Film Seana Penna Útek do divočiny, nakrútený podľa rovnomennej knihy Jona Krakauera, zachytáva skutočnú odyseu mladého muža, ktorý sa vydáva na Aljašku, aby objavil pravdu, ukrytú vo vlastnom vnútri.
Tento mladík sa volal Chris McCandless, pochádzal z dobre situovanej rodiny, dokončil vysokoškolské štúdium a čakala ho lukratívna kariéra a pohodlný život strednej triedy. V ničom z toho však nenachádzal zmysel. A tak všetky úspory venoval neziskovej organizácii, spálil svoje doklady, zmenil si meno, prerušil kontakt s rodinou a vydal sa na cestu po Amerike, ktorá sa takmer po dvoch rokoch putovania tragicky skončila na Aljaške.
McCandlessov životný príbeh zákonite púta pozornosť, pretože v čistej podobe odhaľuje to, čo takmer každý človek niekedy pocítil alebo pociťuje. Zobrazuje túžbu oslobodiť sa od spoločnosti a všetkých falošných nánosov v ľudskom Ja, dokonale a neskreslene spoznať svoju skutočnú identitu. Zároveň je bolestivým svedectvom o dusivom zovretí nefunkčnej rodiny, ktorá zanechá na človeku hlboké, možno nezmazateľné stopy. Medzi ľuďmi, ktorých sa McCandlessov príbeh dotkol, bol i horolezec, cestovateľ a reportér Jon Krakauer. Ten v knihe Útek do divočiny, ktorú venoval putovaniu svojského mladíka, s dokumentárnou presnosťou opisuje jeho trajektóriu a vzťahy, ktoré počas cesty nadviazal. Hoci má kniha faktografický charakter, dokáže poodhaliť túžby a problémy Chrisa McCandlessa.
Režisér a scenárista filmu Sean Penn stál pred neľahkou úlohou pretaviť chlapcovu púť do podoby hraného filmu. Nie vždy sa mu darí komplikovaný príbeh celkom uchopiť. McCandlessovo putovanie člení na dve línie, cestu po Amerike a pobyt na Aljaške, ktoré sa počas celého filmu prepletajú a vzájomne nasvecujú. Penn vie vyselektovať najdôležitejšie momenty chlapcovho pobytu na Aljaške a dôkladne ich rozvinúť. V druhej línii sa zdá o čosi bezradnejší. Pokúša sa zachytiť väčšinu zo stretnutí a udalostí, ktoré opisuje kniha, čím čiastočne zaniká ich výraznosť. Presnosť a popisnosť je namieste pri literatúre faktu, v prípade hraného filmu stráca opodstatnenie. Dokumentárne zachytenie presnej trajektórie McCandlessovho putovania malo v tomto prípade ustúpiť požiadavkám dramaturgickej výstavby príbehu, ktorá by dokázala zdôrazniť a prehĺbiť rozhodujúce momenty Chrisovej cesty. Navyše, Penn do filmu zaraďuje i sekvencie s McCandlessovou rodinou, ktoré majú len minimálny dramaturgický význam.
Z estetického hľadiska film miestami znehodnocuje jeho doslovnosť..Rušivý je najmä patetický komentár McCandlessovej sestry, ktorý zbytočne artikuluje to, čo malo zostať len naznačené a tušené. Podobný dojem zanechávajú aj všetky sekvencie, zobrazujúce rodinu hlavného hrdinu. Aj na viacerých ďalších miestach filmu využíva Penn gýčovité obrazy a symboly, ktorých výpovedná sila sa častým používaním dávno ošúchala. Clivá hudba, ktorá mnohé z týchto scén sprevádza, sa tiež usiluje vyvolávať vykalkulované emocionálne reakcie. Penn miestami, najmä pri zobrazovaní udalostí, odohrávajúcich sa na Aljaške, predsa len nachádza svieže výrazové prostriedky. Záverečné scény, ktoré zachytávajú McCandlessovho strádanie a utrpenie, predstavujú výtvarne najzaujímavejšie momenty filmu.
Penn do úlohy mladého dobrodruha obsadil Emila Hirscha, ktorý preukázal nemalú mieru talentu. Mladý herec presvedčivo znázornil širokú škálu emocionálnych polôh osobitého mladíka. Jeho herecké schopnosti vyniknú predovšetkým v závere filmu. Hirsch stvárnil posledné etapy McCandlessovej cesty s neobyčajnou intenzitou.
Seanovi Pennovi sa celkom nepodarilo pretransformovať McCandlessovo putovanie do podoby výrazného filmového diela. Úsilie o faktografickú presnosť na mnohých miestach bráni rozvinúť dramatický potenciál príbehu, inde zasa film skĺzava k zbytočnej doslovnosti. Film má mnohé nedostatky, možno mu ich však odpustiť vďaka silnému námetu a prostej, no nie triviálnej záverečnej pointe.
Útek do divočiny (In to the Wild, USA, 2007, 148 min.)
