Škola na Grösslingovej ulici v Bratislave. Skvostná secesná stavba, v nej stopy po nevkusnom socialistickom vybavení a v jednej z tried, celkom vpredu, závan nových čias – digitálna tabuľa.
Primáni z osemročného gymnázia majú práve matematiku. V triede so špecializáciou na matematiku, do ktorej sa robia talentové prijímačky, sedia dnes iba chlapci. Učiteľka matematiky Magdaléna Dzurjaninová s viditeľnou trémou pred novinármi predvádza, ako vyzerá hodina s použitím digitálneho obsahu a digitálnej tabule. Digitálny obsah má pani učiteľka k dispozícii zadarmo už pol roka, ale digitálnu tabuľu má škola zapožičanú len na týždeň. Preto tá občasná neistota, čo kedy stlačiť, aby bolo možné využiť všetky možnosti výučbového softwaru i hardwaru. Preberajú sa prirodzené a záporné čísla, chlapci nemajú s učivom žiadny problém. Ich bystré hlavičky by túto látku bez problému pochopili aj bez digitálnych vymožeností, ale deťom so slabšími matematickými predstavami by animácie či interaktívne cvičenia iste pomohli.
Novinári, ktorí nikdy nič podobné počas školských čias nezažili, sledujú digitálne možnosti vyučovania s nadšením. Iniciatíva za digitálne školy, ktorá pripravila tieto ukážkové hodiny na vybraných školách, môže byť spokojná.
.triezvy pohľad
Magdaléna Dzurjaninová je učiteľka v stredných rokoch a nie je to typ, ktorý naivne naletí na každý výdobytok techniky. O digitálnom obsahu, ktorý mala možnosť testovať, hovorí so sympatickým nadhľadom: „Ja som za tento spôsob vyučovania, ale určite by som takto – s digitálnou tabuľou – neučila celú hodinu. Tak dvadsať minút, lebo žiaci potrebujú zošit a aj manuálne v ňom niečo tvoriť.“ Možnosť, ktorú dostala od Iniciatívy za digitálne školy, rada využila, a myslí si, že by digitálny obsah, ak by bol školám prístupný, mohol pomôcť. Najmä v situácii, keď sa začína školská reforma bez adekvátnych školských učebníc. Práve tie považuje učiteľka Dzurjaninová za kľúčovú vec. „My učitelia by sme mali vytvoriť aspoň internetovú učebnicu. Každý učiteľ by si ju mohol prispôsobiť, aktualizovať. Mohlo by sa to podobať aj tomuto programu a finančne by to bolo najjednoduchšie a najprístupnejšie.“
Pani učiteľka sa priznáva, že na hodiny matematiky chodí s českými učebnicami. Má ich v kabinete celú hŕbu a vôbec by jej neprekážalo, keby sa na Slovensku používali aspoň dočasne práve ony.
.kto je za tým
Digitalizácia školstva je srdcovou záležitosťou bývalej poslankyne za ANO Beáty Brestenskej. Je prezidentkou Asociácie Infovek a stojí aj za neformálnou Iniciatívou za digitálne školy. Ako vyzývateľ iniciatívy sa však oficiálne uvádza Prírodovedecká fakulta UK, kde je Beáta Brestenská prodekankou. Iniciatívu podporuje aj Metodicko-pedagogické centrum (MPC) v Bratislave a sedem škôl. Podstatou iniciatívy je presadiť do všetkých slovenských škôl jeden konkrétny produkt – Planeta vedomostí. Vybrala ho Beáta Brestenská. Ide o digitálne kurikulum Planéta vedomostí, ktoré má vychádzať z anglického produktu UniversalCuricculum. Pri pohľade na internetovú stránku Planéty vedomostí sa dá zistiť, že tento produkt vytvára firma Young Digital Planet SA so sídlom v poľskom Gdansku. Všetky kontaktné osoby majú poľské mená.
