Viete, aké je najrýchlejšie a zároveň najterénnejšie vozidlo? Služobné. A viete, prečo je avia najrýchlejšie auto? Pretože ide vždy na začiatku kolóny. Tieto notoricky známe vtipy nám ukazujú, čo si myslíme o pracovných autách a tom, ako sa s nimi jazdí. Na Slovensku je najtypickejším zástupcom úžitkových áut biela dodávka, ktorá sa najčastejšie vyskytuje na dvoch miestach – nalepená na vašom zadnom nárazníku, alebo nakrivo zaparkovaná „na blikačkách” pred bizniscentrom.
.psychológia vodiča dodávky
Medzi týmito lokalitami sa dodávky presúvajú divokým tempom a neberú ohľad na nikoho iného. Mimochodom, uvedomuje si ten, čo šoféruje služobné auto ako úplný blázon, že aj svojím šoférovaním reprezentuje značku či firmu, ktorej logo má nalepené na aute? Ian Walker, dopravný psychológ na University of Bath, dokonca ultrazvukovým senzorom meral, s akým odstupom ho predbehlo 2 300 vozidiel počas jeho ciest na bicykli. Kým osobné autá a SUV mu nechávali vyše 1,3 metra, vodiči nákladných vozidiel, taxíkov a autobusov výrazne menej - dodávky 1,26 metra, autobusy len 1,1 metra. Hovoríme síce o nižšej tolerancii šoférov z povolania k ostatným účastníkom premávky, štúdia však dodáva, že dlhý, široký a pomalý autobus alebo nákladné auto si nemôžu vždy dovoliť luxus tolerantného predbiehacieho manévra.
Vlastne tým vodičom dodávok rozumiem – veď oni sa predsa ponáhľajú doručiť ľudské orgány, voňavý čerstvý chlieb a iný dôležitý tovar a od ich rýchlosti závisia životy, kým my plebejci autami chodíme zásadne na výlety, spanilé jazdy, alebo sa len tak márnivo vozíme a počúvame hudbu.
Nech si o úžitkových autách myslíme čokoľvek, ich vlastnosti – robustnosť, veľký vnútorný priestor, pohodlné nastupovanie a dobrý výhľad vďaka vyššie položenej sedačke – si v poslednom čase získavajú obľubu aj u kupujúcich, ktorí by inak siahali po bežných osobných autách. Agentúra J.D. Power hlási, že medzi rokmi 2010 a 2014 stúplo v USA množstvo lízingov na pick-upy – terénne autá s otvorenou korbou, tradičné americké úžitkové autá – o 14 percent. Treba dovysvetliť, že lízing v Spojených štátoch nie je spôsob financovania kúpy auta – tak, ako sa chápe u nás – ale skôr prenájom, keď po troch alebo štyroch rokoch prenajímateľ vymení auto za ďalšie na lízing. Pri výmene auta však prenajímatelia musia zaplatiť za všetky poškodenia, ktoré auto počas lízingu schytalo.
Ak sa teda viac a viac ľudí rozhodlo jazdiť na pick-upe na lízing, znamená to, že viac a viac ľudí si vyberá úžitkové auto s tým, že mu neplánujú nijako ubližovať. Nechcú na korbe voziť hnoj po farme či vrecia cementu na stavbe. Len im vyhovuje veľký vnútorný priestor, bohatá výbava či imidž ozajstného velikánskeho amerického auta. To zároveň posúva nároky, ktoré kladú na úžitkové autá zákazníci – práve tí, ktorí si kupujú pôvodne úžitkové auto namiesto civilného. Nechcú stratiť nič z komfortnej výbavy osobného auta – autorádio s bluetoothom a pripojením USB, tempomat, vyhrievané sedačky – pri zachovaní všetkých úžitkových vlastností. Netreba ani dodávať, že komfortnú výbavu ocení aj poštový kuriér, inštalatér či ktokoľvek, kto so svojou dodávkou strávi veľa času.
.mestský kovboj testuje
Keďže som sa chcel osobne ponoriť do problematiky, rozhodol som sa popri občasnom skúšaní nových osobných áut otestovať dve úžitkové. Presne tak ako Američania, aj ja by som mal túžiť po „civilných” verziách úžitkových áut. Aspoň tak mi to vysvetľovali zástupcovia automobiliek, keď mi požičiavali Ford Transit a Volkswagen Amarok. Kým Transit je typickým zástupcom u nás populárnych dodávok, Amarok je pick-up; oproti tým americkým je o niečo menší, stále by však mal priťahovať aj klientelu, ktorú automobilka označuje ako „mestskí kovboji”. Kusy, na ktorých som jazdil, mali jednu spoločnú vlastnosť – boli to verzie, pri ktorých imidž zohrával väčšiu úlohu ako úžitkovosť. Amarok si môžete objednať aj vo verzii s plechovými diskami a nenalakovanými nárazníkmi, ten môj však mal čiernu metalízu a na môj vkus príliš veľa chrómových doplnkov. Transit sa chcel pre zmenu podobať na športové verzie fordov – dostal veľké kolesá, žiarivo modrý lak a dokonca aj dva strieborné „rýchle” pruhy na prednú kapotu.
