OPLATÍ SA BYŤ TAM Electronic Beats 6. marca v Refinery Gallery
Electronic Beats je pravidelná séria koncertov, ktoré vo viacerých európskych mestách sponzoruje firma Telecom. Line up v konkrétnom meste je vždy tajomstvom, ktorého zverejnenie však málokedy sklame. Aktuálne vydanie prinesie do Bratislavy londýnsku kapelu Archive, ktorá je už roky „big in Europe“, amerického producenta (spolupráce so Sufjanom Stevensom, Arcade Fire, Philom Glassom či Lorde hovoria za všetko) a autora filmovej hudby (napríklad Looper alebo Zmiznutie Eleanor Rigby) menom Son Lux, k hviezdnym výškam stúpajúcich (a na Pohodu mieriacich) škótskych hiphoperov Young Fathers a divokú, pestrofarebne znejúcu aj vyzerajúcu izraelskú producentku, raperku a speváčku Adi Ulmansky. Namiešané je to výborne. Hudba k tancu, skákaniu aj na pozorné počúvanie. Všetko sa to koná v Refinery Gallery, tradične príjemné prostredie vytvárajú organizátori Wilsonicu a Waves Bratislava. Treba tam byť.
.jk
OPLATÍ SA ČÍTAŤ Martin C. Putna: Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity (Vyšehrad, 2015)
Známy český intelektuál, bývalý riaditeľ Knižnice Václava Havla a redaktor revue Souvislosti Martin C. Putna sa vo väčšine svojich kníh a esejí zaoberá vzťahom kultúry a kresťanstva. V tejto výbornej, informačne bohatej a napriek názvu ľahko čitateľnej knihe sa vracia k svojmu prvému odbornému záujmu, totiž k ruskej kultúre a religionistike. Ponúka v nej 19 „obrazov“, teda kultúrnych zlomov, viažucich sa na konkrétne historické udalosti, no zároveň vrhajúcich tieň (či lúč svetla) aj na súčasné Rusko. Rozbíja mýty o jednoliatom Rusku, definovanom „samoderžavím, pravoslávím a národnosťou“, odkrýva vzťahy a napätia (niektoré aj tvorivé) v ruskej spoločnosti a pomáha nám tak porozumieť jej. Málokedy sme o Rusku potrebovali vedieť viac než dnes, máloktorá kniha nám to umožní tak zaujímavo ako táto.
.jk
OPLATÍ SA VIDIEŤ My sme najlepší (Švédsko / Dánsko, 20013, Réžia: Lukas Moodysson)
Ak si chcete na dlhší čas zlepšiť náladu, určite si zájdite na švédsko-dánsky film My sme najlepší! (2013) švédskeho režiséra Lukasa Moodyssona. Nežný, humorný, hlboký, súčasný, pravdivý, krásne pozitívny. O punku, ktorý neumrel, a troch asi trinásťročných dievčatách, ktoré si založia kapelu a zložia pieseň o tom, že nenávidia šport. Z celej duše ho nenávidia. Najprv sú len dve, tichá Bobo a mierne panovačná Klara. Triedne outsiderky, lebo im ani nenapadne, aby sa snažili vyzerať ako Barbiny. Nudia sa, potulujú ulicami, domov sa im, samozrejme, ísť nežiada. Zablúdia do mládežníckeho centra, trochu záškodníckym spôsobom sa ocitnú v hudobnej skúšobni a tvária sa, že sú muzikantky, hoci o nástrojoch a notách nemajú ani páru. Skladanie im priveľmi nejde, tak do partie povolajú Hedvik, dievča celkom iné, než ony dve – nerebelské, kresťanské, zmierené s odmietaním okolia, vynikajúce v hre na gitare. Učenie sa začína, pridá sa zháňanie peňazí, tvorenie účesov, zoznámenie s chlapčenskou punkovou skupinou... Krásny film.
