.viacerí odborníci tvrdia, že keď sa troskovisko otvorí, vyplávajú na povrch nebezpečné látky. Do ovzdušia môže unikať aj kontaminovaný prach, obávajú sa aj šesťmocného chrómu. Ako tomu chcete zabrániť?
Nemali by tam byť žiadne nebezpečné látky. Okolo troskoviska máme navŕtaných 17 kontrolných studní. Z nich sa berie povrchová aj podzemná voda na testy, ktoré robí každý mesiac nezávislá spoločnosť. Kontrola prebieha od roku 1992 a výsledky sú v poriadku. Keďže za dvadsať rokov únik nie je, nehrozí ani teraz. Štvrtinu z troskoviska sme odseparovali pred desiatimi rokmi: počas tohto obdobia nedošlo k zhoršeniu, ale naopak, k zlepšeniu situácie.
.ak sa tam nenachádzajú žiadne nebezpečné látky, je potrebné, aby sa to odstraňovalo?
Podľa ministerstva životného prostredia je to environmentálna záťaž s vysokým stupňom riešenia, preto je to charakterizované ako nebezpečná skládka. Od 50. rokov neexistuje evidencia, čo sa tam zakopalo, môžu tam byť zakopaní aj politickí aktivisti. Vždy je riziko, že tam dali niečo, čo tam nepatrí, ale nemyslíme si, že je tam nebezpečný odpad. Máme posudky, ktoré hovoria, že je to v poriadku.
.takmer 90 percent hmoty zostane na mieste v prašnej podobe. Je toto odstránenie environmentálnej záťaže?
Nebude to v prašnej podobe, bude to v podobe štrku. Celá troska sa zhutní a prekryje. Vytiahnu sa z nej časti, ktoré sú využiteľné vo výrobe ferozliatin a nebezpečné odpady. Troska je inertná, pričom sa bežne používa na cesty. A prečo ju chceme uložiť, a nie predať? Lebo je to 4,4 milióna ton. Také množstvo kameňa nie je možné nikde na Slovensku umiestniť. Asi 100-tisíc ton predáme na stavebné účely, zvyšok musíme dať naspäť. Naším primárnym zámerom je vyčistiť areál, aby sme ho mohli využívať na ekonomické účely.
.rieka Orava pôvodne pretekala cez dnešné troskovisko. Nie je tam riziko kontaminácie podzemných vôd?
Sedemnásť vrtov, ktoré máme, nám ukazuje, že tam kontaminujúce zložky nie sú. Práve naopak, stav sa zlepšuje.
.ako bude troska odizolovaná?
Odspodu nebude odizolovaná a zvrchu bude prekrytá. Podľa prieskumu, ktorý máme, je podložie nepriepustné. Spodná izolácia je irelevantná, pretože troska je inertná, takže by to bolo zbytočné vyhadzovanie peňazí.
.koľko bude stáť výstavba linky a ako to bude financované?
V rozpočte máme 20 miliónov eur, čo je hrubý odhad. Minimálne ďalších 20 miliónov bude stáť samotná prevádzka a predpokladáme, že 20 miliónov bude stáť manipulácia s materiálom. Až 50 percent peňazí môžeme dostať z eurofondov: predpokladáme, že sa nám ich podarí získať a zvyšok budeme financovať my.
.máte skúsenosti so separáciou takejto trosky z iných krajín?
V Nórsku a Chorvátsku sa z trosky staval prístav. Takáto halda sa nachádza aj v Poľsku a v Rumunsku. Používajú tam horšiu technológiu, ako je naša. Na oboch miestach som bol a väčšinu trosky predávajú na budovanie ciest, zvyšok ukladajú naspäť a zatrávňujú.
.odkiaľ máte technológiu?
Princíp je nemecký, ale aplikácia na minerály bola urobená na Ukrajine. Troska sa vyberie, podrví na kamene a tie prejdú skenerom.
.kam vyveziete stotisíc ton odpadu?