„Je to unikátny komplexný nástroj, ktorý poskytuje digitálny obsah pre žiaka ZŠ a SŠ,“ vysvetľuje Brestenská, prečo zvolila práve tento produkt. „Zároveň obsahuje tvorivé prostredie pre učiteľa, v ktorom môže vytvárať hodiny rôznej náročnosti, môže pripraviť individuálny program pre každého žiaka.“
Softwérové výučbové programy si dnes na trhu konkurujú a možno ich na internete nájsť veľa, niektoré sú dostupné dokonca aj zadarmo (samozrejme, v menšej kvalite). Možno si z nich vyberať – podľa kvality aj ceny. Ideálne pre firmy, ktoré takéto programy tvoria, určite je, keď ministerstvo kúpi licenciu pre všetky školy v štáte. To už je aj obchodne zaujímavá transakcia. Koľko by tento digitálny obsah stál? „Ceny zatiaľ neboli rokované, lebo len teraz sa pripravujú podklady pre národné projekty modernizácie vzdelávania,“ tvrdí Brestenská. Pripomína, že MŠ SR pripravuje štúdiu vykonateľnosti pre Národný program digitálneho obsahu vzdelávania pre ZŠ a SŠ. „Tu sa otvára možnosť diskusie o cene a potrebe zakúpenia profesionálnych digitálnych obsahov pre jednotlivé predmety ako z domácej aj zahraničnej ponuky.“
Je teda čas na konkurenčnú súťaž. Planéta vzdelávania ho už začala.
.užitočné
Pracovníčka MPC Anna Čulíková, ktorá s Iniciatívou za digitalizáciu školstva spolupracuje, pripomína, že v júni sa už tento pilotný projekt už končí. „My sme chceli ukázať, ako sa to dá používať, a potom je to už otázka na ministerstvo školstva, či by sa to dalo nakúpiť do škôl.“ Čulíková o cene niečo naznačila: „Hovoríme minimálne o desiatkach miliónov korún.“
V podstate možno činnosť Iniciatívy za digitálne školy označiť za lobingovú iniciatívu pre jeden konkrétny produkt. Nemožno však poprieť aj jej osvetový efekt. Viacero učiteľov sa zaškolilo do práce s digitálnym vzdelávacím programov, iste sa mnohí preň nadchli a je pravdepodobné, že po tejto skúsenosti si viaceré školy samy zakúpia digitálne tabule a budú si samy hľadať či tvoriť pre svojich žiakov najvhodnejší software. V tomto smere vôbec netreba naše školy či učiteľov podceňovať. Ale možno by sme mohli začať najprv s dobrými a alternatívnymi učebnicami, v ktorých by bolo už aj CD.
Primáni z osemročného gymnázia majú práve matematiku. V triede so špecializáciou na matematiku, do ktorej sa robia talentové prijímačky, sedia dnes iba chlapci. Učiteľka matematiky Magdaléna Dzurjaninová s viditeľnou trémou pred novinármi predvádza, ako vyzerá hodina s použitím digitálneho obsahu a digitálnej tabule. Digitálny obsah má pani učiteľka k dispozícii zadarmo už pol roka, ale digitálnu tabuľu má škola zapožičanú len na týždeň. Preto tá občasná neistota, čo kedy stlačiť, aby bolo možné využiť všetky možnosti výučbového softwaru i hardwaru. Preberajú sa prirodzené a záporné čísla, chlapci nemajú s učivom žiadny problém. Ich bystré hlavičky by túto látku bez problému pochopili aj bez digitálnych vymožeností, ale deťom so slabšími matematickými predstavami by animácie či interaktívne cvičenia iste pomohli.
Novinári, ktorí nikdy nič podobné počas školských čias nezažili, sledujú digitálne možnosti vyučovania s nadšením. Iniciatíva za digitálne školy, ktorá pripravila tieto ukážkové hodiny na vybraných školách, môže byť spokojná.
.triezvy pohľad
Magdaléna Dzurjaninová je učiteľka v stredných rokoch a nie je to typ, ktorý naivne naletí na každý výdobytok techniky. O digitálnom obsahu, ktorý mala možnosť testovať, hovorí so sympatickým nadhľadom: „Ja som za tento spôsob vyučovania, ale určite by som takto – s digitálnou tabuľou – neučila celú hodinu. Tak dvadsať minút, lebo žiaci potrebujú zošit a aj manuálne v ňom niečo tvoriť.“ Možnosť, ktorú dostala od Iniciatívy za digitálne školy, rada využila, a myslí si, že by digitálny obsah, ak by bol školám prístupný, mohol pomôcť. Najmä v situácii, keď sa začína školská reforma bez adekvátnych školských učebníc. Práve tie považuje učiteľka Dzurjaninová za kľúčovú vec. „My učitelia by sme mali vytvoriť aspoň internetovú učebnicu. Každý učiteľ by si ju mohol prispôsobiť, aktualizovať. Mohlo by sa to podobať aj tomuto programu a finančne by to bolo najjednoduchšie a najprístupnejšie.“
Pani učiteľka sa priznáva, že na hodiny matematiky chodí s českými učebnicami. Má ich v kabinete celú hŕbu a vôbec by jej neprekážalo, keby sa na Slovensku používali aspoň dočasne práve ony.
.kto je za tým
Digitalizácia školstva je srdcovou záležitosťou bývalej poslankyne za ANO Beáty Brestenskej. Je prezidentkou Asociácie Infovek a stojí aj za neformálnou Iniciatívou za digitálne školy. Ako vyzývateľ iniciatívy sa však oficiálne uvádza Prírodovedecká fakulta UK, kde je Beáta Brestenská prodekankou. Iniciatívu podporuje aj Metodicko-pedagogické centrum (MPC) v Bratislave a sedem škôl. Podstatou iniciatívy je presadiť do všetkých slovenských škôl jeden konkrétny produkt – Planeta vedomostí. Vybrala ho Beáta Brestenská. Ide o digitálne kurikulum Planéta vedomostí, ktoré má vychádzať z anglického produktu UniversalCuricculum. Pri pohľade na internetovú stránku Planéty vedomostí sa dá zistiť, že tento produkt vytvára firma Young Digital Planet SA so sídlom v poľskom Gdansku. Všetky kontaktné osoby majú poľské mená.
„Je to unikátny komplexný nástroj, ktorý poskytuje digitálny obsah pre žiaka ZŠ a SŠ,“ vysvetľuje Brestenská, prečo zvolila práve tento produkt. „Zároveň obsahuje tvorivé prostredie pre učiteľa, v ktorom môže vytvárať hodiny rôznej náročnosti, môže pripraviť individuálny program pre každého žiaka.“
Softwérové výučbové programy si dnes na trhu konkurujú a možno ich na internete nájsť veľa, niektoré sú dostupné dokonca aj zadarmo (samozrejme, v menšej kvalite). Možno si z nich vyberať – podľa kvality aj ceny. Ideálne pre firmy, ktoré takéto programy tvoria, určite je, keď ministerstvo kúpi licenciu pre všetky školy v štáte. To už je aj obchodne zaujímavá transakcia. Koľko by tento digitálny obsah stál? „Ceny zatiaľ neboli rokované, lebo len teraz sa pripravujú podklady pre národné projekty modernizácie vzdelávania,“ tvrdí Brestenská. Pripomína, že MŠ SR pripravuje štúdiu vykonateľnosti pre Národný program digitálneho obsahu vzdelávania pre ZŠ a SŠ. „Tu sa otvára možnosť diskusie o cene a potrebe zakúpenia profesionálnych digitálnych obsahov pre jednotlivé predmety ako z domácej aj zahraničnej ponuky.“
Je teda čas na konkurenčnú súťaž. Planéta vzdelávania ho už začala.
.užitočné
Pracovníčka MPC Anna Čulíková, ktorá s Iniciatívou za digitalizáciu školstva spolupracuje, pripomína, že v júni sa už tento pilotný projekt už končí. „My sme chceli ukázať, ako sa to dá používať, a potom je to už otázka na ministerstvo školstva, či by sa to dalo nakúpiť do škôl.“ Čulíková o cene niečo naznačila: „Hovoríme minimálne o desiatkach miliónov korún.“
V podstate možno činnosť Iniciatívy za digitálne školy označiť za lobingovú iniciatívu pre jeden konkrétny produkt. Nemožno však poprieť aj jej osvetový efekt. Viacero učiteľov sa zaškolilo do práce s digitálnym vzdelávacím programov, iste sa mnohí preň nadchli a je pravdepodobné, že po tejto skúsenosti si viaceré školy samy zakúpia digitálne tabule a budú si samy hľadať či tvoriť pre svojich žiakov najvhodnejší software. V tomto smere vôbec netreba naše školy či učiteľov podceňovať. Ale možno by sme mohli začať najprv s dobrými a alternatívnymi učebnicami, v ktorých by bolo už aj CD.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.