Ponuku písať texty pre skupinu TEAM s novým spevákom Paľom Haberom som dostal v čase, keď som si hľadal stáleho partnera pre svoje piesňové texty, s ktorým by som mohol rásť, vyvíjať sa, dospievať, ktorého by som mohol decentne ovplyvňovať a cez ktorého by som mohol šíriť svoje názory.
Na začiatku bola iniciatíva Františka Grigláka, ktorý sa po období inštrumentálnych plôch vo Fermáte rozhodol vrátiť k svojim pesničkovým koreňom. Vytvoril skupinu AVION, do ktorej nastúpil frontman Habera.
.dobrá škola
Prvýkrát som sa stretol s požiadavkou napísať text na hotovú hudbu, čo sa mi na ďalšie desaťročia stalo pravidlom. Musel som sa učiť frázovať bez toho, aby som upadol do fráz, vypĺňať dlhé slabiky zmysluplnými slovami, pokúšať sa prepašovať do pop music poéziu. Ale aj rešpektovať atmosféru skladby a najmä to, že ako textár som pri piesni akýmsi robotníkom slova, že si nemôžem osobovať individuálny priestor, pretože moje slová idú cez ústa speváka, ktorý je nositeľom posolstva. Bola to dobrá a krásna škola. Avionské obdobie netrvalo dlho, ale zostalo po ňom niekoľko pekných pesničiek, napríklad Výpravca vtákov.
Keď Julo Kinček spojil Paľa so skupinou TEAM z Martina, všetci sme cítili, že sa niečo v našich životoch mení a že sa niečo začína aj v slovenskej populárnej hudbe. Všetci sme vniesli do nej kus profesionality, ktorá sa však nevylučovala so zanietením a amatérskym nadšením. Ja som si od začiatku vymienil, že nebudem výlučný textár, a tak dostal TEAM Petra Uličného, človeka, ktorého vklad do slovenskej textovej kultúry nie je ešte dostatočne docenený. S Petrom sme boli naozajstným tandemom, spolu sme sa ťahali, motivovali, konkurovali si a zároveň sa vytváralo puto, ktoré pretrvalo rámec tejto skupiny a pokračuje ďalej. Pri niektorých ťažiskových textoch sme vstupovali do interného konkurzu, obaja sme dostali rovnaké zadanie a vybral sa text, ktorý viac vyhovoval zámerom skupiny.
.nároční
Pre mňa to boli plodné a bohaté roky, ktoré ma naučili pracovať s textovým materiálom, rešpektovať zákonitosti slovenčiny, vystihnúť ľudské cítenie iných ľudí, hovoriť sám za seba, a predsa mať ambíciu povedať niečo aj za iných, pateticky povedané: formulovať akýsi generačný pocit. Podarilo sa to hneď v prvých piesňach, Reklama na ticho, Držím ti miesto, Prievan v peňaženke a najmä v Náročných, ktorí sa stali akýmsi dobovým vyjadrením cítenia generácie detí voči svojim rodičom. Náročnosť bola aj erbovým slovom celého TEAM-u, medzi ktorý sa s hrdosťou počítam. Muzikanti vniesli do slovenskej pop music nebývalú profesionalitu, virtuozitu, hráčsku suverénnosť, vitalitu a nasadenie. Habera disponoval takým hlasovým fondom, aký dlho pred ním i po ňom nemal obdobu. Nároční sme boli voči sebe, všetko sa otvorene ventilovalo, veci sa niekedy donekonečna prerábali, vylepšovali. Neraz som písal piatu, šiestu, ixtú verziu textu. Keď superstárkovia nadávali na Haberu, že je katom, tak som im v duchu hovoril, že ho mali počuť vo vnútorných debatách a hádkach. Na druhej strane si Paľo dal povedať, prijal argumentáciu či vysvetlenie. Tu nešlo o to, kto ustúpil tomu druhému: dôležité bolo zosúladiť sa tak, aby porazenou neostala – pieseň.
Nedávno som bol na koncerte TEAM-u a mal som pri ňom dobrý pocit. Za piesne, ktoré odzneli, som sa nemusel hanbiť. Vstúpili do životov ľudí viacerých generácií, formovali ich estetický vkus a životné názory. Niečo sme vytvorili. Naši nasledovníci niečo odmietnu, ale v niečom nás musia akceptovať a nadväzovať aj na nás. Ja som vo svojej tvorbe skôr samotárom, ale ako textár som šťastný, že som mohol byť členom tímu zvaného TEAM.
