Dojemný, viacvýznamový príbeh o dôsledkoch našich chybných rozhodnutí, nakrútený s nezvyčajným remeselným fortieľom. Právom jeden z najoceňovanejších filmov roka, Pokánie.
Anglický vidiek. Tridsiate roky minulého storočia. Na šľachtickej usadlosti pomaly plynie ďalší horúci letný deň. Dcéra majiteľa sídla Cecilia Tallisová (Kiera Knightley) sa nesmelo zbližuje s bystrým mladíkom Robbiem (James McAvoy), synom správcu usadlosti. Flirtovanie Robbieho a Cecilie pozoruje Cecilina trinásťročná sestra Briony (Saoirse Ronan), kultivovaná a inteligentná dievčina s manipulatívnymi sklonmi, ktorá sama prežíva k sympatickému Robbiemu pubertálne ľúbostné vzplanutie. Keď sa Briony večer stane svedkom znásilnenia, ku ktorému na záhrade rozľahlého sídla dôjde, obviní z neho Robbieho. Možno zo žiarlivosti, možno z nepochopenia vzťahu medzi ním a jej sestrou, možno len omylom. Jej čin však navždy zmení životy všetkých prítomných.
Sila Pokánia, filmovej adaptácie románu známeho britského spisovateľa Iana McEwana, spočíva v precízne vystavanom príbehu, ktorý dokáže všetky motívy ladne pospájať do podoby organického celku. Pokánie rozpráva archetypálny príbeh o tragickej láske a osobnom zlyhaní, nie je však netvorivou, mechanickou kópiou tematicky podobných dramatických diel. Predstavuje autentickú reinterpretáciu klasického príbehu, v ktorej sa známe dramatické prvky harmonicky snúbia s novými, originálnymi motívmi, aby vytvorili silné a jedinečné filmové dielo. Príbeh vďačí za svoju pôsobivosť aj neobvykle komplexne vykresleným postavám s uveriteľnými, logickými motiváciami. Ich vášne, city, ambície, omyly a sklamania, to všetko je vďaka presvedčivým hereckým výkonom hlavných predstaviteľov zobrazené s nezvyčajnou živosťou.
Pôsobivosť príbehu umocňuje nápaditá a inovatívna režijná práca Joeho Wrighta (Pýcha a predsudok). Režisér sa pohráva s opakovaným rozprávaním jednej udalosti. Wright nám situáciu ukazuje najprv z pohľadu Briony, až potom vidíme sekvenciu tak, ako sa skutočne odohrala. Týmto spôsobom zobrazuje neschopnosť zachytiť príčiny určitých situácií, vnímať udalosti v celej ich komplexnosti. Wright nerozvíja dej len podľa časovej chronológie, najmä v druhej polovici prehadzuje poradie jednotlivých scén. Takto neraz prekvapí filmového diváka, alebo ho dokonca zámerne zavádza, v konečnom dôsledku sa mu darí prehĺbiť jeho filmový zážitok. Napriek formálnym hrám film nestráca zrozumiteľnosť, divák je spätne schopný bez problémov rekonštruovať chronológiu príbehu.
Film sa vyznačuje veľmi vynaliezavou prácou s filmovým vizuálom. Kameraman Seamus McGarvey nachádza vizuálny ekvivalent pre každý typ atmosféry, ktorú je potrebné v príbehu navodiť. Slnkom zaliata zeleň anglického vidieka navodzuje bezstarostnosť šľachtického života, temné, slabo osvetlené interiéry odkazujú na nevypovedané tajomstvá, biela farba nemocničného prostredia vyvoláva neživotnosť, strnulosť, sychravé, hmlisté počasie zasa pripomína beznádej a zúfalstvo. McGarveyove ladné jazdy kamery nám sprostredkovávajú dojem letargického plynutia času v sídle Tallisovcov, neprerušovaná sekvencia evakuácie britských vojakov z francúzskej pláže Dunkerque, snímaná pohybujúcou sa kamerou, zanecháva v divákovi intenzívny pocit klaustrofóbie a uväznenosti. Rovnako precíznu prácu odviedol McGarvey pri komponovaní jednotlivých záberov, precízne umiestnenie postáv v zábere pomáha dotvárať želaný umelecký efekt.
Obzvlášť výrazná je hudba Daria Marianelliho. Nádherné klavírne skladby dokresľujú atmosféru filmu, prehlbujú emocionálne pôsobenie jednotlivých scén. Originálnou zložkou soundtracku je používanie klepania písacieho stroja ako umeleckého prvku. Skracujúce sa intervaly medzi údermi kláves evokujú naliehavosť, nástojčivosť, indikujú stupňujúcu sa intenzitu emócií alebo vyhrotenie filmových konfliktov.
Film Pokánie nezostáva v tieni známej literárnej predlohy, tvorcovia naplno využívajú možnosti filmového média, aby prehĺbili a zintenzívnili jeho výpoveď. Vďaka výborne napísanému príbehu a invenčnému spracovaniu sa film stáva jedinečným dramatickým dielom, otvoreným rozličným diváckym interpretáciam.
Atonement (VB/Franc., 2007, 130 min.)
Réžia: Joe Wright. Scenár: Christopher Hampton (podľa novely Iana McEwana). Kamera: Seamus McGarvey. Hudba: Dario Marianelli. Hrajú: Keira Knightley, James McAvoy, Saoirse Ronan, Romola Garai, Vanessa Redgrave (a ďalší).