Réžia: Sean Penn. Námet: Jon Krakauer – rovnomenná kniha. Scenár: Sean Penn. Kamera: Eric Gautier. Hudba: Michael Brook, Kaki King. Hrajú: Emile Hirsch, Marcia Gay Harden, William Hurt, Jena Malone, Catherine Keener, Vince Vaughn, Hal Holbrook
Tento mladík sa volal Chris McCandless, pochádzal z dobre situovanej rodiny, dokončil vysokoškolské štúdium a čakala ho lukratívna kariéra a pohodlný život strednej triedy. V ničom z toho však nenachádzal zmysel. A tak všetky úspory venoval neziskovej organizácii, spálil svoje doklady, zmenil si meno, prerušil kontakt s rodinou a vydal sa na cestu po Amerike, ktorá sa takmer po dvoch rokoch putovania tragicky skončila na Aljaške.
McCandlessov životný príbeh zákonite púta pozornosť, pretože v čistej podobe odhaľuje to, čo takmer každý človek niekedy pocítil alebo pociťuje. Zobrazuje túžbu oslobodiť sa od spoločnosti a všetkých falošných nánosov v ľudskom Ja, dokonale a neskreslene spoznať svoju skutočnú identitu. Zároveň je bolestivým svedectvom o dusivom zovretí nefunkčnej rodiny, ktorá zanechá na človeku hlboké, možno nezmazateľné stopy. Medzi ľuďmi, ktorých sa McCandlessov príbeh dotkol, bol i horolezec, cestovateľ a reportér Jon Krakauer. Ten v knihe Útek do divočiny, ktorú venoval putovaniu svojského mladíka, s dokumentárnou presnosťou opisuje jeho trajektóriu a vzťahy, ktoré počas cesty nadviazal. Hoci má kniha faktografický charakter, dokáže poodhaliť túžby a problémy Chrisa McCandlessa.
Režisér a scenárista filmu Sean Penn stál pred neľahkou úlohou pretaviť chlapcovu púť do podoby hraného filmu. Nie vždy sa mu darí komplikovaný príbeh celkom uchopiť. McCandlessovo putovanie člení na dve línie, cestu po Amerike a pobyt na Aljaške, ktoré sa počas celého filmu prepletajú a vzájomne nasvecujú. Penn vie vyselektovať najdôležitejšie momenty chlapcovho pobytu na Aljaške a dôkladne ich rozvinúť. V druhej línii sa zdá o čosi bezradnejší. Pokúša sa zachytiť väčšinu zo stretnutí a udalostí, ktoré opisuje kniha, čím čiastočne zaniká ich výraznosť. Presnosť a popisnosť je namieste pri literatúre faktu, v prípade hraného filmu stráca opodstatnenie. Dokumentárne zachytenie presnej trajektórie McCandlessovho putovania malo v tomto prípade ustúpiť požiadavkám dramaturgickej výstavby príbehu, ktorá by dokázala zdôrazniť a prehĺbiť rozhodujúce momenty Chrisovej cesty. Navyše, Penn do filmu zaraďuje i sekvencie s McCandlessovou rodinou, ktoré majú len minimálny dramaturgický význam.
Z estetického hľadiska film miestami znehodnocuje jeho doslovnosť..Rušivý je najmä patetický komentár McCandlessovej sestry, ktorý zbytočne artikuluje to, čo malo zostať len naznačené a tušené. Podobný dojem zanechávajú aj všetky sekvencie, zobrazujúce rodinu hlavného hrdinu. Aj na viacerých ďalších miestach filmu využíva Penn gýčovité obrazy a symboly, ktorých výpovedná sila sa častým používaním dávno ošúchala. Clivá hudba, ktorá mnohé z týchto scén sprevádza, sa tiež usiluje vyvolávať vykalkulované emocionálne reakcie. Penn miestami, najmä pri zobrazovaní udalostí, odohrávajúcich sa na Aljaške, predsa len nachádza svieže výrazové prostriedky. Záverečné scény, ktoré zachytávajú McCandlessovho strádanie a utrpenie, predstavujú výtvarne najzaujímavejšie momenty filmu.
Penn do úlohy mladého dobrodruha obsadil Emila Hirscha, ktorý preukázal nemalú mieru talentu. Mladý herec presvedčivo znázornil širokú škálu emocionálnych polôh osobitého mladíka. Jeho herecké schopnosti vyniknú predovšetkým v závere filmu. Hirsch stvárnil posledné etapy McCandlessovej cesty s neobyčajnou intenzitou.
Seanovi Pennovi sa celkom nepodarilo pretransformovať McCandlessovo putovanie do podoby výrazného filmového diela. Úsilie o faktografickú presnosť na mnohých miestach bráni rozvinúť dramatický potenciál príbehu, inde zasa film skĺzava k zbytočnej doslovnosti. Film má mnohé nedostatky, možno mu ich však odpustiť vďaka silnému námetu a prostej, no nie triviálnej záverečnej pointe.
Útek do divočiny (In to the Wild, USA, 2007, 148 min.)
Réžia: Sean Penn. Námet: Jon Krakauer – rovnomenná kniha. Scenár: Sean Penn. Kamera: Eric Gautier. Hudba: Michael Brook, Kaki King. Hrajú: Emile Hirsch, Marcia Gay Harden, William Hurt, Jena Malone, Catherine Keener, Vince Vaughn, Hal Holbrook
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.