O Top Geare sme písali približne pred rokom (23/2014) – v súvislosti s ich live show v Prahe a novou knihou Jeremyho Clarksona Léta s Top Gearem. Preto si len v rýchlosti pripomeňme: Top Gear je televízna relácia, ktorú vyrába britská verejnoprávna BBC. Podľa Guinessovej knihy rekordov je to najsledovanejšia dokumentárna relácia na svete (vysiela sa dovedna v 170 krajinách na svete a odhaduje sa, že má 350 miliónov divákov), jej témou sú autá. Ironické na tom je, že aj keď sú autá na obrazovke väčšinu času, relácia o nich vôbec nie je, a aj keď sa občas dozviete, koľko má auto koní, samotní tvorcovia považujú označenie „dokumentárna” za smiešne.
V skutočnosti je to zábavný program, v ktorom si traja Angličania v najlepších rokoch – Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May – s láskavým humorom uťahujú z áut, automobilového priemyslu a kultúry. Problémy nastávajú, keď sa Clarkson pustí do vôd politickej nekorektnosti. Ako sám hovorí, ak sa pohybuje na hrane vkusného humoru, niekedy sa stane, že ju prekročí. V diele zachytávajúcom ich cestu po Mjanmarsku vzbudil Clarkson vrozruch po tom, ako označil most, po ktorom práve prechádzal miestny obyvateľ, za naklonený – slovo „slope”, ktoré použil, je totiž v Británii aj hanlivé označenie pre Aziata. Minulý rok sa zas objavilo obvinenie, že Clarkson v neodvysielanom materiáli povedal slovo „nigger”. Do Argentíny sa vydal s autom s evidenčným číslom H982 FKD odkazujúcim na vojnu o Falklandské ostrovy, v ktorej sa Argentína vzdala Británii. Či už ho vybrali naschvál, alebo – ako tvrdí štáb Top Gearu – náhodou, v Argentíne po štábe hádzali kamene. Práve pre tieto kauzy Šéfproducent Top Gearu Andy Wilson označil minulý rok ako „annus horibilis”.
.potýčka
Tento rok sa začal pre Top Gear nádejne – nová séria, ktorá štartovala v januári, mala mať 10 dielov namiesto bežných 6 a kvalitatívne bola na vynikajúcej úrovni. Dokonca v časti, kde sa Richard Hammond snažil vytiahnuť navijakom v Land Roveri Defender na vrch priehrady Claerwen vo Walese, bolo z dokrútky cítiť pravý, nefalšovaný strach. Išlo o príjemnú zmenu po minulých rokoch, keď moderátori v kontrolovaných podmienkach letiskovej ranveje trúsili bonmoty podľa presne napísaného scenára.
V utorok 10. marca BBC oznámila, že pre „potýčku” s členom štábu a prebiehajúce vyšetrovanie má Jeremy Clarkson pozastavený pracovný úväzok. A ďalšiu nedeľu sa neodvysiela nový diel. Neskôr vyhlásenie doplnili, že všetky tri zostávajúce diely sa odkladajú na neurčito. Podporujú to aj e-maily, ktorými iTunes oznámil zákazníkom, že séria, ktorú si objednali, je kratšia než sa plánovalo a časť peňazí im vrátia na účet.
Britský bulvár priniesol správu o tom, že 54-ročný Jeremy udrel člena štábu, 34-ročného Oisina Tymona. Stalo sa tak, keď prišli neskoro do hotela, a personál im už nechcel naservírovať teplú večeru. Daily Mail dodáva, že zlý, zlý snob Clarkson sa neuspokojil s ponukou polievky alebo šunkového taniera, chcel buržoázny steak zo sviečkovej s restovanými zemiakmi a omáčkou zo zeleného korenia za 30 eur. Keď sa Clarksonovi snažili vysvetliť, že hotelová kuchyňa je už zatvorená a kuchár odišiel, Clarkson spustil 40-minútový prúd nadávok, počas ktorého vrazil Tymonovi a roztrhol mu peru. Bulvár v týchto informáciách cituje „hotelový personál” a „pozorovateľov”. James May situáciu komentoval slovami „veľa si toho nepamätám – bol som taký opitý, že som nič nevidel”.
Aj keď historka pôsobí trochu nafúknuto, nie je to prvý raz, čo Clarksona pochytil amok. V roku 2004 sa na odovzdávaní British Press Awards pobil s Piersom Morganom, novinárom Daily Mirroru, ktorý publikoval informácie z Clarksonovho súkromia. A áno, opitý – a hladný – chlap priťahuje problémy. Treba dodať, že Clarkson sa neskôr zachoval čestne a túto potýčku nahlásil vedeniu BBC sám. BBC pozastavila vysielanie a spustila vyšetrovanie hneď, ako sa o tom dozvedela.
