Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Rozprávky a peniaze

.pavel Škriniar .časopis .týždeň v ekonomike

Zlaté vajce, zlaté rúno, zlatá harfa aj hus, zlaté vlasy i šaty, zlatý poklad, prsteň aj pero a ako vrchol zlatý zámok. Zlatom sa to v rozprávkach len tak hemží. Malé deti tak vedia, že znakom bohatstva a dobrého spoločenského postavenia je žltý kov a veci z neho vytvorené.

Z rozprávok sa môžu dozvedieť aj čo-to o narábaní s financiami. Jednu z hlavných častí komoditného trhu majú vrytú v pamäti. Vedia, ako majú so zlatom naložiť? Pozrime sa na rozprávky. Napríklad Janko po vymenení kravy za niekoľko fazúľ sa v podstate opakovaným okradnutím obra dostal k nevídanému bohatstvu. Krádeže opakoval z jednoduchého dôvodu: zlato minul na spotrebu a preto potreboval ďalšie. Podobne na tom bol aj majiteľ kocúra, ktorý si obul čižmy. Mešce dukátov prejedal a čakal, čo sa bude diať ďalej. Lepšie na tom neboli ani traja bratia, ktorý v Ťarbákove predali kosu, kohúta a kocúra. Isto, urobili obchod svojho života, no zo získaných peňazí riešili v podstate opäť spotrebu. Rovnako sa k nadobudnutému majetku stavali aj Aladin či Alibaba – vziať a spotrebovať. Možno všetci tak činili, lebo neboli pripravení na extrémne vysoký príjem a urobili s ním iba to, čo robili dovtedy s malým príjmom.
Čarovné predmety sa v rozprávkovom svete bežne používajú na uspokojenie potrieb jednotlivca alebo jeho najbližšej rodiny. Ich moc však prevyšuje možnosti využitia jednotlivcom. Pravdepodobne to bol dôvod, prečo sa traja krajčírovi synovia dostali k oslíkovi, stolčeku a obušku. Tri silné ekonomické nástroje sa takto dostali do rúk jednej rodiny. Kým zoskupenie týchto troch darov znamenalo koniec príbehu, v realite by sa tým príbeh iba začal. Ako s nimi naložiť? Nahonobiť zásoby? Predať? Používať?
Už malým deťom sa cez rozprávky vštepuje, že zlato má veľmi špecifické postavenie a úlohu v živote človeka. No menej sa hovorí, ako majú so zlatom nakladať. Bohatstvo asi nebude v peniazoch či ich ekvivalentoch. Veď aj Španieli počas 16. storočia začali dovážať spoza Atlantiku zlato v očakávaní rastu bohatstva. Prišiel presný opak. Kumulovať teda treba niečo iné. Zlato nie je cieľ, je iba prostriedok. Jednou z mála rozprávok, v ktorej medzi hlavnými postavami vystupuje žltý kov a nie je zároveň nositeľom šťastia, je soľ nad zlato. V nej je síce táto komodita sprvu vyzdvihovaná, no neskôr sa preukáže, že sama o sebe nemá pre praktický život žiadnu hodnotu. A životné hodnoty sú skryté aj v troch grošoch. Akoby kopáč vedel, že úspory zožerie inflácia a preto ich ani v podobe hromadenia peňazí nevytváral. Vytváral iné hodnoty.
Čítanie rozprávok na dobrú noc vychováva, motivuje, vštepuje pravidlá i vzorce správania. Z rozprávok sa dá naučiť zvládať životné prekážky rôzneho charakteru – uvedomenie si životnej úlohy, neutekanie pred problémami, vydržanie v aktivite až do šťastného konca či spoznanie výhod vyplývajúcich z morálneho správania sa. Aby rozprávky neučili deti k nesprávnemu zmýšľaniu, treba ich dôkladne vyberať. Finančné vzdelávanie je u nás ešte v plienkach. Začína sa však už v čase, keď sme ešte v plienkach aj my.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite