OPLATÍ SA ČÍTAŤ Carlos Fuentes: Vlad (Argo, 2014)
So starobou a nevyhnutne sa blížiacou smrťou sa rôzni ľudia vyrovnávajú rôzne. Mexický spisovateľ Carlos Fuentes (1928 – 2012), jedna z kľúčových osobností juhoamerického magického realizmu, autor vynikajúcich a dôležitých románov, akými sú Starý gringo alebo Smrť Artemia Cruza to poňal originálne. Keď mal 84 rokov, napísal novelu Vlad, pojednávajúcu o rumunskom grófovi Vladimirovi Tepešovi („Pre priateľov som Vlad...”), ktorý sa rozhodol presťahovať do Mexico City. Áno, Vlad je starý známy Dracula, ktorý saje z ľudí krv a tým získava nesmrteľnosť. Ale aký to má zmysel, nikdy nezomrieť? Je smrť nevyhnutným zlom, alebo má v sebe aj niečo pozitívne. To všetko v tomto hororovom príbehu plnom napätia rieši obchodník s nehnuteľnosťami Navarro aj jeho krásna žena Asunción. Každý však iným spôsobom. Výbornú knihu kongeniálne preložila Anežka Charvátová a Pavel Růt do nej nakreslil skvelé ilustrácie.
.jk
OPLATÍ SA ČÍTAŤ Terrence McNally: Corpus Christi (Větrné mlýny, 2014)
Odkedy Terrence McNally napísal túto divadelnú hru, jej inscenácie sprevádzajú protesty a protesty proti protestom. Ide totiž o evanjeliový príbeh o Ježišovi Kristovi zasadený do gej komunity v texaskom meste Corpus Christi. Nejde však o ďalšieho Jesus Christ Superstar či Ježiša z Montrealu. McNally to totiž myslí vážne. Zasadením evanjeliového príbehu do tvrdého, verbálne pomerne vulgárneho prostredia a viacnásobným aplikovaním princípu divadla v divadle (civilné postavy hrajú divadlo, vystupujú z rolí a vracajú sa do nich, až nakoniec sú nimi zásadne zmenené) obostrel známy príbeh o Ježišovi zvláštnym kontextom, uprostred ktorého vyniká krásou a čistotou. „Možná by vám jiní herci pověděli Jeho příběh lépe. Jiní herci. Tohle byl náš způsob,” hovorí v jednej z posledných replík „herec hrající Tadeáše.” „On miloval každého z nás,” dodáva „herec hrající Tadeáša.” Knihu preložil a doslovom doplnil Martin C. Putna.
.jk
OPLATÍ SA NAVŠTÍVIŤ 4 živly (Banská Štiavnica)
Témou šestnásteho Letného filmového seminára 4 živly je Moc. V kine Akademika v Art Café, na Banskej St a nici, na amfiteátri či v Botanickej záhrade bude možné od stredy do nedele zhliadnuť množstvo mocných, o rôznych aspektoch moci pojednávajúcich filmov, zájsť na masterclass Roba Kirchhoffa, či Marcela Lozinského alebo na workshop spoločnosti Mphilms, rozprávať sa s množstvom sympatických kinofilov a deň uzatvárať pri dídžejských setoch Stroona či Dead Janitora alebo na koncerte skupiny Genius locci. A to ani nespomíname napríklad Detské 4 živly, ktoré z toho všetko robia rodinnú záležitosť. Nuž, vyzerá to tak, že v lete je najlepšie z Banskej Štiavnice ani neodchádzať – takmer každý víkend sa tu deje niečo zaujímavé. Všetko potrebné o 4 živloch nájde na www.4zivly.sk.