.zuzana Mojžišová
OPLATÍ SA POČÚVAŤ Noel Gallagher‘s High Flying Birds: Chasing Yesterday (Sour Mash)
Britský spevák a skladateľ Noel Gallagher opustil skupinu Oasis koncom minulého desaťročia po milióntej potýčke s bratom a spevákom Liamom. Ich fanúšikovia sú isto nešťastní, no nebudem jediný, ktorý tvrdí, že Noelovi odchod z jeho bývalej kapely, kde zložil podstatnú väčšinu piesní, prospel. Prvý sólový album bol o triedu lepší ako posledný nedovarený album Oasis. Teraz prichádza s ďalším pokračovaním. Chasing Yesterday prekvapí bohatými zvukovými textúrami, ktorými sa Noel ešte viac vzdialil od jeho klasického gitarového soundu, ale čo je dôležitejšie, kvalita jeho pesničkárskych schopností nestagnuje, naopak, expanduje. Album je akousi prehliadkou vnútorného sveta tohto pesničkára, ktorý už nemá záujem písať hymny typu Live Forerer, ale s novými skladbami ako Riverman, While The Song Remains The Same či Ballad Of Mighty I skôr objavuje nové možnosti vyjadrenia. Noel opäť ukázal, že existuje aj život po Oasis.
.pb
OPLATÍ SA POČÚVAŤ OK Go: Hungry Ghosts (Paracadute)
Na svete asi neexistuje veľa hudobných skupín, ktorých videoklipy by boli slávnejšie než samotná hudobná tvorba. Ok Go sú jedným z najznámejších príkladov takéhoto prístupu. Stáli pri nástupe Youtube éry, keď svojím videoklipom k skladbe Here It Goes Again pobláznili celý internetový svet. Ich osud tak rýchlo nabral smer kapely, od ktorej sa s každým novým videom čaká niečo prevratné a šokujúce. Popritom však americká štvorica ďalej vydáva aj štúdiové albumy. Hungry Ghosts sú v poradí už štvrtou LP vo vyrovnanej, no ničím výnimočnej diskografii kapely. Ani pri ich opakovanom počúvaní sa nedá vyhnúť pocitu, že album nie je ničím viac, než profesionálne produkovanou zbierkou singlov, ktorá sa ani nesnaží držať pokope. Najlepšie kúsky sa dočkajú pestrofarebného obrazového sprievodu, no zvyšok zapadne prachom pri čakaní na ďalšiu várku potenciálnych soundtrackov. OK, go on.
.filip Olšovský
Electronic Beats je pravidelná séria koncertov, ktoré vo viacerých európskych mestách sponzoruje firma Telecom. Line up v konkrétnom meste je vždy tajomstvom, ktorého zverejnenie však málokedy sklame. Aktuálne vydanie prinesie do Bratislavy londýnsku kapelu Archive, ktorá je už roky „big in Europe“, amerického producenta (spolupráce so Sufjanom Stevensom, Arcade Fire, Philom Glassom či Lorde hovoria za všetko) a autora filmovej hudby (napríklad Looper alebo Zmiznutie Eleanor Rigby) menom Son Lux, k hviezdnym výškam stúpajúcich (a na Pohodu mieriacich) škótskych hiphoperov Young Fathers a divokú, pestrofarebne znejúcu aj vyzerajúcu izraelskú producentku, raperku a speváčku Adi Ulmansky. Namiešané je to výborne. Hudba k tancu, skákaniu aj na pozorné počúvanie. Všetko sa to koná v Refinery Gallery, tradične príjemné prostredie vytvárajú organizátori Wilsonicu a Waves Bratislava. Treba tam byť.
.jk
OPLATÍ SA ČÍTAŤ Martin C. Putna: Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity (Vyšehrad, 2015)
Známy český intelektuál, bývalý riaditeľ Knižnice Václava Havla a redaktor revue Souvislosti Martin C. Putna sa vo väčšine svojich kníh a esejí zaoberá vzťahom kultúry a kresťanstva. V tejto výbornej, informačne bohatej a napriek názvu ľahko čitateľnej knihe sa vracia k svojmu prvému odbornému záujmu, totiž k ruskej kultúre a religionistike. Ponúka v nej 19 „obrazov“, teda kultúrnych zlomov, viažucich sa na konkrétne historické udalosti, no zároveň vrhajúcich tieň (či lúč svetla) aj na súčasné Rusko. Rozbíja mýty o jednoliatom Rusku, definovanom „samoderžavím, pravoslávím a národnosťou“, odkrýva vzťahy a napätia (niektoré aj tvorivé) v ruskej spoločnosti a pomáha nám tak porozumieť jej. Málokedy sme o Rusku potrebovali vedieť viac než dnes, máloktorá kniha nám to umožní tak zaujímavo ako táto.
