Ohrdnutí nápadníci bývajú vždy uštipační. Určite aj poľská strana bola pripravená vytriasť vrecká a je možné, že silná automotive infraštruktúra na Slovensku hrala minimálne rovnako významnú úlohu, ako šťavnatý balík stimulov v rádoch stoviek miliónov eur.
Problém je, že to sa nikdy nedozvieme. Ani sa nedozvieme, ako by vyzerala slovenská ekonomika, ak by nelákala priame zahraničné investície stimulmi, ktoré od roku 2002 dosiahli hodnotu približne 1,5 miliardy eur. Sú minimálne štyri hlavné dôvody, prečo je politika investičných stimulov škodlivá.
.štyri dôvody
Dôvod prvý – vyberanie víťazov. Konkurenčný boj na trhu má svojich víťazov a porazených. Rozhodcom je spotrebiteľ, ktorý za jeden výrobok dá aj šperky po babke a druhý si ani nevšimne. Vyberanie „víťazov“ investičných stimulov nič také neobsahuje. Rozhodcom je tu úradník, ktorý skontroluje formálne stránky, prípadne prihodí subjektívne hodnotenie zmysluplnosti investičného plánu.
A často vyberie zle. Nemusí byť za tým nič zlomyseľné. Zisková investícia sa s istotou dá určiť vždy len spätne, inak by sme všetci boli Warrenovia Buffetovia. Nezbankrotuje Jaguar o päť rokov? S istotou neviem ja, vy, a už vôbec nie tí, ktorí stimul odklepli. Spoločné peniaze na víťaza však už boli stavené.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.