Na začiatku bola iniciatíva Františka Grigláka, ktorý sa po období inštrumentálnych plôch vo Fermáte rozhodol vrátiť k svojim pesničkovým koreňom. Vytvoril skupinu AVION, do ktorej nastúpil frontman Habera.
.dobrá škola
Prvýkrát som sa stretol s požiadavkou napísať text na hotovú hudbu, čo sa mi na ďalšie desaťročia stalo pravidlom. Musel som sa učiť frázovať bez toho, aby som upadol do fráz, vypĺňať dlhé slabiky zmysluplnými slovami, pokúšať sa prepašovať do pop music poéziu. Ale aj rešpektovať atmosféru skladby a najmä to, že ako textár som pri piesni akýmsi robotníkom slova, že si nemôžem osobovať individuálny priestor, pretože moje slová idú cez ústa speváka, ktorý je nositeľom posolstva. Bola to dobrá a krásna škola. Avionské obdobie netrvalo dlho, ale zostalo po ňom niekoľko pekných pesničiek, napríklad Výpravca vtákov.
Keď Julo Kinček spojil Paľa so skupinou TEAM z Martina, všetci sme cítili, že sa niečo v našich životoch mení a že sa niečo začína aj v slovenskej populárnej hudbe. Všetci sme vniesli do nej kus profesionality, ktorá sa však nevylučovala so zanietením a amatérskym nadšením. Ja som si od začiatku vymienil, že nebudem výlučný textár, a tak dostal TEAM Petra Uličného, človeka, ktorého vklad do slovenskej textovej kultúry nie je ešte dostatočne docenený. S Petrom sme boli naozajstným tandemom, spolu sme sa ťahali, motivovali, konkurovali si a zároveň sa vytváralo puto, ktoré pretrvalo rámec tejto skupiny a pokračuje ďalej. Pri niektorých ťažiskových textoch sme vstupovali do interného konkurzu, obaja sme dostali rovnaké zadanie a vybral sa text, ktorý viac vyhovoval zámerom skupiny.
.nároční
Pre mňa to boli plodné a bohaté roky, ktoré ma naučili pracovať s textovým materiálom, rešpektovať zákonitosti slovenčiny, vystihnúť ľudské cítenie iných ľudí, hovoriť sám za seba, a predsa mať ambíciu povedať niečo aj za iných, pateticky povedané: formulovať akýsi generačný pocit. Podarilo sa to hneď v prvých piesňach, Reklama na ticho, Držím ti miesto, Prievan v peňaženke a najmä v Náročných, ktorí sa stali akýmsi dobovým vyjadrením cítenia generácie detí voči svojim rodičom. Náročnosť bola aj erbovým slovom celého TEAM-u, medzi ktorý sa s hrdosťou počítam. Muzikanti vniesli do slovenskej pop music nebývalú profesionalitu, virtuozitu, hráčsku suverénnosť, vitalitu a nasadenie. Habera disponoval takým hlasovým fondom, aký dlho pred ním i po ňom nemal obdobu. Nároční sme boli voči sebe, všetko sa otvorene ventilovalo, veci sa niekedy donekonečna prerábali, vylepšovali. Neraz som písal piatu, šiestu, ixtú verziu textu. Keď superstárkovia nadávali na Haberu, že je katom, tak som im v duchu hovoril, že ho mali počuť vo vnútorných debatách a hádkach. Na druhej strane si Paľo dal povedať, prijal argumentáciu či vysvetlenie. Tu nešlo o to, kto ustúpil tomu druhému: dôležité bolo zosúladiť sa tak, aby porazenou neostala – pieseň.
Nedávno som bol na koncerte TEAM-u a mal som pri ňom dobrý pocit. Za piesne, ktoré odzneli, som sa nemusel hanbiť. Vstúpili do životov ľudí viacerých generácií, formovali ich estetický vkus a životné názory. Niečo sme vytvorili. Naši nasledovníci niečo odmietnu, ale v niečom nás musia akceptovať a nadväzovať aj na nás. Ja som vo svojej tvorbe skôr samotárom, ale ako textár som šťastný, že som mohol byť členom tímu zvaného TEAM.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.