.jk
OPLATÍ SA VIDIEŤ My sme najlepší (Švédsko / Dánsko, 20013, Réžia: Lukas Moodysson)
Ak si chcete na dlhší čas zlepšiť náladu, určite si zájdite na švédsko-dánsky film My sme najlepší! (2013) švédskeho režiséra Lukasa Moodyssona. Nežný, humorný, hlboký, súčasný, pravdivý, krásne pozitívny. O punku, ktorý neumrel, a troch asi trinásťročných dievčatách, ktoré si založia kapelu a zložia pieseň o tom, že nenávidia šport. Z celej duše ho nenávidia. Najprv sú len dve, tichá Bobo a mierne panovačná Klara. Triedne outsiderky, lebo im ani nenapadne, aby sa snažili vyzerať ako Barbiny. Nudia sa, potulujú ulicami, domov sa im, samozrejme, ísť nežiada. Zablúdia do mládežníckeho centra, trochu záškodníckym spôsobom sa ocitnú v hudobnej skúšobni a tvária sa, že sú muzikantky, hoci o nástrojoch a notách nemajú ani páru. Skladanie im priveľmi nejde, tak do partie povolajú Hedvik, dievča celkom iné, než ony dve – nerebelské, kresťanské, zmierené s odmietaním okolia, vynikajúce v hre na gitare. Učenie sa začína, pridá sa zháňanie peňazí, tvorenie účesov, zoznámenie s chlapčenskou punkovou skupinou... Krásny film.
.zuzana Mojžišová
OPLATÍ SA POČÚVAŤ Noel Gallagher‘s High Flying Birds: Chasing Yesterday (Sour Mash)
Britský spevák a skladateľ Noel Gallagher opustil skupinu Oasis koncom minulého desaťročia po milióntej potýčke s bratom a spevákom Liamom. Ich fanúšikovia sú isto nešťastní, no nebudem jediný, ktorý tvrdí, že Noelovi odchod z jeho bývalej kapely, kde zložil podstatnú väčšinu piesní, prospel. Prvý sólový album bol o triedu lepší ako posledný nedovarený album Oasis. Teraz prichádza s ďalším pokračovaním. Chasing Yesterday prekvapí bohatými zvukovými textúrami, ktorými sa Noel ešte viac vzdialil od jeho klasického gitarového soundu, ale čo je dôležitejšie, kvalita jeho pesničkárskych schopností nestagnuje, naopak, expanduje. Album je akousi prehliadkou vnútorného sveta tohto pesničkára, ktorý už nemá záujem písať hymny typu Live Forerer, ale s novými skladbami ako Riverman, While The Song Remains The Same či Ballad Of Mighty I skôr objavuje nové možnosti vyjadrenia. Noel opäť ukázal, že existuje aj život po Oasis.
.pb
OPLATÍ SA POČÚVAŤ OK Go: Hungry Ghosts (Paracadute)
Na svete asi neexistuje veľa hudobných skupín, ktorých videoklipy by boli slávnejšie než samotná hudobná tvorba. Ok Go sú jedným z najznámejších príkladov takéhoto prístupu. Stáli pri nástupe Youtube éry, keď svojím videoklipom k skladbe Here It Goes Again pobláznili celý internetový svet. Ich osud tak rýchlo nabral smer kapely, od ktorej sa s každým novým videom čaká niečo prevratné a šokujúce. Popritom však americká štvorica ďalej vydáva aj štúdiové albumy. Hungry Ghosts sú v poradí už štvrtou LP vo vyrovnanej, no ničím výnimočnej diskografii kapely. Ani pri ich opakovanom počúvaní sa nedá vyhnúť pocitu, že album nie je ničím viac, než profesionálne produkovanou zbierkou singlov, ktorá sa ani nesnaží držať pokope. Najlepšie kúsky sa dočkajú pestrofarebného obrazového sprievodu, no zvyšok zapadne prachom pri čakaní na ďalšiu várku potenciálnych soundtrackov. OK, go on.
.filip Olšovský
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.