.aké je riešenie?
Clarkson síce stojí za obrovským komerčným úspechom Top Gearu, ale priznal, že sa pobil s iným zamestnancom na služobnej ceste. Akokoľvek by som bol rád, keby Top Gear pokračoval v nezmenej podobe, je logické, že zamestnávateľ bude chcieť vyvodiť zodpovednosť.
Zatiaľ nikto presne nevie ani to, kedy Clarksona postavia pred disciplinárnu komisiu. Viaceré médiá však už teraz priniesli „zaručené” správy o konci Top Gearu alebo Clarksonovom odchode. Stavajú na Clarksonovom stĺpčeku v denníku The Sun, kde píše o vymieraní tigrov a ľadových medveďov. „Tieto veľké, impozanté stvorenia nemajú miesto vo svete, ktorý sa posunul ďalej,” dodáva ako metaforu na to, že jeho ostrý jazyk už v dnešnom politicky korektnom svete nemá miesto. Článok však Clarkson napísal v roku 1999, keď oznamoval odchod z pôvodného formátu, a Sun ho len znovu vydal pred dvoma týždňami.
Myslím si, že BBC využije tento incident ako zámienku zbaviť sa Top Gearu, ktorý je pre verejnoprávnu televíziu síce prestížnym a ziskovým projektom, ale aj veľkou osinou v zadku. Vedenie televízie už nebaví žehliť kiksy. Relácia sa celkovo názorovo vzďaľuje zvyšku BBC. Tá je orientovaná skôr ľavicovo, posadnutá politickou korektnosťou, pluralitou názorov, multikulturalizmom a ochranou životného prostredia. Drsný humor Jeremyho Clarksona sa stretával s nepochopením. BBC môže tvrdiť, že ak sa zvyšok jej programu uberá cestou nekonfliktnej verejnej osvety, relácia, v ktorej moderátor povie, že v kórejskej automobilke Hyundai sa podávajú sendviče s kokršpanielom, nemá v programe čo hľadať.
Protiargumentom je skutočnosť, že Top Gear do BBC prináša obrovské množstvo peňazí. Odhady sa pohybujú niekde od 70 do 225 miliónov eur – do toho sa neráta len vysielanie relácie na BBC, ale aj predaj licencií na vysielanie do ďalších krajín, franšízový časopis rovnakého mena, živé šou a ďalšie sprievodné aktivity. Lenže zisk Top Gearu treba vidieť v kontexte celej BBC, ktorej tri štvrtiny celkového príjmu pochádzajú z koncesionárskych poplatkov (cca 202 eur ročne za domácnosť), v roku 2013 to bolo takmer 5,2 miliardy eur. Top Gear je pritom len kvapkou v mori a verejne financovaná inštitúcia si môže dovoliť ukončiť aj veľmi ziskový projekt.
Samotné ukončenie by malo ísť celkom hladko – práva na Top Gear odkúpilo BBC od Clarksona už pred zopár rokmi a zmluvy medzi BBC a moderátormi tento rok vypršia. V platnosti ostane len franšízová zmluva na Top Gear Live a ďalšie sprievodné aktivity, uzavretá do septembra 2015. Najdrahšou časťou ukončenia Top Gearu môžu byť pokuty, ktoré BBC bude musieť zaplatiť televíziám s licenciou na Top Gear za to, že nedostali sľubovaných desať dielov.
.čo bude ďalej?
V najbližších dňoch sa ukončí vyšetrovanie, na ktoré dozerá generálny riaditeľ BBC Lord Hall. Rozhodnúť môžu názory členov komisie na Clarksona. Lord Hall vyjadril Clarksonovi podporu, jeho predchodca Noel Edmonds sa vyjadril, že manažéri BBC nie sú nekompetentní na zvládnutie takého talentu, akým je Clarkson. Podporu Clarksonovi vyjadril aj britský premiér David Cameron a ďalších takmer milión ľudí v internetovej petícii.
Clarkson, Hammond a May sa ani po zrušení nebudú mať zle – ich príjem sa počíta na milióny libier ročne, navyše popri relácii majú ďalšie projekty – stĺpčeky či vlastné televízne relácie (napríklad James May vedie populárno-náučné relácie Toy Stories a Man Lab.)
Vo štvrtok vyšla správa, že BBC má záujem odvysielať nakrútený materiál ostávajúcich dielov a ponúkla Hammondovi a Mayovi, aby v dvojici odmoderovali štúdiovú časť relácie. Tí v mušketierskom duchu odmietli pracovať bez Clarksona. Možné pokračovania sú dve – buď niektorá britská súkromná televízia prevezme všetkých troch a nejakým spôsobom budú pokračovať spolu, alebo Clarkson, o ktorého je najväčší záujem, založí novú motoristickú reláciu bez nich. Povráva sa, že dostal ponuky od veľkých televízií ako Sky alebo Channel 4, ako aj z motoristických online portálov.