.jk
OPLATÍ SA POČÚVAŤ Natalie Prass: Natalie Prass (Spacebomb/Universal)
Keď nedávno americká pesničkárka Natalie Prass zmeškala lietadlo na svoj koncert do Škandinávie, kde mala predskakovať Ryanovi Adamsovi v rámci jeho európskeho turné, supertalentovaný Ryan sa obliekol do ženských šiat a odohral jej pesničky, tváriac sa, že je speváčka Natalie Prass. Táto historka je bizarná, pravdivá a hlavne úsmevná, ale ukazuje, ako veľmi si Ryan túto nádejnú pesničkárku, ktorá pred svojím debutom vydala len dve EP a doteraz sa živila skôr ako sidemanka, veľmi váži. Jej prvé rovnomenné LP produkoval Matthew E. White na svojej značke Spacebomb, ktorý Natalkine krásne krehké piesne zabalil do jemných folkových aranžmánov, kde sa občas objavia nádherné soulové dychy, inokedy zas citlivé sláčiky, ktoré dopĺňa jej príjemný a jemný hlas. Debutový album sa začína skladbou My Baby Don't Understand Me. Možno jej frajer nerozumie, ale my v .týždni áno.
.peter Bálik
OPLATÍ SA POČÚVAŤ Scott & Zelda: Scott & Zelda (2015, Vlastná produkcia)
Snahy o zachytenie svetových trendov na domácej hudobnej scéne prichádzajú opakovane a s čoraz menším časovým odstupom. V niektorých prípadoch sa nový smer uchytí a, ako napríklad v prípade hiphopu alebo elektroniky, vytvorí pestrú odnož domácej scény. Gitarové indie, hybná to sila britskej scény na začiatku milénia, však pod Tatry prenikala len veľmi pomaly, často iba ako prímes ďalších vplyvov. Bratislavskí Scott & Zelda idú na vec na svojom debutovom LP s osviežujúcou priamočiarosťou. Otváracia Fľaša zvukom pripomenie surovosť ikon gitarového zvuku The Strokes, ktorá sa nahrávky drží s menšími prestávkami počas celého jej trvania. Napriek tomu, že málo skladieb presiahne hranicu troch minút, textová pestrosť väčšiny z nich (zvlášť Jeseň alebo Mizogýn) je obdivuhodná. Jedna neopočúvaná metafora strieda druhú, no chvályhodne rytmická a živá forma zostáva. Azda aj na dlhšie.
.filip Olšovský
So starobou a nevyhnutne sa blížiacou smrťou sa rôzni ľudia vyrovnávajú rôzne. Mexický spisovateľ Carlos Fuentes (1928 – 2012), jedna z kľúčových osobností juhoamerického magického realizmu, autor vynikajúcich a dôležitých románov, akými sú Starý gringo alebo Smrť Artemia Cruza to poňal originálne. Keď mal 84 rokov, napísal novelu Vlad, pojednávajúcu o rumunskom grófovi Vladimirovi Tepešovi („Pre priateľov som Vlad...”), ktorý sa rozhodol presťahovať do Mexico City. Áno, Vlad je starý známy Dracula, ktorý saje z ľudí krv a tým získava nesmrteľnosť. Ale aký to má zmysel, nikdy nezomrieť? Je smrť nevyhnutným zlom, alebo má v sebe aj niečo pozitívne. To všetko v tomto hororovom príbehu plnom napätia rieši obchodník s nehnuteľnosťami Navarro aj jeho krásna žena Asunción. Každý však iným spôsobom. Výbornú knihu kongeniálne preložila Anežka Charvátová a Pavel Růt do nej nakreslil skvelé ilustrácie.
.jk
OPLATÍ SA ČÍTAŤ Terrence McNally: Corpus Christi (Větrné mlýny, 2014)
Odkedy Terrence McNally napísal túto divadelnú hru, jej inscenácie sprevádzajú protesty a protesty proti protestom. Ide totiž o evanjeliový príbeh o Ježišovi Kristovi zasadený do gej komunity v texaskom meste Corpus Christi. Nejde však o ďalšieho Jesus Christ Superstar či Ježiša z Montrealu. McNally to totiž myslí vážne. Zasadením evanjeliového príbehu do tvrdého, verbálne pomerne vulgárneho prostredia a viacnásobným aplikovaním princípu divadla v divadle (civilné postavy hrajú divadlo, vystupujú z rolí a vracajú sa do nich, až nakoniec sú nimi zásadne zmenené) obostrel známy príbeh o Ježišovi zvláštnym kontextom, uprostred ktorého vyniká krásou a čistotou. „Možná by vám jiní herci pověděli Jeho příběh lépe. Jiní herci. Tohle byl náš způsob,” hovorí v jednej z posledných replík „herec hrající Tadeáše.” „On miloval každého z nás,” dodáva „herec hrající Tadeáša.” Knihu preložil a doslovom doplnil Martin C. Putna.
