Rozhovor s Jánom Dudom, súdnym vikárom súdu Spišskej diecézy o tom, čo je to
rozluka a prečo je pohľad katolíkov na rozvod taký prísny.
.je možné pred cirkevným súdom rozviesť manželstvo?
Nie. Za určitých okolností ho môže rozlúčiť len sám pápež. Nesmie to však byť manželstvo, ktoré je sviatostné a manželstvo, ktoré je konzumované po uzavretí.
.čo znamená, že manželstvo je sviatostné?
Nie každé manželstvo, ktoré bolo uzavreté v kostole, je sviatostné. Ak bolo uzavreté medzi pokrstenou a nepokrstenou stránkou, tak je platné pred Katolíckou cirkvou, ale nie je sviatostné. Také je len medzi dvoma pokrstenými osobami. Nesviatostné manželstvo prvýkrát rozlúčil pápež Pius XI. Vtedy sa to berie, že ho nerozlúčila ľudská moc, ale pápež ako námestník Ježiša Krista. Rozluka je vlastne povolenie manželom žiť oddelene pri trvaní manželského zväzku. Cirkevný súd v takomto prípade len zozbiera argumenty a dôkazy, ktoré potom diecézny biskup posúva ďalej.
.pamätáte si takéto prípady z minulosti?
Nebolo ich veľa. Počas mojich jedenástich rokov na cirkevnom súde sme mali možno dva takéto prípady.
Ani v jednom k rozluke nedošlo. Existuje však aj možnosť dať si na cirkevnom súde prešetriť, či manželstvo vôbec vzniklo. To sa vzťahuje aj na sviatostné manželstvá.
.čo to presne znamená?
Cirkevný súd môže vyhlásiť manželstvo za nulitné. Dôvodmi môže podľa kanonického práva byť manželská prekážka, takzvaná chyba manželského súhlasu, alebo absencia kanonickej formy. To znamená, že ja ako farár by som bez poverenia biskupa či príslušného farára sobášil mimo svojej farnosti. Takéto prípady však nikdy neposudzuje jeden, ale traja sudcovia. A tí musia dospieť k takzvanej morálnej istote.
.takýchto prípadov je koľko?
Dosť, ale presné číslo by som vám nerád hovoril.
.neuvažuje sa o sprísnení podmienok pre sobáše v kostoloch, keďže je toľko rozvodov?
Kanonické kritériá sú jasné. Je možné, že sa bude viac dbať na to, aby sa dôsledne dodržiavali.
.nie je to dnes príliš benevolentné?
Nemyslím. Niekedy sa len ťažko dá odhadnúť zrelosť snúbencov. Možno uvažovať o dlhodobejšej príprave pred uzavretím manželstva. Ale to už je pastoračná záležitosť, nie právna.
.prečo je pohľad Katolíckej cirkvi na rozvody taký prísny?
Odvíja sa to od Ježiša Krista. Čo Boh spojil, človek nech nerozlučuje. To je jednoduchý princíp, ktorého sa cirkev drží.
rozluka a prečo je pohľad katolíkov na rozvod taký prísny.
.je možné pred cirkevným súdom rozviesť manželstvo?
Nie. Za určitých okolností ho môže rozlúčiť len sám pápež. Nesmie to však byť manželstvo, ktoré je sviatostné a manželstvo, ktoré je konzumované po uzavretí.
.čo znamená, že manželstvo je sviatostné?
Nie každé manželstvo, ktoré bolo uzavreté v kostole, je sviatostné. Ak bolo uzavreté medzi pokrstenou a nepokrstenou stránkou, tak je platné pred Katolíckou cirkvou, ale nie je sviatostné. Také je len medzi dvoma pokrstenými osobami. Nesviatostné manželstvo prvýkrát rozlúčil pápež Pius XI. Vtedy sa to berie, že ho nerozlúčila ľudská moc, ale pápež ako námestník Ježiša Krista. Rozluka je vlastne povolenie manželom žiť oddelene pri trvaní manželského zväzku. Cirkevný súd v takomto prípade len zozbiera argumenty a dôkazy, ktoré potom diecézny biskup posúva ďalej.
.pamätáte si takéto prípady z minulosti?
Nebolo ich veľa. Počas mojich jedenástich rokov na cirkevnom súde sme mali možno dva takéto prípady.
Ani v jednom k rozluke nedošlo. Existuje však aj možnosť dať si na cirkevnom súde prešetriť, či manželstvo vôbec vzniklo. To sa vzťahuje aj na sviatostné manželstvá.
.čo to presne znamená?
Cirkevný súd môže vyhlásiť manželstvo za nulitné. Dôvodmi môže podľa kanonického práva byť manželská prekážka, takzvaná chyba manželského súhlasu, alebo absencia kanonickej formy. To znamená, že ja ako farár by som bez poverenia biskupa či príslušného farára sobášil mimo svojej farnosti. Takéto prípady však nikdy neposudzuje jeden, ale traja sudcovia. A tí musia dospieť k takzvanej morálnej istote.
.takýchto prípadov je koľko?
Dosť, ale presné číslo by som vám nerád hovoril.
.neuvažuje sa o sprísnení podmienok pre sobáše v kostoloch, keďže je toľko rozvodov?
Kanonické kritériá sú jasné. Je možné, že sa bude viac dbať na to, aby sa dôsledne dodržiavali.
.nie je to dnes príliš benevolentné?
Nemyslím. Niekedy sa len ťažko dá odhadnúť zrelosť snúbencov. Možno uvažovať o dlhodobejšej príprave pred uzavretím manželstva. Ale to už je pastoračná záležitosť, nie právna.
.prečo je pohľad Katolíckej cirkvi na rozvody taký prísny?
Odvíja sa to od Ježiša Krista. Čo Boh spojil, človek nech nerozlučuje. To je jednoduchý princíp, ktorého sa cirkev drží.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.