Ani takéto doplnky však nezakryjú fakt, že ide – v porovnaní s bežným osobákom – o riadne opachy. Amarok je jedno z najširších áut vo svojej kategórii, vo vyšších výbavách je ďalej rozšírený plastovými nádstavcami na blatníkoch. Takéto rozšírené blatníky síce zažívajú ohromný úspech na upravených športových autách japonskej tuningovej scény, avšak Amarok s nimi takmer dokonale vypĺňa bežné hypermarketové parkovacie miesto. Terénny Amarok má síce fantastickú priechodnosť, je takmer o 30 centimetrov širší ako u nás najpopulárnejší off-road Lada Niva, a preto mu môžu byť vyjazdené cestičky medzi stromami priúzke. Našťastie, vďaka dobrému výhľadu a veľkým spätným zrkadlám nie je problém zvyknúť si na manévrovanie s týmito autami.
V oboch autách boli veľmi dobré dieselové motory, ktoré aj pri väčšom naložení bezproblémovo stíhali s mestskou aj diaľničnou premávkou; v Amaroku je asi najpríjemnejší dieselový štvorvalec, aký som zatiaľ okúsil. Má veľmi dobrý ťah aj v nízkych otáčkach a výborne spolupracuje s osemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Tieto autá sú síce o niečo menej mrštné, majú väčší polomer otáčania a v zákrutách sa viac nakláňajú, ale ich šoférovanie zvládne každý vodič.
Obidve autá si skutočne viem predstaviť ako praktickejšiu náhradu osobného auta bez veľkých kompromisov – interiéry ponúkajú všetku potrebnú výbavu a infotainmentové jednotky v oboch autách sú tie isté, ktoré automobilky používajú vo svojich osobných autách – aj keď subjektívne to v prípade fordu nepovažujem za kompliment. Na rozdiel od osobných áut majú podstatne viac odkladacích priestorov v kabíne; schránka pod dvojmiestnou lavicou v Transite je väčšia, ako kufre niektorých malých mestských áut. Ako najväčšiu nevýhodu pociťujem vyššiu spotrebu v porovnaní s „civilnými” autami – pre veľkosť, hmotnosť a neaerodynamický tvar rátajte so spotrebou medzi ôsmimi a deviatimi litrami na 100 kilometrov, čo je približne o 2 L/100 km viac než SUV alebo veľké kombi.
.europaleta ako mierka
Úžitkovým autám sa venujú mnohé automobilky – popri testovaných napríklad Opel, Renault, Peugeot, Mercedes-Benz a ďalšie. Vyrábajú sa v rôznych veľkostiach a asi každé ponúka nejakú úžitkovú výhodu oproti ostatným. Do niektorých dodávok naložíte viac europaliet, iné ponúkajú priestor na prevoz extrémne dlhých predmetov. Svätým grálom úžitkových áut je evidentne europaleta – do nákladného priestoru Transitu vojdú tri a môžete ich naložiť aj cez bočné posuvné dvere; Amarok je jediný pick-up vo svojej triede, ktorému sa na korbu vmestí europaleta na šírku. Aj keď mal môj kus príplatkový kryt inak otvorenej korby, predsa sa dnu dostalo trochu prachu a vlhkosti.
Pri výbere úžitkového auta by som odporúčal byť obozretnejší než pri výbere rodinného auta. Praktický každý veľký kombík či SUV odvezie štyri a pol človeka a ich batožinu na týždňovú dovolenku, takže zákazník sa môže rozhodovať len na základe značky. Rozdiel medzi správnym a nesprávnym úžitkovým vozidlom môže byť v tom, či sa vám náklad zmestí do auta na jeden šup alebo ho budete viezť na dva razy.
Môžem však odporučiť kúpu úžitkového vozidla civilovi? Ak ste ochotní zmieriť sa s o niečo vyššou spotrebou a o niečo horšou manévrovateľnosťou v meste, v porovnaní s osobným autom dostanete z úžitkového viac za rovnakú cenu. Príplatková výbava však môže, tak ako pri bežných autách – neprimerane zdvihnúť cenu. Prípadne môžete siahnuť po malom tereniaku Dacii Duster či minivane Dacii Lodgy. Tieto autá síce neboli pôvodne navrhnuté ako úžitkové, ale sú relatívne lacné, takže za tretinu ceny vám ponúkajú osemdesiat percent užitočnosti pick-upu či dodávky. Nízka cena a robustné, tvrdé plasty znamenajú, že znesú aj hrubšie zaobchádzanie a nebude vám ich ľúto. A na rozdiel od dodávky s pruhmi na kapote sú perfektne antištýlové.