Podľa toho, aký bude. Ak bude nebezpečnej povahy, pôjde pravdepodobne do Partizánskej Ľupče. Ak bude iný, odvezieme ho na skládku na to určenú.
Nemali by tam byť žiadne nebezpečné látky. Okolo troskoviska máme navŕtaných 17 kontrolných studní. Z nich sa berie povrchová aj podzemná voda na testy, ktoré robí každý mesiac nezávislá spoločnosť. Kontrola prebieha od roku 1992 a výsledky sú v poriadku. Keďže za dvadsať rokov únik nie je, nehrozí ani teraz. Štvrtinu z troskoviska sme odseparovali pred desiatimi rokmi: počas tohto obdobia nedošlo k zhoršeniu, ale naopak, k zlepšeniu situácie.
.ak sa tam nenachádzajú žiadne nebezpečné látky, je potrebné, aby sa to odstraňovalo?
Podľa ministerstva životného prostredia je to environmentálna záťaž s vysokým stupňom riešenia, preto je to charakterizované ako nebezpečná skládka. Od 50. rokov neexistuje evidencia, čo sa tam zakopalo, môžu tam byť zakopaní aj politickí aktivisti. Vždy je riziko, že tam dali niečo, čo tam nepatrí, ale nemyslíme si, že je tam nebezpečný odpad. Máme posudky, ktoré hovoria, že je to v poriadku.
.takmer 90 percent hmoty zostane na mieste v prašnej podobe. Je toto odstránenie environmentálnej záťaže?
Nebude to v prašnej podobe, bude to v podobe štrku. Celá troska sa zhutní a prekryje. Vytiahnu sa z nej časti, ktoré sú využiteľné vo výrobe ferozliatin a nebezpečné odpady. Troska je inertná, pričom sa bežne používa na cesty. A prečo ju chceme uložiť, a nie predať? Lebo je to 4,4 milióna ton. Také množstvo kameňa nie je možné nikde na Slovensku umiestniť. Asi 100-tisíc ton predáme na stavebné účely, zvyšok musíme dať naspäť. Naším primárnym zámerom je vyčistiť areál, aby sme ho mohli využívať na ekonomické účely.
.rieka Orava pôvodne pretekala cez dnešné troskovisko. Nie je tam riziko kontaminácie podzemných vôd?
Sedemnásť vrtov, ktoré máme, nám ukazuje, že tam kontaminujúce zložky nie sú. Práve naopak, stav sa zlepšuje.
.ako bude troska odizolovaná?
Odspodu nebude odizolovaná a zvrchu bude prekrytá. Podľa prieskumu, ktorý máme, je podložie nepriepustné. Spodná izolácia je irelevantná, pretože troska je inertná, takže by to bolo zbytočné vyhadzovanie peňazí.
.koľko bude stáť výstavba linky a ako to bude financované?
V rozpočte máme 20 miliónov eur, čo je hrubý odhad. Minimálne ďalších 20 miliónov bude stáť samotná prevádzka a predpokladáme, že 20 miliónov bude stáť manipulácia s materiálom. Až 50 percent peňazí môžeme dostať z eurofondov: predpokladáme, že sa nám ich podarí získať a zvyšok budeme financovať my.
.máte skúsenosti so separáciou takejto trosky z iných krajín?
V Nórsku a Chorvátsku sa z trosky staval prístav. Takáto halda sa nachádza aj v Poľsku a v Rumunsku. Používajú tam horšiu technológiu, ako je naša. Na oboch miestach som bol a väčšinu trosky predávajú na budovanie ciest, zvyšok ukladajú naspäť a zatrávňujú.
.odkiaľ máte technológiu?
Princíp je nemecký, ale aplikácia na minerály bola urobená na Ukrajine. Troska sa vyberie, podrví na kamene a tie prejdú skenerom.
.kam vyveziete stotisíc ton odpadu?
Podľa toho, aký bude. Ak bude nebezpečnej povahy, pôjde pravdepodobne do Partizánskej Ľupče. Ak bude iný, odvezieme ho na skládku na to určenú.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.