Banskobystrická spoločnosť Optimum Consulting je už niekoľko rokov sprostredkovateľom obchodných zmlúv pre firmy ako ČEZ Slovensko, RWE Gas Slovensko či Slovak Telekom. V prípade telekomunikácií sa zameriavajú aj na firemnú klientelu. Majiteľ a konateľ firmy Optimum Consulting Marek Michalko podniká už devätnásť rokov. Typickou črtou jeho biznisu je častá zmena názvu firiem, v ktorých pôsobil. Začal so spoločnosťou Luna, potom to bola Luna Corporation, Luna Capital a Luna Company. Tá sa koncom septembra 2014 premenovala na dnešnú Optimum Consulting. Podobné je to aj v prípade viceprezidenta tejto firmy Patrika Senka. Doteraz figuroval v šiestich spoločnostiach, z ktorých napríklad Cedra zmenila v rokoch 2004 – 2008 svoj názov až štyrikrát. Firma Luna Com sa len pred pár dňami premenovala na D.S.I.
Ak teda príde sťažnosť na pôsobenie takejto firmy na trhu, vypátrať jej pozadie robí problém aj Slovenskej obchodnej inšpekcii (SOI). V októbri 2014 dostala podnet aj od spotrebiteľa, ktorý poukazoval na možné nečisté praktiky pri predaji plynu a elektriny. „Spoločnosť označil názvom Luna company, Luna marketing solutions. Uviedol, že tam začal pracovať ako zamestnanec, no nedošlo k podpisu pracovnej zmluvy,“ hovorí Danuša Krkošová z SOI. Keďže nevedel uviesť presné údaje firmy, len jej sídlo, cez obchodný register zisťovali, o akú spoločnosť ide: „Na danej adrese sme zistili sídlo niekoľkých spoločností, ktoré mali v obchodnom názve slovo luna. Žiadna z nich však nebola v tom čase registrovaná pod obchodnými menami uvádzanými spotrebiteľom.“
Spomínaný človek predložil inšpekcii aj nevyplnenú zmluvu o dodávke plynu od spoločnosti RWE Gas Slovensko. Jej vzor bol z formálneho hľadiska v poriadku. „Poukazoval na praktiky spoločnosti, ktoré zistil v postavení zamestnanca. Vykonanie kontroly tohto podania však nebolo možné, keďže spotrebiteľ nevedel spoločnosť identifikovať, ani pre nás zistiť potrebné údaje – napríklad podpisom pracovnej zmluvy,“ tvrdí SOI. Podľa Krkošovej bol problém aj v tom, že nevedel poskytnúť harmonogram činnosti spoločnosti RWE Gas Slovensko, aby si mohli inšpektori overiť praktiky firmy priamo v teréne. SOI však v minulosti riešila aj niekoľko relevantných podnetov na firmy Patrika Senka a Mareka Michalka – všetky sa týkali služieb mobilných operátorov.
V roku 2010 si napríklad jeden zo zákazníkov nárokoval náhradu
škody, ktorá mu vznikla pri zmene služieb mobilného operátora „Spoločnosť Luna Corporation vystupovala v tomto prípade ako obchodný zástupca spoločnosti T-Mobile Slovensko,“ potvrdila .týždňu Krkošová. Obchodné praktiky spoločností Optimum Consulting, RWE Gas Slovensko a ČEZ Slovensko už riešil aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Dňa 14. novembra 2014 mu totiž prišiel podnet od Martina Kristályho. „Úrad začal okamžite konať. Zástupcovia spoločnosti RWE uviedli, že podnet preverili a všetky zistené nedostatky odstránili. Podľa nich aj tento prípad prispel k tomu, že ukončili spoluprácu s 12 predajcami a krátili provízie z predaja o 12-tisíc eur,” tvrdí hovorca ÚRSO Miroslav Lupták.
Úrad bude rokovať aj so zástupcami spoločnosti ČEZ Slovensko: „Obe spoločnosti budú pod zvýšeným dohľadom úradu. Ak kontrola potvrdí porušenie povinností, úrad začne správne konanie, v ktorom rozhoduje o sankciách – od uloženia pokuty až po odňatie povolenia na podnikanie.“ Úrad avizuje hĺbkovú kontrolu aj v spoločnosti Optimum Consulting.
Ak teda príde sťažnosť na pôsobenie takejto firmy na trhu, vypátrať jej pozadie robí problém aj Slovenskej obchodnej inšpekcii (SOI). V októbri 2014 dostala podnet aj od spotrebiteľa, ktorý poukazoval na možné nečisté praktiky pri predaji plynu a elektriny. „Spoločnosť označil názvom Luna company, Luna marketing solutions. Uviedol, že tam začal pracovať ako zamestnanec, no nedošlo k podpisu pracovnej zmluvy,“ hovorí Danuša Krkošová z SOI. Keďže nevedel uviesť presné údaje firmy, len jej sídlo, cez obchodný register zisťovali, o akú spoločnosť ide: „Na danej adrese sme zistili sídlo niekoľkých spoločností, ktoré mali v obchodnom názve slovo luna. Žiadna z nich však nebola v tom čase registrovaná pod obchodnými menami uvádzanými spotrebiteľom.“
Spomínaný človek predložil inšpekcii aj nevyplnenú zmluvu o dodávke plynu od spoločnosti RWE Gas Slovensko. Jej vzor bol z formálneho hľadiska v poriadku. „Poukazoval na praktiky spoločnosti, ktoré zistil v postavení zamestnanca. Vykonanie kontroly tohto podania však nebolo možné, keďže spotrebiteľ nevedel spoločnosť identifikovať, ani pre nás zistiť potrebné údaje – napríklad podpisom pracovnej zmluvy,“ tvrdí SOI. Podľa Krkošovej bol problém aj v tom, že nevedel poskytnúť harmonogram činnosti spoločnosti RWE Gas Slovensko, aby si mohli inšpektori overiť praktiky firmy priamo v teréne. SOI však v minulosti riešila aj niekoľko relevantných podnetov na firmy Patrika Senka a Mareka Michalka – všetky sa týkali služieb mobilných operátorov.
V roku 2010 si napríklad jeden zo zákazníkov nárokoval náhradu
škody, ktorá mu vznikla pri zmene služieb mobilného operátora „Spoločnosť Luna Corporation vystupovala v tomto prípade ako obchodný zástupca spoločnosti T-Mobile Slovensko,“ potvrdila .týždňu Krkošová. Obchodné praktiky spoločností Optimum Consulting, RWE Gas Slovensko a ČEZ Slovensko už riešil aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Dňa 14. novembra 2014 mu totiž prišiel podnet od Martina Kristályho. „Úrad začal okamžite konať. Zástupcovia spoločnosti RWE uviedli, že podnet preverili a všetky zistené nedostatky odstránili. Podľa nich aj tento prípad prispel k tomu, že ukončili spoluprácu s 12 predajcami a krátili provízie z predaja o 12-tisíc eur,” tvrdí hovorca ÚRSO Miroslav Lupták.
Úrad bude rokovať aj so zástupcami spoločnosti ČEZ Slovensko: „Obe spoločnosti budú pod zvýšeným dohľadom úradu. Ak kontrola potvrdí porušenie povinností, úrad začne správne konanie, v ktorom rozhoduje o sankciách – od uloženia pokuty až po odňatie povolenia na podnikanie.“ Úrad avizuje hĺbkovú kontrolu aj v spoločnosti Optimum Consulting.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.