.jk
OPLATÍ SA NAVŠTÍVIŤ 4 živly (Banská Štiavnica)
Témou šestnásteho Letného filmového seminára 4 živly je Moc. V kine Akademika v Art Café, na Banskej St a nici, na amfiteátri či v Botanickej záhrade bude možné od stredy do nedele zhliadnuť množstvo mocných, o rôznych aspektoch moci pojednávajúcich filmov, zájsť na masterclass Roba Kirchhoffa, či Marcela Lozinského alebo na workshop spoločnosti Mphilms, rozprávať sa s množstvom sympatických kinofilov a deň uzatvárať pri dídžejských setoch Stroona či Dead Janitora alebo na koncerte skupiny Genius locci. A to ani nespomíname napríklad Detské 4 živly, ktoré z toho všetko robia rodinnú záležitosť. Nuž, vyzerá to tak, že v lete je najlepšie z Banskej Štiavnice ani neodchádzať – takmer každý víkend sa tu deje niečo zaujímavé. Všetko potrebné o 4 živloch nájde na www.4zivly.sk.
.jk
OPLATÍ SA POČÚVAŤ Natalie Prass: Natalie Prass (Spacebomb/Universal)
Keď nedávno americká pesničkárka Natalie Prass zmeškala lietadlo na svoj koncert do Škandinávie, kde mala predskakovať Ryanovi Adamsovi v rámci jeho európskeho turné, supertalentovaný Ryan sa obliekol do ženských šiat a odohral jej pesničky, tváriac sa, že je speváčka Natalie Prass. Táto historka je bizarná, pravdivá a hlavne úsmevná, ale ukazuje, ako veľmi si Ryan túto nádejnú pesničkárku, ktorá pred svojím debutom vydala len dve EP a doteraz sa živila skôr ako sidemanka, veľmi váži. Jej prvé rovnomenné LP produkoval Matthew E. White na svojej značke Spacebomb, ktorý Natalkine krásne krehké piesne zabalil do jemných folkových aranžmánov, kde sa občas objavia nádherné soulové dychy, inokedy zas citlivé sláčiky, ktoré dopĺňa jej príjemný a jemný hlas. Debutový album sa začína skladbou My Baby Don't Understand Me. Možno jej frajer nerozumie, ale my v .týždni áno.
.peter Bálik
OPLATÍ SA POČÚVAŤ Scott & Zelda: Scott & Zelda (2015, Vlastná produkcia)
Snahy o zachytenie svetových trendov na domácej hudobnej scéne prichádzajú opakovane a s čoraz menším časovým odstupom. V niektorých prípadoch sa nový smer uchytí a, ako napríklad v prípade hiphopu alebo elektroniky, vytvorí pestrú odnož domácej scény. Gitarové indie, hybná to sila britskej scény na začiatku milénia, však pod Tatry prenikala len veľmi pomaly, často iba ako prímes ďalších vplyvov. Bratislavskí Scott & Zelda idú na vec na svojom debutovom LP s osviežujúcou priamočiarosťou. Otváracia Fľaša zvukom pripomenie surovosť ikon gitarového zvuku The Strokes, ktorá sa nahrávky drží s menšími prestávkami počas celého jej trvania. Napriek tomu, že málo skladieb presiahne hranicu troch minút, textová pestrosť väčšiny z nich (zvlášť Jeseň alebo Mizogýn) je obdivuhodná. Jedna neopočúvaná metafora strieda druhú, no chvályhodne rytmická a živá forma zostáva. Azda aj na dlhšie.
.filip Olšovský
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.