Takzvaný modernizačný program Slovensko 21 z dielne Počiatek-Čaplovič, ktorý schválila vláda, dostal sympatizujúce ohlasy. Nechýbali pochvaly médií i analytických stajní.
Vysoké ocenenie získal najmä nápad „negatívnej dane“. Ak sa vyskytla skepsa či pochybnosť, tak len v súvislosti s kradnutím myšlienok od predchodcu, Miklošovej Minervy, a s tým, či vláda nošu dobrých opatrení stihne realizovať.
Tak tomu sa hovorí hrozné nedorozumenie. To, čo trčí z „reformného plánu“ na prvý pohľad, je snaha vyhnúť sa všetkým oblastiam, kde by hrozilo ideologické veto Roberta Fica. Avšak – materiál s ambíciou „vytvoriť priestor na udržateľný hospodársky rast, zamestnanosť, odstrániť byrokratické prekážky...“ predsa nemôže neriešiť také zásadné veci, ako je odvodové zaťaženie (podľa posledného výskumu Paying Taxes ôsme najvyššie zo 150 krajín), zdravotníctvo (tvorba nových dlhov), prvý pilier dôchodkov s vražednou „švajčiarskou“ indexáciou či zníženie daní, keďže efekt reformy z roku 2004 sa práve vyčerpáva. Tieto kardinálne problémy môže obísť iba ten, koho zadaním je reklamný materiál pre Brusel, domáce publikum a povrchné médiá.
Modernizačný program od Počiatka a Čaploviča je totiž marketingový švindeľ. Zvyšovanie platov, vymýšľanie grantov, podpora bytov, „aktívna politika zamestnanosti“, to nie sú žiadne reformy, ale storočné nápady, ktoré politici oprašujú pod novými značkami. Popri navodení zdania, že vláda má akúsi koncepciu a aj ľavica vie „reformovať“, ide predovšetkým o nalievanie miliárd do čiernych dier pod večne populárnymi sloganmi o vzdelávaní, vede či regionálnych rozdieloch. Reklama, a inak úplná prázdnota. Omnoho väčšmi ako „plán reforiem“ to pripomína budovateľské plány komunistov. Reči typu „jedno euro vložené do výskumu by malo priniesť v priebehu 5 rokov 15 eur“ sú smiešne. Naozaj niekto verí tomu, že socialistické vysoké školstvo, ktoré nedokáže dlhodobo dostať ani jednu svoju inštitúciu medzi prvých 500 na svete, niečo vyprodukuje hneď, keď dostane peniaze? Naozaj tu niekto verí, že k prosperite a rastu môžu viesť akési vládne impulzy v ráde 17 miliárd za tri roky? Veď je to na smiech. Slovensko 21 je klasicky ľavicové (podobne ako Minerva!) posúvanie peňazí z kôpky na kôpku v situácii, keď sa krajine výnimočne darí. Ale pozor. Slovensko práve plytvá drahocenným časom, ktorý mu ešte zotrvačnosťou prvej vlny reforiem chvíľu ostáva.
Neblahý efekt reklamných aktivít, ktorým sa tu naivne tlieska, spočíva v šírení milosrdnej uspávanky, že bez ďalších hlbokých reforiem môže byť Slovensko dlhodobo v zásadne lepšej situácii ako dnes napríklad Maďarsko.
Vysoké ocenenie získal najmä nápad „negatívnej dane“. Ak sa vyskytla skepsa či pochybnosť, tak len v súvislosti s kradnutím myšlienok od predchodcu, Miklošovej Minervy, a s tým, či vláda nošu dobrých opatrení stihne realizovať.
Tak tomu sa hovorí hrozné nedorozumenie. To, čo trčí z „reformného plánu“ na prvý pohľad, je snaha vyhnúť sa všetkým oblastiam, kde by hrozilo ideologické veto Roberta Fica. Avšak – materiál s ambíciou „vytvoriť priestor na udržateľný hospodársky rast, zamestnanosť, odstrániť byrokratické prekážky...“ predsa nemôže neriešiť také zásadné veci, ako je odvodové zaťaženie (podľa posledného výskumu Paying Taxes ôsme najvyššie zo 150 krajín), zdravotníctvo (tvorba nových dlhov), prvý pilier dôchodkov s vražednou „švajčiarskou“ indexáciou či zníženie daní, keďže efekt reformy z roku 2004 sa práve vyčerpáva. Tieto kardinálne problémy môže obísť iba ten, koho zadaním je reklamný materiál pre Brusel, domáce publikum a povrchné médiá.
Modernizačný program od Počiatka a Čaploviča je totiž marketingový švindeľ. Zvyšovanie platov, vymýšľanie grantov, podpora bytov, „aktívna politika zamestnanosti“, to nie sú žiadne reformy, ale storočné nápady, ktoré politici oprašujú pod novými značkami. Popri navodení zdania, že vláda má akúsi koncepciu a aj ľavica vie „reformovať“, ide predovšetkým o nalievanie miliárd do čiernych dier pod večne populárnymi sloganmi o vzdelávaní, vede či regionálnych rozdieloch. Reklama, a inak úplná prázdnota. Omnoho väčšmi ako „plán reforiem“ to pripomína budovateľské plány komunistov. Reči typu „jedno euro vložené do výskumu by malo priniesť v priebehu 5 rokov 15 eur“ sú smiešne. Naozaj niekto verí tomu, že socialistické vysoké školstvo, ktoré nedokáže dlhodobo dostať ani jednu svoju inštitúciu medzi prvých 500 na svete, niečo vyprodukuje hneď, keď dostane peniaze? Naozaj tu niekto verí, že k prosperite a rastu môžu viesť akési vládne impulzy v ráde 17 miliárd za tri roky? Veď je to na smiech. Slovensko 21 je klasicky ľavicové (podobne ako Minerva!) posúvanie peňazí z kôpky na kôpku v situácii, keď sa krajine výnimočne darí. Ale pozor. Slovensko práve plytvá drahocenným časom, ktorý mu ešte zotrvačnosťou prvej vlny reforiem chvíľu ostáva.
Neblahý efekt reklamných aktivít, ktorým sa tu naivne tlieska, spočíva v šírení milosrdnej uspávanky, že bez ďalších hlbokých reforiem môže byť Slovensko dlhodobo v zásadne lepšej situácii ako dnes napríklad Maďarsko.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.