Prvýkrát som počul orchester v septembri 2014, keď v komornom zložení koncertoval v bratislavskom Primaciálnom paláci pri príležitosti 25. výročia Nežnej revolúcie. Beethovenov Druhý klavírny koncert B dur ma očaril. Cítil som radosť, zažíval katarziu, počul jedinečný zvuk, priam taký hebký ako u Viedenských filharmonikov. No a podanie Schubertovej šiestej symfónie C dur ma úplne uchvátilo. Symfonický orchester s takým pestovaným zvukom na Slovensku? Naše nasledujúce stretnutie sa odohralo vo viedenskom Musikverein, v jeho Veľkej (či – ako býva častejšie označovaná – Zlatej) sále. Najmä Čajkovského Patetická symfónia H mol a jej štvrtá veta ma definitívne presvedčili, že som svedkom výnimočného projektu.
Jack Martin Händler vďaka svojej húževnatosti, presvedčeniu a tvrdohlavosti vybudoval teleso s osobitým zvukom, ktorý má už v súčasnosti bohaté referencie. Orchester, vedený zanieteným dirigentom a presvedčeným pokračovateľom Bruna Waltera, existujúci bez stabilného ekonomického a organizačného zázemia, dokázal strhnúť publikum na prvej koncertnej scéne vo Viedni. Tu skrsla moja túžba stať sa súčasťou tejto misie, ktorá sa dnes stáva realitou. S kolegom sme založili firmu Gesamtkunstwerk a v začínajúcej sa sezóne spolu so „Žakym“ (familiárna prezývka umeleckého riaditeľa a šéfdirigenta Jacka Martina Händlera) organizujeme prvý abonentný symfonický cyklus.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.