Dvadsiate storočie otvorilo dvere takýmto zločinom. V apríli si pripomenieme 100 rokov od genocídy Arménov zo strany Osmanskej ríše. Sovietsky boľševizmus presídľoval a vyhladoval celé národy. Režimy v Kambodži či Severnej Kórei tieto metódy rozvíjali. A v januári sme si pripomenuli 70 rokov od oslobodenia Osvienčimu, ktorý zostane symbolom technologicky premyslenej genocídy celej jednej rasy.
Ale aj tu, na našom území, sme boli svedkami podobného zániku celých kultúr. Teraz je to 70 rokov od násilného vysídlenia sudetských a karpatských Nemcov z Československa. Keď dnes človek chodí po českom pohraničí, alebo slovenských mestách, kde žili karpatskí Nemci, cíti, že tu zanikla kultúra, ktorú už nemožno obnoviť. To isté cítime, keď zablúdime na židovský cintorín alebo do niektorej synagógy na Slovensku. V apríli to zasa bude 65 rokov, čo v celom Československu odvliekli rehoľníkov zo stáročných kláštorov. Odrazu v nich zavládlo prázdno a ticho. Až prišli nákladné autá a súdruhovia vidlami nakladali knihy.
V Biblii sa píše, ako Hospodin na začiatku sveta povedal: „Urobme človeka na náš obraz a podľa našej podoby.“ Ako hľadí Hospodin na ľudí a svet, keď vidí, ako človek žije svoju slobodu a moc? Tu sa dostávame k tajomstvu veľkonočných sviatkov. Je v nich opakujúca sa „logika“ i definitívna nádej tohto sveta.
Ale aj tu, na našom území, sme boli svedkami podobného zániku celých kultúr. Teraz je to 70 rokov od násilného vysídlenia sudetských a karpatských Nemcov z Československa. Keď dnes človek chodí po českom pohraničí, alebo slovenských mestách, kde žili karpatskí Nemci, cíti, že tu zanikla kultúra, ktorú už nemožno obnoviť. To isté cítime, keď zablúdime na židovský cintorín alebo do niektorej synagógy na Slovensku. V apríli to zasa bude 65 rokov, čo v celom Československu odvliekli rehoľníkov zo stáročných kláštorov. Odrazu v nich zavládlo prázdno a ticho. Až prišli nákladné autá a súdruhovia vidlami nakladali knihy.
V Biblii sa píše, ako Hospodin na začiatku sveta povedal: „Urobme človeka na náš obraz a podľa našej podoby.“ Ako hľadí Hospodin na ľudí a svet, keď vidí, ako človek žije svoju slobodu a moc? Tu sa dostávame k tajomstvu veľkonočných sviatkov. Je v nich opakujúca sa „logika“ i definitívna nádej tohto sveta.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.