Anglický vidiek. Tridsiate roky minulého storočia. Na šľachtickej usadlosti pomaly plynie ďalší horúci letný deň. Dcéra majiteľa sídla Cecilia Tallisová (Kiera Knightley) sa nesmelo zbližuje s bystrým mladíkom Robbiem (James McAvoy), synom správcu usadlosti. Flirtovanie Robbieho a Cecilie pozoruje Cecilina trinásťročná sestra Briony (Saoirse Ronan), kultivovaná a inteligentná dievčina s manipulatívnymi sklonmi, ktorá sama prežíva k sympatickému Robbiemu pubertálne ľúbostné vzplanutie. Keď sa Briony večer stane svedkom znásilnenia, ku ktorému na záhrade rozľahlého sídla dôjde, obviní z neho Robbieho. Možno zo žiarlivosti, možno z nepochopenia vzťahu medzi ním a jej sestrou, možno len omylom. Jej čin však navždy zmení životy všetkých prítomných.
Sila Pokánia, filmovej adaptácie románu známeho britského spisovateľa Iana McEwana, spočíva v precízne vystavanom príbehu, ktorý dokáže všetky motívy ladne pospájať do podoby organického celku. Pokánie rozpráva archetypálny príbeh o tragickej láske a osobnom zlyhaní, nie je však netvorivou, mechanickou kópiou tematicky podobných dramatických diel. Predstavuje autentickú reinterpretáciu klasického príbehu, v ktorej sa známe dramatické prvky harmonicky snúbia s novými, originálnymi motívmi, aby vytvorili silné a jedinečné filmové dielo. Príbeh vďačí za svoju pôsobivosť aj neobvykle komplexne vykresleným postavám s uveriteľnými, logickými motiváciami. Ich vášne, city, ambície, omyly a sklamania, to všetko je vďaka presvedčivým hereckým výkonom hlavných predstaviteľov zobrazené s nezvyčajnou živosťou.
Pôsobivosť príbehu umocňuje nápaditá a inovatívna režijná práca Joeho Wrighta (Pýcha a predsudok). Režisér sa pohráva s opakovaným rozprávaním jednej udalosti. Wright nám situáciu ukazuje najprv z pohľadu Briony, až potom vidíme sekvenciu tak, ako sa skutočne odohrala. Týmto spôsobom zobrazuje neschopnosť zachytiť príčiny určitých situácií, vnímať udalosti v celej ich komplexnosti. Wright nerozvíja dej len podľa časovej chronológie, najmä v druhej polovici prehadzuje poradie jednotlivých scén. Takto neraz prekvapí filmového diváka, alebo ho dokonca zámerne zavádza, v konečnom dôsledku sa mu darí prehĺbiť jeho filmový zážitok. Napriek formálnym hrám film nestráca zrozumiteľnosť, divák je spätne schopný bez problémov rekonštruovať chronológiu príbehu.
Film sa vyznačuje veľmi vynaliezavou prácou s filmovým vizuálom. Kameraman Seamus McGarvey nachádza vizuálny ekvivalent pre každý typ atmosféry, ktorú je potrebné v príbehu navodiť. Slnkom zaliata zeleň anglického vidieka navodzuje bezstarostnosť šľachtického života, temné, slabo osvetlené interiéry odkazujú na nevypovedané tajomstvá, biela farba nemocničného prostredia vyvoláva neživotnosť, strnulosť, sychravé, hmlisté počasie zasa pripomína beznádej a zúfalstvo. McGarveyove ladné jazdy kamery nám sprostredkovávajú dojem letargického plynutia času v sídle Tallisovcov, neprerušovaná sekvencia evakuácie britských vojakov z francúzskej pláže Dunkerque, snímaná pohybujúcou sa kamerou, zanecháva v divákovi intenzívny pocit klaustrofóbie a uväznenosti. Rovnako precíznu prácu odviedol McGarvey pri komponovaní jednotlivých záberov, precízne umiestnenie postáv v zábere pomáha dotvárať želaný umelecký efekt.
Obzvlášť výrazná je hudba Daria Marianelliho. Nádherné klavírne skladby dokresľujú atmosféru filmu, prehlbujú emocionálne pôsobenie jednotlivých scén. Originálnou zložkou soundtracku je používanie klepania písacieho stroja ako umeleckého prvku. Skracujúce sa intervaly medzi údermi kláves evokujú naliehavosť, nástojčivosť, indikujú stupňujúcu sa intenzitu emócií alebo vyhrotenie filmových konfliktov.
Film Pokánie nezostáva v tieni známej literárnej predlohy, tvorcovia naplno využívajú možnosti filmového média, aby prehĺbili a zintenzívnili jeho výpoveď. Vďaka výborne napísanému príbehu a invenčnému spracovaniu sa film stáva jedinečným dramatickým dielom, otvoreným rozličným diváckym interpretáciam.
Atonement (VB/Franc., 2007, 130 min.)
Réžia: Joe Wright. Scenár: Christopher Hampton (podľa novely Iana McEwana). Kamera: Seamus McGarvey. Hudba: Dario Marianelli. Hrajú: Keira Knightley, James McAvoy, Saoirse Ronan, Romola Garai, Vanessa Redgrave (a ďalší).
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.