Rýchlosť, akou sa dá reálne rozbehnúť rozumná školská reforma, je v podstate daná rýchlosťou, akou sa dajú napísať nové učebnice. Až s učebnicami totiž dostane nový školský systém jasnú a rozpoznateľnú tvár.
Nové učebnice pritom nie sú určené len pre deti. Vo veľkej miere predstavujú aj akýsi základný signál a ľahko čitateľnú informáciu pre rodičov. Prelistovaním učebníc získa rodič za polhodinku celkom plastickú predstavu o tom, čo a ako sa budú jeho deti učiť. Takéto prelistovanie mu povie oveľa viac než akékoľvek šťavnaté opisy zámerov, cieľov a obsahu školskej reformy.
Najdôležitejšími adresátmi nových učebníc však nie sú ani deti, ani rodičia, ale učitelia. Nové učebnice by totiž mali v prvom rade ukázať učiteľom jednu konkrétnu koncepciu, podľa ktorej by sa ich predmet či oblasť dali učiť. A poskytnúť by mali nielen koncepciu, ale aj kompletný servis. Učebnice by sa mali uchádzať o priazeň učiteľov, mali by sa snažiť aspoň niektorých učiteľov nadchnúť (ospravedlňujem sa za použitie tohto slova v súvislosti s naším školstvom) a vyvolať v nich chuť učiť spôsobom prezentovaným v danej učebnici.
Hádam netreba zdôrazňovať, že to predpokladá voľný trh s učebnicami. Ak budeme mať jednotné učebnice, pokusy s modelom plochej zeme spomínané v hlavnom článku na tejto strane nemajú šancu (neviem si predstaviť väčší nezmysel, ako urobiť diskusiu o Pratchettovej Plochozemi povinnú pre všetky deti na Slovensku). Ak by sme mali voľný trh a myšlienka Plochozeme spolu s celou učebnicou by sa zapáčila dostatočne veľkému počtu učiteľov, učilo by sa podľa nej určité percento detí. Iné deti by sa učili podľa iných učebníc.
A nebol by v tom nijaký chaos. Každá učebnica by totiž musela pokrývať všetko to, čo predpisuje rámcový (štátny) vzdelávací program. A k tomu by autori mohli pridať svoje vlastné veci. Presne tak, ako by školský vzdelávací program pridával svoje vlastné veci k rámcovému. Pri dostatočne bohatom trhu s učebnicami by sa dokonca základná kostra školských programov utvorila pomerne rýchlo a jednoducho konkrétnym výberom učebníc.
Netreba hádam zdôrazňovať, že u nás to tak nebude. Učebnice budú jednotné, mládež bude uvedomelá.
Nové učebnice pritom nie sú určené len pre deti. Vo veľkej miere predstavujú aj akýsi základný signál a ľahko čitateľnú informáciu pre rodičov. Prelistovaním učebníc získa rodič za polhodinku celkom plastickú predstavu o tom, čo a ako sa budú jeho deti učiť. Takéto prelistovanie mu povie oveľa viac než akékoľvek šťavnaté opisy zámerov, cieľov a obsahu školskej reformy.
Najdôležitejšími adresátmi nových učebníc však nie sú ani deti, ani rodičia, ale učitelia. Nové učebnice by totiž mali v prvom rade ukázať učiteľom jednu konkrétnu koncepciu, podľa ktorej by sa ich predmet či oblasť dali učiť. A poskytnúť by mali nielen koncepciu, ale aj kompletný servis. Učebnice by sa mali uchádzať o priazeň učiteľov, mali by sa snažiť aspoň niektorých učiteľov nadchnúť (ospravedlňujem sa za použitie tohto slova v súvislosti s naším školstvom) a vyvolať v nich chuť učiť spôsobom prezentovaným v danej učebnici.
Hádam netreba zdôrazňovať, že to predpokladá voľný trh s učebnicami. Ak budeme mať jednotné učebnice, pokusy s modelom plochej zeme spomínané v hlavnom článku na tejto strane nemajú šancu (neviem si predstaviť väčší nezmysel, ako urobiť diskusiu o Pratchettovej Plochozemi povinnú pre všetky deti na Slovensku). Ak by sme mali voľný trh a myšlienka Plochozeme spolu s celou učebnicou by sa zapáčila dostatočne veľkému počtu učiteľov, učilo by sa podľa nej určité percento detí. Iné deti by sa učili podľa iných učebníc.
A nebol by v tom nijaký chaos. Každá učebnica by totiž musela pokrývať všetko to, čo predpisuje rámcový (štátny) vzdelávací program. A k tomu by autori mohli pridať svoje vlastné veci. Presne tak, ako by školský vzdelávací program pridával svoje vlastné veci k rámcovému. Pri dostatočne bohatom trhu s učebnicami by sa dokonca základná kostra školských programov utvorila pomerne rýchlo a jednoducho konkrétnym výberom učebníc.
Netreba hádam zdôrazňovať, že u nás to tak nebude. Učebnice budú jednotné, mládež bude uvedomelá.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.