.autor je spolupracovník .týždňa.
.psychológia vodiča dodávky
Medzi týmito lokalitami sa dodávky presúvajú divokým tempom a neberú ohľad na nikoho iného. Mimochodom, uvedomuje si ten, čo šoféruje služobné auto ako úplný blázon, že aj svojím šoférovaním reprezentuje značku či firmu, ktorej logo má nalepené na aute? Ian Walker, dopravný psychológ na University of Bath, dokonca ultrazvukovým senzorom meral, s akým odstupom ho predbehlo 2 300 vozidiel počas jeho ciest na bicykli. Kým osobné autá a SUV mu nechávali vyše 1,3 metra, vodiči nákladných vozidiel, taxíkov a autobusov výrazne menej - dodávky 1,26 metra, autobusy len 1,1 metra. Hovoríme síce o nižšej tolerancii šoférov z povolania k ostatným účastníkom premávky, štúdia však dodáva, že dlhý, široký a pomalý autobus alebo nákladné auto si nemôžu vždy dovoliť luxus tolerantného predbiehacieho manévra.
Vlastne tým vodičom dodávok rozumiem – veď oni sa predsa ponáhľajú doručiť ľudské orgány, voňavý čerstvý chlieb a iný dôležitý tovar a od ich rýchlosti závisia životy, kým my plebejci autami chodíme zásadne na výlety, spanilé jazdy, alebo sa len tak márnivo vozíme a počúvame hudbu.
Nech si o úžitkových autách myslíme čokoľvek, ich vlastnosti – robustnosť, veľký vnútorný priestor, pohodlné nastupovanie a dobrý výhľad vďaka vyššie položenej sedačke – si v poslednom čase získavajú obľubu aj u kupujúcich, ktorí by inak siahali po bežných osobných autách. Agentúra J.D. Power hlási, že medzi rokmi 2010 a 2014 stúplo v USA množstvo lízingov na pick-upy – terénne autá s otvorenou korbou, tradičné americké úžitkové autá – o 14 percent. Treba dovysvetliť, že lízing v Spojených štátoch nie je spôsob financovania kúpy auta – tak, ako sa chápe u nás – ale skôr prenájom, keď po troch alebo štyroch rokoch prenajímateľ vymení auto za ďalšie na lízing. Pri výmene auta však prenajímatelia musia zaplatiť za všetky poškodenia, ktoré auto počas lízingu schytalo.
Ak sa teda viac a viac ľudí rozhodlo jazdiť na pick-upe na lízing, znamená to, že viac a viac ľudí si vyberá úžitkové auto s tým, že mu neplánujú nijako ubližovať. Nechcú na korbe voziť hnoj po farme či vrecia cementu na stavbe. Len im vyhovuje veľký vnútorný priestor, bohatá výbava či imidž ozajstného velikánskeho amerického auta. To zároveň posúva nároky, ktoré kladú na úžitkové autá zákazníci – práve tí, ktorí si kupujú pôvodne úžitkové auto namiesto civilného. Nechcú stratiť nič z komfortnej výbavy osobného auta – autorádio s bluetoothom a pripojením USB, tempomat, vyhrievané sedačky – pri zachovaní všetkých úžitkových vlastností. Netreba ani dodávať, že komfortnú výbavu ocení aj poštový kuriér, inštalatér či ktokoľvek, kto so svojou dodávkou strávi veľa času.
.mestský kovboj testuje
Keďže som sa chcel osobne ponoriť do problematiky, rozhodol som sa popri občasnom skúšaní nových osobných áut otestovať dve úžitkové. Presne tak ako Američania, aj ja by som mal túžiť po „civilných” verziách úžitkových áut. Aspoň tak mi to vysvetľovali zástupcovia automobiliek, keď mi požičiavali Ford Transit a Volkswagen Amarok. Kým Transit je typickým zástupcom u nás populárnych dodávok, Amarok je pick-up; oproti tým americkým je o niečo menší, stále by však mal priťahovať aj klientelu, ktorú automobilka označuje ako „mestskí kovboji”. Kusy, na ktorých som jazdil, mali jednu spoločnú vlastnosť – boli to verzie, pri ktorých imidž zohrával väčšiu úlohu ako úžitkovosť. Amarok si môžete objednať aj vo verzii s plechovými diskami a nenalakovanými nárazníkmi, ten môj však mal čiernu metalízu a na môj vkus príliš veľa chrómových doplnkov. Transit sa chcel pre zmenu podobať na športové verzie fordov – dostal veľké kolesá, žiarivo modrý lak a dokonca aj dva strieborné „rýchle” pruhy na prednú kapotu.
