Porota literárnej ceny Anasoft litera 2008 oznámila finalistov. Zvláštnosťou je ich počet a to, že medzi autormi sú len dvaja „tradiční“ prozaici.
Literárne ceny spĺňajú niekoľko funkcií. V prvom rade pomáhajú čitateľom v orientácii hoci aj na relatívne malom (teda napríklad na slovenskom) knižnom trhu: ak človek nechce kupovať a nemá čas čítať „všetko“, ale len niečo, tak knihy zo „shortlistu“ renomovanej literárnej ceny sú zväčša dobrým, bezpečným tipom. Druhou funkciou cien je propagácia literatúry: o knihách a ich autoroch sa vďaka cenám o niečo viac píše a hovorí. A nakoniec – ak sa pod „cenou“ nerozumie len diplom – tak si ocenení autori a niekedy aj ich vydavatelia odnesú šek len so symbolickou sumou peňazí.
Anasoft litera je už tretí rok cenou, ktorá napĺňa všetky tri funkcie. Renomovaná, dobre zostavená porota (Kornel Földvári, Michal Habaj, Martin Porubjak, Zora Prušková a Marta Součková) vybrala do finále sedem zaujímavých kníh, ktoré sa oplatí zobrať do ruky a prečítať. Zaujímavosťou tohto ročníka je, že hoci v ponuke bolo najviac titulov (vyberá sa automaticky spomedzi všetkých slovenských prozaických diel, ktoré vyšli v minulom roku), do finále sa ich dostalo najmenej. Kvantita sa jednoducho nezmenila na kvalitu. Finálová sedmička svedčí o tom, že minulý rok sa na Slovensku „literárny počin“ nekonal. Zvláštne je aj to, že okrem Viliama Klimáčka (Námestie kozmonautov, vyd. KK Bagala) a Milana Zelinku (Teta Anula, Slovenský spisovateľ) sa žiadny finalista dlhodobo nevenuje próze. Ján Litvák (Bratislavské upanišády, F.R.&G.) je básnik, Zuzana Cigánová (Šampanská, káva, pivo, VSSS) a Vladimír Havrilla (Filmové poviedky, Petrus) sú výtvarníci, Inge Hrubaničová (Láska ide cez žalúdok, Aspekt) je jazykovedkyňa a herečka, Viťo Staviarsky (Kivader, VISTA) je vyštudovaný filmár.
Jeden z týchto autorov či autoriek dostane 2. októbra 2008 Cenu Anasoft litera, ktorú sumou 200 000 Sk sponzoruje jej generálny partner spoločnosť Anasoft APR. Vydavateľ jeho či jej knihy dostane papier za 25 000 Sk od Bratislavskej papierenskej spoločnosti.
Časopis .týždeň, ktorý je mediálny partner Ceny Anasoft litera už svoj tajný tip na tohtoročného víťaza má. Zatiaľ ho však nikomu neprezradí. Je tajný.
Literárne ceny spĺňajú niekoľko funkcií. V prvom rade pomáhajú čitateľom v orientácii hoci aj na relatívne malom (teda napríklad na slovenskom) knižnom trhu: ak človek nechce kupovať a nemá čas čítať „všetko“, ale len niečo, tak knihy zo „shortlistu“ renomovanej literárnej ceny sú zväčša dobrým, bezpečným tipom. Druhou funkciou cien je propagácia literatúry: o knihách a ich autoroch sa vďaka cenám o niečo viac píše a hovorí. A nakoniec – ak sa pod „cenou“ nerozumie len diplom – tak si ocenení autori a niekedy aj ich vydavatelia odnesú šek len so symbolickou sumou peňazí.
Anasoft litera je už tretí rok cenou, ktorá napĺňa všetky tri funkcie. Renomovaná, dobre zostavená porota (Kornel Földvári, Michal Habaj, Martin Porubjak, Zora Prušková a Marta Součková) vybrala do finále sedem zaujímavých kníh, ktoré sa oplatí zobrať do ruky a prečítať. Zaujímavosťou tohto ročníka je, že hoci v ponuke bolo najviac titulov (vyberá sa automaticky spomedzi všetkých slovenských prozaických diel, ktoré vyšli v minulom roku), do finále sa ich dostalo najmenej. Kvantita sa jednoducho nezmenila na kvalitu. Finálová sedmička svedčí o tom, že minulý rok sa na Slovensku „literárny počin“ nekonal. Zvláštne je aj to, že okrem Viliama Klimáčka (Námestie kozmonautov, vyd. KK Bagala) a Milana Zelinku (Teta Anula, Slovenský spisovateľ) sa žiadny finalista dlhodobo nevenuje próze. Ján Litvák (Bratislavské upanišády, F.R.&G.) je básnik, Zuzana Cigánová (Šampanská, káva, pivo, VSSS) a Vladimír Havrilla (Filmové poviedky, Petrus) sú výtvarníci, Inge Hrubaničová (Láska ide cez žalúdok, Aspekt) je jazykovedkyňa a herečka, Viťo Staviarsky (Kivader, VISTA) je vyštudovaný filmár.
Jeden z týchto autorov či autoriek dostane 2. októbra 2008 Cenu Anasoft litera, ktorú sumou 200 000 Sk sponzoruje jej generálny partner spoločnosť Anasoft APR. Vydavateľ jeho či jej knihy dostane papier za 25 000 Sk od Bratislavskej papierenskej spoločnosti.
Časopis .týždeň, ktorý je mediálny partner Ceny Anasoft litera už svoj tajný tip na tohtoročného víťaza má. Zatiaľ ho však nikomu neprezradí. Je tajný.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.