OPLATÍ SA ČÍTAŤ Czeslaw Miłosz: To (Skalná ruža, 2014)
„Starec v okne, ktorý videl veľa miest, / takmer oslobodený sa smeje / a nemá v úmysle sa nikam vracať,“ píše veľký poľský básnik, nositeľ Nobelovej ceny za literatúru Czeslaw Miłosz (1911 – 2004) v poslednej zbierke básní, ktorá vyšla v poslednom roku jeho života. Sú to básne (výborne preložené bratmi Milčákovcami) rekapitulujúce, básne mieriace na TO podstatné, básne, v ktorých akoby už presvitali záblesky večnosti. Básne, v ktorých sa Miłosz priznáva k vlastným pochybnostiam, sám seba usvedčujúc z neschopnosti vypovedať to, k čomu sa vnútorným zrakom upieral („Chcel som povedať pravdu, / a nedarilo sa mi.“). Sú to básne-modlitby, záznamy pozorovaní ľudí a prírody, spomienky na priateľov. Je to závet starca, ktorý nielenže písal básne, ale vo svojej poézii žil. „Zabuchla sa za ním brána gramatiky. / Teraz si ho hľadajte v hájoch a pralesoch slovníka.“
.jk
OPLATÍ SA ČÍTAŤ Marisha Pessl: Nočný film (Slovart, 2015)
Druhá kniha krásnej a talentovanej Marishe Pessl je mysteriózny triler, v ktorom investigatívny novinár Scott McGrath so zničenou kariérou aj rodinou začne vŕtať do údajnej samovraždy krásnej a talentovanej Ashley Cordovovej, dcéry čudáckeho režiséra hororov. Autorka opäť ohuruje šírkou svojich znalostí a schopnosťou umne ich v románe predviesť, čo je občas viac na škodu príbehu ako na úžitok. Rozprávanie vo vyše 500-stranovej knihe ozvláštnila cez verne reprodukované novinové výstrižky, fotky, poznámky, internetové diskusie. Čitateľ tak môže pátrať súčasne s hlavným hrdinom. Cez špeciálnu aplikáciu sa dá dostať k ďalším interaktívnym a filmovým bonusom (v angličtine). Aj keď formou je to román oslnivý a novátorský, samotný príbeh taký nie je a plochý hlavný hrdina nemá šancu zaujať tak, žeby sme zatúžili pátrať s ním v ďalších pokračovaniach.
.ea
OPLATÍ SA ČÍTAŤ Valér Mikula: Ján kostra – Lyrika (Kalligram, 2014)
Valér Mikula sa vo svojich teoretických prácach venoval Kostrovi viackrát a zakaždým mu vychádza ako básnik tematicky dvojpólový. Tak ho vníma aj v doslove tejto knihy. Nájdeme v nej rozsiahly výber z básnickej tvorby Jána Kostru i časť z jeho úvah, fejtónov a korešpondencie. Editor Mikula sa v súbore vedome nevenuje Kostrovým veršom pre deti a prekladom. „V úplnosti prinášame zbierky Hniezda, Presila smútku a Len raz, ktoré považujeme za tri vrcholy Kostrovej poézie...“ Do knihy vybral aj dobové kritiky a spomienky na básnika, zaujímavo pôsobia, povedané mikulovsky, postinterpretácie jeho veršov od viacerých súčasných literátov. Mikula pripomína, že jeho pohľad na Kostrovo dielo netreba vnímať ako „kodifikačný text“. Knihu sa oplatí prečítať kvôli Kostrovi i kvôli Mikulovi.
