Najväčší internetový obchod Amazon nedávno oslávil dvadsať rokov. Stránka sa rozbehla zo Seattlu vo štvrtok 16. júla 1995. Dnes má ročné tržby takmer 90 miliárd dolárov, čo je približne toľko, ako Lidl alebo Metro, ktoré sú 6. a 7. najväčší maloobchodný reťazec na svete. A trendy nasvedčujú, že internetový predaj raz predbehne aj ten klasický.
.príležitosť na webe
V lete 1994 boli tri a pol roka od chvíle, keď Tim-Berners Lee spustil prvý webový server sa internet sa pomaly začal premieňať z vedeckého pieskoviska na praktickú doménu. V tom istom roku vznikol aj Mosaic Netscape, neskôr premenovaný na Netscape Navigator, prvý „moderný“ internetový prehliadač. O web sa začali zaujímať aj bežní ľudia a v zahraničných časopisoch sa objavili prvé rubriky o najzaujímavejších webových stránkach.
Jeffovi Bezosovi sa v tom čase dostala do rúk správa, ktorá predikovala ročný rast internetového obchodu (vtedy prakticky neexistujúceho, aj keď prvé experimenty boli prezentované už v roku 1979) na úrovni 2 300 percent. Tridsaťročný Bezos, ktorý vtedy pôsobil ako viceprezident firmy D. E. Shaw, sa rozhodol, že je to príležitosť, ktorú neslobodno premrhať. Dal výpoveď, a začal pracovať na svojom novom elektronickom obchode. Čím ale začať? Bezos si vytvoril zoznam 20 produktov, ktoré sú najvhodnejšie pre online predaj. Potom ho zúžil na päť, ktoré mali najväčší potenciál: CD nosiče, počítačový hardvér, počítačový softvér, videá a knihy. Všetky mali niekoľko spoločných menovateľov: dajú sa ľahko presúvať, nepokazia sa, dajú sa jednoznačne opísať, netreba ich osobne vyskúšať ako oblečenie. Pre zákazníkov je navyše v týchto kategóriách dôležitý veľký výber, čo nahráva zásielkovému predaju, ktorý sa nemusí zmestiť na plochu predajne.
Bezos sa presťahoval aj s manželkou do Seattlu a začal pripravovať elektronický obchod. Prenajali si malý trojizbový dom – Bezos priznal, že sa preň rozhodol aj preto, lebo mal garáž – chcel sa chváliť, že začínal z garáže, rovnako ako garážové legendy Hewlett-Packard či Apple. Prípravy trvali rok a 16. júla 1995 bol spustený Amazon.com.
.čo na srdci
Richard Brandt, autor knihy Jeden klik – Jeff Bezos a vzostup Amazonu, poukazuje na to, že stránka nebola pri spustení ani poriadne dokončená. Bezosovou filozofiou bolo dostať sa na trh čo najrýchlejšie, aby získal náskok pred konkurenciou a problémy plánoval vyriešiť po ceste.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.