No jeho kritiku kapitalizmu možno vziať aj ako tvorivú výzvu na zlepšenie systému i nášho vnútra.
Pred nedávnou cestou hlavy Katolíckej cirkvi do Spojených štátov vetrili niektorí americkí komentátori blížiacu sa čelnú zrážku. „Pápež František vzbudil politické kontroverzie, a to vnútri Katolíckej cirkvi i mimo nej tým, že kapitalizmus obvinil z mnohých problémov chudobných,“ napísal 85-ročný čierny ekonóm Thomas Sowell pre konzervatívny web Townhall. „Nepochybne môžeme očakávať viac z toho aj počas jeho návštevy Spojených štátov.“
Sowell sa kedysi vypracoval z mimoriadne chudobných pomerov a zažil ešte segregáciu černochov na vlastnej koži. Takže rozpoloženiu najbiednejších rozumie. Z jeho mladíckeho koketovania s marxizmom ho vyliečila osobná skúsenosť s neefektívnosťou štátnej byrokracie i dôsledne empirický prístup v profesii ekonóma. Sowell ako zástanca hospodárskej slobody (a človek s ťažkou, až netaktnou povahou) Františka nešetrí. „Argentína, pápežova rodná krajina, patrila kedysi medzi vedúce ekonomiky sveta. Predtým, než bola zruinovaná presne tým druhom ideologických dojmov, ktoré teraz on propaguje po celom svete,“ uzatvára ekonóm komentár s názvom Ľavica má svojho pápeža.
No napokon sa žiadna kolízia nekonala. Nijaká prehnaná kritika kapitalizmu vo Františkových prejavoch nezarezonovala, dokonca sa vyjadril, že podnikanie je vznešeným poslaním, zvlášť ak vytvára pracovné miesta a slúži spoločnému dobru. Po skončení jeho návštevy v Spojených štátoch viac rezonovalo v médiách stretnutie s Kim Davisovou. Úradníčka z Kentucky odmietla podpisovať sobášne listiny párom rovnakého pohlavia, za čo dokonca strávila pár dní za mrežami. Jej prípad je veľkým mementom pre výhradu vo svedomí v Amerike...
.imperializmus peňazí
Hoci pápež na svojej návšteve USA ekonomické otázky veľmi neriešil, na Slovensku nedávno vyšla kniha práve o nich. Volá sa Pápež František: Táto ekonomika zabíja (vyd. Fortuna Libri) a napísali ju dvaja medzinárodne uznávaní vatikanisti, novinári Andrea Tornielli a Giacomo Galeazzi. Rozoberajú v nej pápežove názory na globálny hospodársky systém, polemizujú s jeho kritikmi a zdôrazňujú zakotvenosť Františkových myšlienok v širšej katolíckej sociálnej náuke. Ku koncu knihy sa nachádza tiež kratší rozhovor priamo s hlavou Katolíckej cirkvi.
Celá tá polemika sa vlastne začala vydaním apoštolskej exhortácie Evangelii gaudium (Radosť evanjelia) v roku 2013. František v nej okrem iného píše: „V tomto kontexte ešte stále niektorí obhajujú ekonomické teórie, ktoré tvrdia, že bohatnutie bohatých časom vytvorí blahobyt aj pre chudobných a tiež teórie, ktoré predpokladajú, že ekonomický rast podporený voľným trhom dokáže sám od seba vyprodukovať väčšiu rovnosť a začlenenie ľudí do spoločnosti vo svete.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.