.gabriela Rakúsová
Knihy, o ktorých píšeme, nájdete aj na Gorila.sk
OPLATÍ SA POČÚVAŤ Blur: The Magic Whip (Warner music)
Comeback Blur sa doteraz točil najmä okolo koncertov. Jedna z najdôležitejších britpopových kapiel 90. rokov sa nakoniec rozhodla, že jej návrat by nebol kompletný bez nového albumu. Jeho základ vznikol vďaka šťastnej náhode. Kapela mala na japonskom festivale dohodnutý koncert, ktorý zrušili. Zostali visieť v Hongkongu, kde mali niekoľko dní voľna, a tak sa zavreli do štúdia. Výsledok znie prekvapivo veľmi dobre, v podstate ako keby sme zmiešali ich dôležité kreatívne obdobia od britpopových hymien z Parklife (Lonesome Street) až po experimentálnu éru z rovnomenného albumu Blur (There Are To Many Of Us). No ak sa na novinku pozrieme z výšky, The Magic Whip znie ako ďalší sólový projekt speváka Damona Albarna, majstra melancholických piesní (My Terracotta Heart, New World Towers), ktoré dominujú ôsmemu štúdiovému albumu Blur.
.pb
OPLATÍ SA POČÚVAŤ Alabama Shakes: Sound & Color (ATO)
Keď vydali Alabama Shakes svoj debutový album, frontmanka Brittany Howard mala 22 rokov. Nebyť referencie na svoj vek hneď v prvej strofe otváracej skladby Hold On, hudobný svet by si možno dodnes myslel, že Alabama Shakes sú na scéne už celú večnosť. Brittany, bývalá poštárka a vodička kamiónov, znela ako resuscitovaná Janis Joplin s dekádami životných príbehov a skúseností. Dnes má o tri roky viac a k vyzretej forme pridáva obsah, ktorým aj na druhý pokus vytiera zrak všetkým kolegyniam, ktoré by sa odvážili tvrdiť, že je príliš nemoderná. Sound & Color síce nedisponuje údernosťou, ktorá na debutovom Boys & Girls otvárala ústa dokorán, no napriek tomu nepodlieza nastavenú latku. Upevňuje pozíciu Alabama Shakes ako jednej z najzaujímavejších kapiel súčasnosti a zvyšuje očakávania z ďalších krokov kapely, ktorá siaha na tie úplne najvyššie méty.
.fo
„Starec v okne, ktorý videl veľa miest, / takmer oslobodený sa smeje / a nemá v úmysle sa nikam vracať,“ píše veľký poľský básnik, nositeľ Nobelovej ceny za literatúru Czeslaw Miłosz (1911 – 2004) v poslednej zbierke básní, ktorá vyšla v poslednom roku jeho života. Sú to básne (výborne preložené bratmi Milčákovcami) rekapitulujúce, básne mieriace na TO podstatné, básne, v ktorých akoby už presvitali záblesky večnosti. Básne, v ktorých sa Miłosz priznáva k vlastným pochybnostiam, sám seba usvedčujúc z neschopnosti vypovedať to, k čomu sa vnútorným zrakom upieral („Chcel som povedať pravdu, / a nedarilo sa mi.“). Sú to básne-modlitby, záznamy pozorovaní ľudí a prírody, spomienky na priateľov. Je to závet starca, ktorý nielenže písal básne, ale vo svojej poézii žil. „Zabuchla sa za ním brána gramatiky. / Teraz si ho hľadajte v hájoch a pralesoch slovníka.“
.jk
OPLATÍ SA ČÍTAŤ Marisha Pessl: Nočný film (Slovart, 2015)
Druhá kniha krásnej a talentovanej Marishe Pessl je mysteriózny triler, v ktorom investigatívny novinár Scott McGrath so zničenou kariérou aj rodinou začne vŕtať do údajnej samovraždy krásnej a talentovanej Ashley Cordovovej, dcéry čudáckeho režiséra hororov. Autorka opäť ohuruje šírkou svojich znalostí a schopnosťou umne ich v románe predviesť, čo je občas viac na škodu príbehu ako na úžitok. Rozprávanie vo vyše 500-stranovej knihe ozvláštnila cez verne reprodukované novinové výstrižky, fotky, poznámky, internetové diskusie. Čitateľ tak môže pátrať súčasne s hlavným hrdinom. Cez špeciálnu aplikáciu sa dá dostať k ďalším interaktívnym a filmovým bonusom (v angličtine). Aj keď formou je to román oslnivý a novátorský, samotný príbeh taký nie je a plochý hlavný hrdina nemá šancu zaujať tak, žeby sme zatúžili pátrať s ním v ďalších pokračovaniach.
