Ten príbeh sa začal dialógom medzi Ježišom a zákonníkom. Zákonník bol znalcom zákona, učiteľom. Dnes by sme povedali, že išlo o profesora teológie. Ten položil Ježišovi závažnú otázku.
.daj mi zoznam blížnych
Zákonníci často viedli diskusie o konkrétnom probléme, toto však nie je ten prípad. V evanjeliu čítame: „Tu vystúpil znalec zákona, aby ho pokúšal.“ Evanjelista Lukáš používa termín pokušenie, ktorý sa v celom jeho evanjeliu vyskytuje len dvakrát. Druhý raz toto slovo zaznie v príbehu, kde diabol pokúša Krista na púšti (Mt 4, 1 – 11). Len pre zaujímavosť, blízko miesta, kde sa odohral dej tohto podobenstva, sa dnes nachádza ortodoxný kláštor a medzi relikviami tam uchovávajú kameň, ktorý zohral úlohu pri pokúšaní Krista.
Zákonník teda Ježiša neskúša, ale pokúša, keď mu kladie otázku: „Učiteľ, čo mám robiť, aby som bol dedičom večného života?“ Pokúša ho, pretože ako znalec zákona musel poznať odpoveď.
Ježiš sa spýtal: „Čo je napísané v Zákone? Ako tam čítaš?“ A zákonník v duchu predpisov odpovedal: „Milovať budeš Pána, svojho Boha, z celého svojho srdca, z celej svojej duše, zo všetkých svojich síl a z celej svojej mysle a svojho blížneho ako seba samého!“ Odpoveď bola správna a Ježiš muža pochválil: „Správne si odpovedal. Toto rob a budeš žiť!“
Zákonník však nebol spokojný a znovu sa opýtal: „A kto je môj blížny?“ V Ježišovej dobe sa táto otázka rozoberala veľmi často. Ľudia sa pýtali, je aj cudzinec mojím blížnym? Nie je blížnym len člen môjho národa, príslušník kmeňa, obyvateľ mesta, priateľ, člen širšej či užšej rodiny? Zákonník očakával konkrétnu definíciu, zoznam ľudí, najlepšie len s takými menami, ktoré boli pre neho prijateľné. Ježiš však reagoval podobenstvom.
.náročná cesta
„Istý človek zostupoval z Jeruzalema do Jericha...“ Táto veta z podobenstva často ostáva bez povšimnutia. Akoby išlo o ľahkú cestu. No kým Jeruzalem sa nachádza vo výške 754 metrov nad morom v kopcoch, Jericho leží v hĺbke 258 metrov pod morom, uprostred stepi.
Človek, ktorý prechádza z Jeruzalema do Jericha, musí prekonať za 27 kilometrov, čo je vzdialenosť oboch miest, prevýšenie 1 000 metrov. Cesta vedie cez strmé skaly, skalné zrázy, riečne údolie a púšť.
V Biblii sa píše, že pocestný „padol do rúk zbojníkov. Tí ho ozbíjali, doráňali, nechali ho polomŕtveho a odišli.“ To, že na tejto ceste vyčíňali zbojníci, sa vtedy vedelo. Prekvapením však je, že muža dobili. O zlodejoch na Strednom východe bolo totiž známe, že násilia sa dopustili len vtedy, ak sa prepadnutý človek bránil. Tento pocestný nebol ochotný nechať sa okradnúť. A tak ho zlodeji zbili, vyzliekli donaha a nechali ležať naľavo od cesty v bezvedomí a polomŕtveho. Muž v takomto stave nielenže nemohol pokračovať v ceste, ale bez pomoci bol odsúdený na smrť. Nepoznáme identitu tohto muža, no predpokladá sa, že bol Židom.
.dilema znečistenia
Príbeh pokračuje: „Náhodou šiel tou cestou istý kňaz a keď ho uvidel, obišiel ho.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.