Kurátorská réžia a architektonická koncepcia totiž bola v rukách Okwui Enwezora a Davida Adjayea. Päťdesiatdvaročný Okwui Enwezor je Nigérijčan a pochádza zo zámožnej ibovskej rodiny z Calabaru. Žije v New Yorku a v Mníchove, a je známy nielen ako kurátor a umelecký kritik, ale aj ako spisovateľ, básnik a pedagóg špecializujúci sa na históriu umenia. Štyridsaťdeväťročný významný britský architekt David Adjaye je zase potomok tanzánskej rodiny diplomata z Dar es Salaamu. Ani jeden teda nie je africký ekonomický exulant, ale obaja dnes reprezentujú novú globálnu elitu zrodenú z postkoloniálneho miešania kultúr, národov a temperamentov.
Veľkú časť vystavovaných umelcov na Bienále už reprezentuje generácia dnes tak diskutovaného a transformujúceho sa tretieho sveta. Ide o ľudí, ktorí vo veľkých multikulturálnych spoločnostiach úspešne vytvárajú novú kultúrno-spoločenskú platformu.
.nové výzvy
Naše ohrozené osudy si dnes vyžadujú spoločenské diskusie, ktoré má podnecovať aj umenie. Ono totiž popri kontemplácii a potešení zo zážitku podnecuje aj nové kritické myslenie. Dnešný tragický svet je atmosférou zúfalstva a apokalyptickej mediteránskej ľudskej drámy s množstvom nešťastných a umierajúcich utečencov, ktorí z rozpadávajúcich sa máp afrických a blízkovýchodných teritórií hľadajú nádej a záchranu v blahobyte a demokracii Európskej únie. Samotná Európa však rieši svoju vlastnú existenčnú drámu – s rozpadávajúcou sa súdržnosťou, občianskou dôverou a slabnúcimi spoločnými hodnotami. Neriešené problémy dnešnej planéty – od globálneho otepľovania cez neslobodu až po stúpajúce ekonomické napätie medzi bohatstvom a chudobou – je nielen intelektuálnou výzvou hľadania nových generačných stratégií, ale aj neopakovateľnou šancou aktualizácie súčasného umenia. A s touto výzvou pracuje v tohtoročných Benátkach aj Okwui Enwezor.
Namiesto jednej zastrešujúcej témy Enwezorovo Bienále s podtitulom Všetky svetové budúcnosti vrství križujúce sa kurátorove parametre. Naprieč celou výstavou v opakujúcich sa inštalačných choreografiách reprezentuje rozdielne umelecké praxe. Umelci, myslitelia, spisovatelia, skladatelia, choreografi, speváci a muzikanti vystavujú svoje spôsoby pozerania, načúvania a rozprávania umeleckých obrazov, objektov, pohybov, akcií, textov a zvukov. Principiálnym Enwezorovým záujmom je nabúravanie konvenčných výstavných modelov.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.