Tento príbeh určite poznáte. Príde váš priateľ a nesmelým hlasom oznámi, že kamarát jeho kamaráta, ktorý pocítil náhle vnútorné literárne pnutie a považuje vás za profesionála od kníh, by sa rád s vami stretol. Nádejný literát hrdo predloží svoje dielo a vy sa dívate na „knihu“ z kategórie „nočná mora šialeného typografa“. Veľkosti písmen všetkého druhu, počet použitých typov písma by stačil na dvadsať kníh, všetko dopĺňajú insitné kresbičky umelca, ktorý síce vynechal lekciu o perspektíve, ale čo sa týka farebných kombinácií, jeho odvaha nepozná hraníc. Jedným slovom katastrofa, úplná kníhkupecká katastrofa. Pritom stačí tak málo. Dodržať pár zásad. Práve im sa venuje kniha Timothyho Samaru Grafický design (Slovart 2008) s podtitulom Základní pravidla a způsoby jejich porušovaní. Príjemná učebnica princípov typografie jasne dokumentuje, že pravidlá môžete porušovať, nesmiete ich však ignorovať. Pokiaľ ich poznáte a ste si vedomí následkov, kreatívnym prístupom sa dajú objaviť nové vizuálne formy, nedosiahnuteľné klasickými postupmi. Kniha okrem typografických postupov obsahuje aj ukážky prác známych grafických dizajnérov ako aj úryvky z teoretických prác o typografii.
Počas práce na typografii grafik rieši aj celkový vzhľad knihy, ktorý by mal predovšetkým rešpektovať povahu textu. Pri rozhodovaní môže byť návodom kniha Lakshami Bhaskaranovej Design publikácií (Slovart 2008), opisujúca spôsoby vizuálnej komunikácie tlačených médií od novín a časopisov až k problémom pri vydávaní kníh.
Ak chcete cítiť (vedome píšem cítiť, pretože táto kniha prináša okrem vizuálnych aj hmatový pôžitok), ako sa dá dosiahnuť jednota obsahu a formy, nahliadnite do nádhernej knihy pre fajnšmekrov, monografie Hiroshige (Taschen 2008) o slávnom japonskom grafikovi 19.storočia.
Akýkoľvek zhotoviteľ knihy by samozrejme nemal zabudnúť na Pravidlá slovenského pravopisu, pretože len vtedy bude u nás lepšie, keď jazykoví redaktori (ak nejakí ostali) dosiahnu podobné spoločenské postavenie ako vizážisti celebrít.
Počas práce na typografii grafik rieši aj celkový vzhľad knihy, ktorý by mal predovšetkým rešpektovať povahu textu. Pri rozhodovaní môže byť návodom kniha Lakshami Bhaskaranovej Design publikácií (Slovart 2008), opisujúca spôsoby vizuálnej komunikácie tlačených médií od novín a časopisov až k problémom pri vydávaní kníh.
Ak chcete cítiť (vedome píšem cítiť, pretože táto kniha prináša okrem vizuálnych aj hmatový pôžitok), ako sa dá dosiahnuť jednota obsahu a formy, nahliadnite do nádhernej knihy pre fajnšmekrov, monografie Hiroshige (Taschen 2008) o slávnom japonskom grafikovi 19.storočia.
Akýkoľvek zhotoviteľ knihy by samozrejme nemal zabudnúť na Pravidlá slovenského pravopisu, pretože len vtedy bude u nás lepšie, keď jazykoví redaktori (ak nejakí ostali) dosiahnu podobné spoločenské postavenie ako vizážisti celebrít.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.