Zatiaľ jediný spôsob, ako sa dá kvantifikovať koniec Top Gearu, je štatistika sledovanosti BBC2: náhradný program si v nedeľu pozrelo 1,3 milióna divákov; to je takmer o 4 milióny menej, ako Top Gear týždeň predtým.
V skutočnosti je to zábavný program, v ktorom si traja Angličania v najlepších rokoch – Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May – s láskavým humorom uťahujú z áut, automobilového priemyslu a kultúry. Problémy nastávajú, keď sa Clarkson pustí do vôd politickej nekorektnosti. Ako sám hovorí, ak sa pohybuje na hrane vkusného humoru, niekedy sa stane, že ju prekročí. V diele zachytávajúcom ich cestu po Mjanmarsku vzbudil Clarkson vrozruch po tom, ako označil most, po ktorom práve prechádzal miestny obyvateľ, za naklonený – slovo „slope”, ktoré použil, je totiž v Británii aj hanlivé označenie pre Aziata. Minulý rok sa zas objavilo obvinenie, že Clarkson v neodvysielanom materiáli povedal slovo „nigger”. Do Argentíny sa vydal s autom s evidenčným číslom H982 FKD odkazujúcim na vojnu o Falklandské ostrovy, v ktorej sa Argentína vzdala Británii. Či už ho vybrali naschvál, alebo – ako tvrdí štáb Top Gearu – náhodou, v Argentíne po štábe hádzali kamene. Práve pre tieto kauzy Šéfproducent Top Gearu Andy Wilson označil minulý rok ako „annus horibilis”.
.potýčka
Tento rok sa začal pre Top Gear nádejne – nová séria, ktorá štartovala v januári, mala mať 10 dielov namiesto bežných 6 a kvalitatívne bola na vynikajúcej úrovni. Dokonca v časti, kde sa Richard Hammond snažil vytiahnuť navijakom v Land Roveri Defender na vrch priehrady Claerwen vo Walese, bolo z dokrútky cítiť pravý, nefalšovaný strach. Išlo o príjemnú zmenu po minulých rokoch, keď moderátori v kontrolovaných podmienkach letiskovej ranveje trúsili bonmoty podľa presne napísaného scenára.
V utorok 10. marca BBC oznámila, že pre „potýčku” s členom štábu a prebiehajúce vyšetrovanie má Jeremy Clarkson pozastavený pracovný úväzok. A ďalšiu nedeľu sa neodvysiela nový diel. Neskôr vyhlásenie doplnili, že všetky tri zostávajúce diely sa odkladajú na neurčito. Podporujú to aj e-maily, ktorými iTunes oznámil zákazníkom, že séria, ktorú si objednali, je kratšia než sa plánovalo a časť peňazí im vrátia na účet.
Britský bulvár priniesol správu o tom, že 54-ročný Jeremy udrel člena štábu, 34-ročného Oisina Tymona. Stalo sa tak, keď prišli neskoro do hotela, a personál im už nechcel naservírovať teplú večeru. Daily Mail dodáva, že zlý, zlý snob Clarkson sa neuspokojil s ponukou polievky alebo šunkového taniera, chcel buržoázny steak zo sviečkovej s restovanými zemiakmi a omáčkou zo zeleného korenia za 30 eur. Keď sa Clarksonovi snažili vysvetliť, že hotelová kuchyňa je už zatvorená a kuchár odišiel, Clarkson spustil 40-minútový prúd nadávok, počas ktorého vrazil Tymonovi a roztrhol mu peru. Bulvár v týchto informáciách cituje „hotelový personál” a „pozorovateľov”. James May situáciu komentoval slovami „veľa si toho nepamätám – bol som taký opitý, že som nič nevidel”.
Aj keď historka pôsobí trochu nafúknuto, nie je to prvý raz, čo Clarksona pochytil amok. V roku 2004 sa na odovzdávaní British Press Awards pobil s Piersom Morganom, novinárom Daily Mirroru, ktorý publikoval informácie z Clarksonovho súkromia. A áno, opitý – a hladný – chlap priťahuje problémy. Treba dodať, že Clarkson sa neskôr zachoval čestne a túto potýčku nahlásil vedeniu BBC sám. BBC pozastavila vysielanie a spustila vyšetrovanie hneď, ako sa o tom dozvedela.
.aké je riešenie?
Clarkson síce stojí za obrovským komerčným úspechom Top Gearu, ale priznal, že sa pobil s iným zamestnancom na služobnej ceste. Akokoľvek by som bol rád, keby Top Gear pokračoval v nezmenej podobe, je logické, že zamestnávateľ bude chcieť vyvodiť zodpovednosť.