.ea
OPLATÍ SA ČÍTAŤ Valér Mikula: Ján kostra – Lyrika (Kalligram, 2014)
Valér Mikula sa vo svojich teoretických prácach venoval Kostrovi viackrát a zakaždým mu vychádza ako básnik tematicky dvojpólový. Tak ho vníma aj v doslove tejto knihy. Nájdeme v nej rozsiahly výber z básnickej tvorby Jána Kostru i časť z jeho úvah, fejtónov a korešpondencie. Editor Mikula sa v súbore vedome nevenuje Kostrovým veršom pre deti a prekladom. „V úplnosti prinášame zbierky Hniezda, Presila smútku a Len raz, ktoré považujeme za tri vrcholy Kostrovej poézie...“ Do knihy vybral aj dobové kritiky a spomienky na básnika, zaujímavo pôsobia, povedané mikulovsky, postinterpretácie jeho veršov od viacerých súčasných literátov. Mikula pripomína, že jeho pohľad na Kostrovo dielo netreba vnímať ako „kodifikačný text“. Knihu sa oplatí prečítať kvôli Kostrovi i kvôli Mikulovi.
.gabriela Rakúsová
Knihy, o ktorých píšeme, nájdete aj na Gorila.sk
OPLATÍ SA POČÚVAŤ Blur: The Magic Whip (Warner music)
Comeback Blur sa doteraz točil najmä okolo koncertov. Jedna z najdôležitejších britpopových kapiel 90. rokov sa nakoniec rozhodla, že jej návrat by nebol kompletný bez nového albumu. Jeho základ vznikol vďaka šťastnej náhode. Kapela mala na japonskom festivale dohodnutý koncert, ktorý zrušili. Zostali visieť v Hongkongu, kde mali niekoľko dní voľna, a tak sa zavreli do štúdia. Výsledok znie prekvapivo veľmi dobre, v podstate ako keby sme zmiešali ich dôležité kreatívne obdobia od britpopových hymien z Parklife (Lonesome Street) až po experimentálnu éru z rovnomenného albumu Blur (There Are To Many Of Us). No ak sa na novinku pozrieme z výšky, The Magic Whip znie ako ďalší sólový projekt speváka Damona Albarna, majstra melancholických piesní (My Terracotta Heart, New World Towers), ktoré dominujú ôsmemu štúdiovému albumu Blur.
.pb
OPLATÍ SA POČÚVAŤ Alabama Shakes: Sound & Color (ATO)
Keď vydali Alabama Shakes svoj debutový album, frontmanka Brittany Howard mala 22 rokov. Nebyť referencie na svoj vek hneď v prvej strofe otváracej skladby Hold On, hudobný svet by si možno dodnes myslel, že Alabama Shakes sú na scéne už celú večnosť. Brittany, bývalá poštárka a vodička kamiónov, znela ako resuscitovaná Janis Joplin s dekádami životných príbehov a skúseností. Dnes má o tri roky viac a k vyzretej forme pridáva obsah, ktorým aj na druhý pokus vytiera zrak všetkým kolegyniam, ktoré by sa odvážili tvrdiť, že je príliš nemoderná. Sound & Color síce nedisponuje údernosťou, ktorá na debutovom Boys & Girls otvárala ústa dokorán, no napriek tomu nepodlieza nastavenú latku. Upevňuje pozíciu Alabama Shakes ako jednej z najzaujímavejších kapiel súčasnosti a zvyšuje očakávania z ďalších krokov kapely, ktorá siaha na tie úplne najvyššie méty.
.fo
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.