo a veľmi poctivo výtvarné prejavy v rámci popkultúry ignorovala. Geek-art ukazuje, že ďalej už to nie je možné.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.