Mysleli ste si, že na druhom svete nebudete musieť platiť dane? Omyl, úradníci si vás nájdu všade! Tým druhým svetom zatiaľ (!) nemyslím posmrtný život, ale život vo virtuálnom svete Second Life.
Second Life vznikol v americkej vývojárskej spoločnosti Linden Lab a v súčasnosti má okolo 12,5 milióna obyvateľov – avatarov, i keď tých skutočne aktívnych, ktorí sa tam aspoň raz za mesiac objavia, je okolo milióna. Avatar je postava, ktorú si vytvorí reálny hráč a jej prostredníctvom potom vo virtuálnom svete komunikuje, cestuje, zabáva sa, vzdeláva a čo je najdôležitejšie – zarába a míňa peniaze v miestnej mene, čo sú lindenské doláre. Tie sa dajú vymeniť za skutočné doláre, momentálne v kurze 266 : 1.
Slovenská verzia Second Lifu neexistuje, ale česká Bohemia sa pasovala za virtuálnu vlasť virtuálnych Čechoslovákov. Svoje virtuálne teritórium si tu už kolíkujú všetky známe svetové značky, spravodajstvo tam rozbehla agentúra Reuters, v Bohemii je už aj J&T, Staropramen, Český rozhlas a tiež spravodajca Pravdy.
Dalo sa čakať, že v tomto svete bez hraníc so slobodným obchodom tovarov, služieb a dobrých nápadov nebude naveky daňový raj. Zatiaľ čo Američania a Austrálčania zvažujú, ako by rastúci objem príjmov z podobných internetových hier zdanili, EÚ to už učinila, i keď tak trošku nevedome, ako vedľajší produkt zdanenia elektronického obchodovania. A tak sa koncom minulého roka na virtuálnych účtoch avatarov, ktorých stvoritelia sa pripájajú do hry z počítačov lokalizovaných v EÚ, bez akéhokoľvek upozornenia objavila položka navyše – Value Added Tax. Daň sa zatiaľ netýka transakcií lindenov medzi jednotlivými avatarmi, ale týka sa registrácie účtu, nákupov pozemkov (podotýkam, že virtuálnych!), mesačných poplatkov za pozemky či za súkromné regióny, týka sa aukcií pozemkov.
Takže európske dane by sme už mali aj v druhom živote zavedené. Už len nejaká normotvorba tam chýba. Veď ako inak by si mohol byť úbohý európsky avatar istý, že si kupuje kvalitné vlasy, pokožku, oblečenie, špeciálne pohyby či dovolenkovú cestu okolo druhého sveta?
www.t-station.sk
Second Life vznikol v americkej vývojárskej spoločnosti Linden Lab a v súčasnosti má okolo 12,5 milióna obyvateľov – avatarov, i keď tých skutočne aktívnych, ktorí sa tam aspoň raz za mesiac objavia, je okolo milióna. Avatar je postava, ktorú si vytvorí reálny hráč a jej prostredníctvom potom vo virtuálnom svete komunikuje, cestuje, zabáva sa, vzdeláva a čo je najdôležitejšie – zarába a míňa peniaze v miestnej mene, čo sú lindenské doláre. Tie sa dajú vymeniť za skutočné doláre, momentálne v kurze 266 : 1.
Slovenská verzia Second Lifu neexistuje, ale česká Bohemia sa pasovala za virtuálnu vlasť virtuálnych Čechoslovákov. Svoje virtuálne teritórium si tu už kolíkujú všetky známe svetové značky, spravodajstvo tam rozbehla agentúra Reuters, v Bohemii je už aj J&T, Staropramen, Český rozhlas a tiež spravodajca Pravdy.
Dalo sa čakať, že v tomto svete bez hraníc so slobodným obchodom tovarov, služieb a dobrých nápadov nebude naveky daňový raj. Zatiaľ čo Američania a Austrálčania zvažujú, ako by rastúci objem príjmov z podobných internetových hier zdanili, EÚ to už učinila, i keď tak trošku nevedome, ako vedľajší produkt zdanenia elektronického obchodovania. A tak sa koncom minulého roka na virtuálnych účtoch avatarov, ktorých stvoritelia sa pripájajú do hry z počítačov lokalizovaných v EÚ, bez akéhokoľvek upozornenia objavila položka navyše – Value Added Tax. Daň sa zatiaľ netýka transakcií lindenov medzi jednotlivými avatarmi, ale týka sa registrácie účtu, nákupov pozemkov (podotýkam, že virtuálnych!), mesačných poplatkov za pozemky či za súkromné regióny, týka sa aukcií pozemkov.
Takže európske dane by sme už mali aj v druhom živote zavedené. Už len nejaká normotvorba tam chýba. Veď ako inak by si mohol byť úbohý európsky avatar istý, že si kupuje kvalitné vlasy, pokožku, oblečenie, špeciálne pohyby či dovolenkovú cestu okolo druhého sveta?
www.t-station.sk
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.