Zatiaľ nikto presne nevie ani to, kedy Clarksona postavia pred disciplinárnu komisiu. Viaceré médiá však už teraz priniesli „zaručené” správy o konci Top Gearu alebo Clarksonovom odchode. Stavajú na Clarksonovom stĺpčeku v denníku The Sun, kde píše o vymieraní tigrov a ľadových medveďov. „Tieto veľké, impozanté stvorenia nemajú miesto vo svete, ktorý sa posunul ďalej,” dodáva ako metaforu na to, že jeho ostrý jazyk už v dnešnom politicky korektnom svete nemá miesto. Článok však Clarkson napísal v roku 1999, keď oznamoval odchod z pôvodného formátu, a Sun ho len znovu vydal pred dvoma týždňami.
Myslím si, že BBC využije tento incident ako zámienku zbaviť sa Top Gearu, ktorý je pre verejnoprávnu televíziu síce prestížnym a ziskovým projektom, ale aj veľkou osinou v zadku. Vedenie televízie už nebaví žehliť kiksy. Relácia sa celkovo názorovo vzďaľuje zvyšku BBC. Tá je orientovaná skôr ľavicovo, posadnutá politickou korektnosťou, pluralitou názorov, multikulturalizmom a ochranou životného prostredia. Drsný humor Jeremyho Clarksona sa stretával s nepochopením. BBC môže tvrdiť, že ak sa zvyšok jej programu uberá cestou nekonfliktnej verejnej osvety, relácia, v ktorej moderátor povie, že v kórejskej automobilke Hyundai sa podávajú sendviče s kokršpanielom, nemá v programe čo hľadať.
Protiargumentom je skutočnosť, že Top Gear do BBC prináša obrovské množstvo peňazí. Odhady sa pohybujú niekde od 70 do 225 miliónov eur – do toho sa neráta len vysielanie relácie na BBC, ale aj predaj licencií na vysielanie do ďalších krajín, franšízový časopis rovnakého mena, živé šou a ďalšie sprievodné aktivity. Lenže zisk Top Gearu treba vidieť v kontexte celej BBC, ktorej tri štvrtiny celkového príjmu pochádzajú z koncesionárskych poplatkov (cca 202 eur ročne za domácnosť), v roku 2013 to bolo takmer 5,2 miliardy eur. Top Gear je pritom len kvapkou v mori a verejne financovaná inštitúcia si môže dovoliť ukončiť aj veľmi ziskový projekt.
Samotné ukončenie by malo ísť celkom hladko – práva na Top Gear odkúpilo BBC od Clarksona už pred zopár rokmi a zmluvy medzi BBC a moderátormi tento rok vypršia. V platnosti ostane len franšízová zmluva na Top Gear Live a ďalšie sprievodné aktivity, uzavretá do septembra 2015. Najdrahšou časťou ukončenia Top Gearu môžu byť pokuty, ktoré BBC bude musieť zaplatiť televíziám s licenciou na Top Gear za to, že nedostali sľubovaných desať dielov.
.čo bude ďalej?
V najbližších dňoch sa ukončí vyšetrovanie, na ktoré dozerá generálny riaditeľ BBC Lord Hall. Rozhodnúť môžu názory členov komisie na Clarksona. Lord Hall vyjadril Clarksonovi podporu, jeho predchodca Noel Edmonds sa vyjadril, že manažéri BBC nie sú nekompetentní na zvládnutie takého talentu, akým je Clarkson. Podporu Clarksonovi vyjadril aj britský premiér David Cameron a ďalších takmer milión ľudí v internetovej petícii.
Clarkson, Hammond a May sa ani po zrušení nebudú mať zle – ich príjem sa počíta na milióny libier ročne, navyše popri relácii majú ďalšie projekty – stĺpčeky či vlastné televízne relácie (napríklad James May vedie populárno-náučné relácie Toy Stories a Man Lab.)
Vo štvrtok vyšla správa, že BBC má záujem odvysielať nakrútený materiál ostávajúcich dielov a ponúkla Hammondovi a Mayovi, aby v dvojici odmoderovali štúdiovú časť relácie. Tí v mušketierskom duchu odmietli pracovať bez Clarksona. Možné pokračovania sú dve – buď niektorá britská súkromná televízia prevezme všetkých troch a nejakým spôsobom budú pokračovať spolu, alebo Clarkson, o ktorého je najväčší záujem, založí novú motoristickú reláciu bez nich. Povráva sa, že dostal ponuky od veľkých televízií ako Sky alebo Channel 4, ako aj z motoristických online portálov.
Zatiaľ jediný spôsob, ako sa dá kvantifikovať koniec Top Gearu, je štatistika sledovanosti BBC2: náhradný program si v nedeľu pozrelo 1,3 milióna divákov; to je takmer o 4 milióny menej, ako Top Gear týždeň predtým.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.