Ani takéto doplnky však nezakryjú fakt, že ide – v porovnaní s bežným osobákom – o riadne opachy. Amarok je jedno z najširších áut vo svojej kategórii, vo vyšších výbavách je ďalej rozšírený plastovými nádstavcami na blatníkoch. Takéto rozšírené blatníky síce zažívajú ohromný úspech na upravených športových autách japonskej tuningovej scény, avšak Amarok s nimi takmer dokonale vypĺňa bežné hypermarketové parkovacie miesto. Terénny Amarok má síce fantastickú priechodnosť, je takmer o 30 centimetrov širší ako u nás najpopulárnejší off-road Lada Niva, a preto mu môžu byť vyjazdené cestičky medzi stromami priúzke. Našťastie, vďaka dobrému výhľadu a veľkým spätným zrkadlám nie je problém zvyknúť si na manévrovanie s týmito autami.
V oboch autách boli veľmi dobré dieselové motory, ktoré aj pri väčšom naložení bezproblémovo stíhali s mestskou aj diaľničnou premávkou; v Amaroku je asi najpríjemnejší dieselový štvorvalec, aký som zatiaľ okúsil. Má veľmi dobrý ťah aj v nízkych otáčkach a výborne spolupracuje s osemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Tieto autá sú síce o niečo menej mrštné, majú väčší polomer otáčania a v zákrutách sa viac nakláňajú, ale ich šoférovanie zvládne každý vodič.
Obidve autá si skutočne viem predstaviť ako praktickejšiu náhradu osobného auta bez veľkých kompromisov – interiéry ponúkajú všetku potrebnú výbavu a infotainmentové jednotky v oboch autách sú tie isté, ktoré automobilky používajú vo svojich osobných autách – aj keď subjektívne to v prípade fordu nepovažujem za kompliment. Na rozdiel od osobných áut majú podstatne viac odkladacích priestorov v kabíne; schránka pod dvojmiestnou lavicou v Transite je väčšia, ako kufre niektorých malých mestských áut. Ako najväčšiu nevýhodu pociťujem vyššiu spotrebu v porovnaní s „civilnými” autami – pre veľkosť, hmotnosť a neaerodynamický tvar rátajte so spotrebou medzi ôsmimi a deviatimi litrami na 100 kilometrov, čo je približne o 2 L/100 km viac než SUV alebo veľké kombi.
.europaleta ako mierka
Úžitkovým autám sa venujú mnohé automobilky – popri testovaných napríklad Opel, Renault, Peugeot, Mercedes-Benz a ďalšie. Vyrábajú sa v rôznych veľkostiach a asi každé ponúka nejakú úžitkovú výhodu oproti ostatným. Do niektorých dodávok naložíte viac europaliet, iné ponúkajú priestor na prevoz extrémne dlhých predmetov. Svätým grálom úžitkových áut je evidentne europaleta – do nákladného priestoru Transitu vojdú tri a môžete ich naložiť aj cez bočné posuvné dvere; Amarok je jediný pick-up vo svojej triede, ktorému sa na korbu vmestí europaleta na šírku. Aj keď mal môj kus príplatkový kryt inak otvorenej korby, predsa sa dnu dostalo trochu prachu a vlhkosti.
Pri výbere úžitkového auta by som odporúčal byť obozretnejší než pri výbere rodinného auta. Praktický každý veľký kombík či SUV odvezie štyri a pol človeka a ich batožinu na týždňovú dovolenku, takže zákazník sa môže rozhodovať len na základe značky. Rozdiel medzi správnym a nesprávnym úžitkovým vozidlom môže byť v tom, či sa vám náklad zmestí do auta na jeden šup alebo ho budete viezť na dva razy.
Môžem však odporučiť kúpu úžitkového vozidla civilovi? Ak ste ochotní zmieriť sa s o niečo vyššou spotrebou a o niečo horšou manévrovateľnosťou v meste, v porovnaní s osobným autom dostanete z úžitkového viac za rovnakú cenu. Príplatková výbava však môže, tak ako pri bežných autách – neprimerane zdvihnúť cenu. Prípadne môžete siahnuť po malom tereniaku Dacii Duster či minivane Dacii Lodgy. Tieto autá síce neboli pôvodne navrhnuté ako úžitkové, ale sú relatívne lacné, takže za tretinu ceny vám ponúkajú osemdesiat percent užitočnosti pick-upu či dodávky. Nízka cena a robustné, tvrdé plasty znamenajú, že znesú aj hrubšie zaobchádzanie a nebude vám ich ľúto. A na rozdiel od dodávky s pruhmi na kapote sú perfektne antištýlové.
.autor je spolupracovník .týždňa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.