Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Osud Izraela

.jaroslav Daniška .časopis .klub

Minulý týždeň sme si pripomenuli výročie oslobodenia Auschwitzu, dobrá príležitosť začítať sa do súčasných textov o Izraeli.

Z aktuálnej ponuky našich kníhkupectiev ma zaujal posledný preklad Amosa Oza v slovenčine, jeho román Panter v podzemí (Slovart, 2014) a špeciálne tematické dvojčíslo českej revue Prostor s titulom Kontrasty a paradoxy současného Izraele (Prostor 103+104).
Panter je príbehom z leta 1947, krátko pred vznikom Izraela, v čase nočného zákazu vychádzania a izraelského nacionalizmu a vojenského odporu. Vznik židovského štátu je leitmotívom knihy. Oz rozpráva príbeh malého „Profka“, šiestaka, ktorého formuje rodičovská výchova a dobový sionizmus. Spolu so spolužiakmi založil podzemné hnutie SaS („Sloboda alebo Smrť“), ktorého cieľom je vyhnať Britov z Palestíny a vytvoriť štát. Detský príbeh sa vyhýba naivite. Autor, značne autobiograficky, totiž deti využil ako alegóriu novovznikajúceho židovského národa. Väčšina starších Židov v okolí prišla z Poľska, Rumunska, Nemecka, Maďarska či Ruska, priniesli si so sebou svoje príbehy, mená a pamiatku obetí z holokaustu, utrpenie celých rodín a dedín. A tiež sen o štáte: „Musí byť pre celý svet vzorom spravodlivosti.“ Bude to štát, „kam budú môcť prichádzať prenasledovaní Židia z celého sveta.“ A bude to štát, ktorý zmení – zjednotí – židovský národ: „(..) z detí vyrastú noví Židia, dokonalejší širokoplecí bojovníci a roľníci, preto nás stále napchávali pečeňou, kurčatami a ovocím, aby sme sa, keď príde čas, odvážni a opálení, vzopreli a nedovolili nepriateľovi, aby nás ešte raz odviedol ako ovce na porážku.“ Nová generácia sa odstrihne od európskeho dedičstva, stratí sentiment pre ukrajinskú prírodu, prestane rozumieť mnohým slovám a obrazom („Karpaty, zvonica, opera, koč, rímsa, námestie s hodinami“), stratí zmysel pre chuť východoeurópskej kuchyne bez olív. To, čo však nestratí, je prítomnosť nenávisti. Aj keď sa niečo zmení. V minulosti bolo jej dôvodom, že „v Poľsku sme boli iní“ alebo to, že „v Nemecku sme rozprávali, obliekali sa, jedli a správali sa presne tak, ako všetci ostatní“.  Teraz sa stane príčinou niečo iné. A preto, pre poučenie z dejín, nový Izrael nesmie byť a nebude „slabý“. Vybuduje si rešpekt, prevahu a miesto na mape. Potrebu tejto jednoty vykresľuje autor na obraze zrady. Profko je obvinený zo zrady a v celej knihe s obavami hľadá jej význam. Pozoruhodným spôsobom ho ovplyvňuje jazyk (najmä angličtina), dotyk s britským vojakom, a tiež Biblia, biblické príbehy, vrátane Nového zákona, „protižidovskej knihy“, s postavou Judáša. Amos Oz je dobrý rozprávač, najlepší je však v tom, čo naznačí a nedopovie. A tak je to aj s jeho potrebou „pýtať sa“. Už preto, že „podstatou zrady“ nie je odchod, ale to, že niekto s nami zostane, „priamo uprostred, v samom jadre“.
Najzaujímavejším textom dvojčísla revue Prostor o súčasnom Izraeli je článok bývalého českého veľvyslanca v Izraeli Tomáša Pojara.  Na rozdiel od redaktora Českej televízie, ktorý sa „stratí“ v obrazoch a pocitoch vojny na hranici s Gazou, aj na rozdiel od umeleckých textov, ktorých priťahuje postmoderno-predmoderná pestrosť izraelskej spoločnosti, nedokážu však s takou naliehavosťou pomenovať ohrozenie tejto spoločnosti medzi múrom a morom.
Pojar, ktorý bol v minulosti aj riaditeľom humanitárnej organizácie Člověk v tísni a dnes je prorektorom vysokej školy Cevro Institut, to vidí inak a za ústredný problém považuje postupnú delegitimizáciu štátu Izrael na Západe. Renomované časopisy ako Economist alebo medzivládne zasadnutia európskych ministrov kritizuje za naivný prístup k riešeniu blízkovýchodného problému. Medzi mierom a vojnou je pre neho viacero možností, ktoré môžu slúžiť relatívnemu pokroku pre obidve strany. Okupácia je zlá, ale aj tá môže mať rôzne podoby, a najmä „alternativa k okupaci může být daleko horší. Pro obě strany.“
Zásadným problémom je vyrovnanie sa s asymetrickým konfliktom. V uplynulých vojnách síce izraelská armáda dokázala dosiahnuť pomer obetí civilistov a vojakov 1:1, čo je na pomery vojny v husto obývanom meste zázrak,  mediálny obraz je však opačný a pre Izrael zničujúci.  Hamas pritom obete vojny s Izraelom nielen zveličuje, ale počíta aj obete vlastnej raketovej paľby („475 palestínskych raket dopadlo na samotnou Gazu“), ľudí, ktorých popravil alebo ktorí v čase vojny zomreli prirodzenou smrťou. A samozrejme, ozbrojenci bojujúci bez uniforiem sú tiež civilisti. Zhrnuté a podčiarknuté, Izrael od svojho vzniku bojuje s terorizmom, ktorý o pár rokov či desaťročí príde aj na Západ. Pochopiť tento štát, prostriedky ktoré je nútený voliť a obmedzené voľby, ktorým čelí, by preto pre nás malo byť prejavom pudu vlastnej sebazáchovy.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite