pýtajú sa študenti na utečencov?
Samozrejme. Na dejepise preberám v dvoch triedach práve Veľké sťahovanie národov. Koncept migrácie sa pri ňom dá pomerne dobre ilustrovať na aktuálnych udalostiach. Snažím sa študentom ukázať širší kontext. Nie je to prvýkrát, keď Európu zasahuje migračná vlna. Ukazujem im, že v minulosti boli aj ničivejšie vlny, ako je táto.
.prichádzajú študenti na hodinu už s vytvoreným názorom?
Často. Majú názory od rodičov, spolužiakov či z médií. Rozdiel je viditeľný medzi študentmi prvých ročníkov, maturantmi či tými, ktorí chodia na debatný krúžok. Títo študenti majú svoj názor zvyčajne už aj dobre vyargumentovaný.
.dá sa v takýchto prípadoch diskutovať a zostať pritom apolitický?
Myslím, že áno. Apolitickosť znamená, že učiteľ nevystupuje v pozícii ex cathedra – toto je môj politický názor a idem ho študentov naučiť. Vyjadrovanie názorov by malo byť začlenené do diskusie. Každý dobrý učiteľ má na svojho žiaka vplyv. Ale to majú aj rodičia, spolužiaci, celé okolie. Hovoriť študentom, akú politickú stranu voliť, to je určite extrém. Ale názor na aktuálnu tému, akou sú migranti či Ukrajina by učiteľ mal povedať. No nemal by ho presadzovať ako jediný správny a dať priestor aj iným uhlom pohľadu.
.sú však aj uhly pohľadu, ktoré želajú imigrantom smrť. Čo s extrémistickými názormi?
Na to sú mantinely demokracie. Rôznorodosť názorov by nemal učiteľ chápať tak, že umožní obhajovanie nacizmu a Hitlera.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.