Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kúdol dymu za Volkswagenom

.michael Kasarda .časopis .týždeň v ekonomike

Prišiel koniec nafty v automobiloch? Zrútila sa druhá najväčšia automobilka na svete? Akú správu si máme odniesť z medializovaných informácií o podvode Volkswagenu s emisiami?

volkswagen podvádzal pri testoch emisií. To je základné heslo, ktorým sa oháňajú všetky médiá, keď hovoria o „kauze” či „škandále” Volkswagenu. V USA sa ujal názov Dieselgate odvodený od aféry Watergate počas volebného obdobia prezidenta Richarda Nixona. Tým istým dychom sa spomínajú miliardy dolárov, milióny motorov, pokles hodnoty firmy a personálne zmeny na riaditeľských postoch. Technicky ide o banalitu: koncern Volkswagen do niektorých áut svojich značiek (Audi, Seat, Škoda, Volkswagen) inštaloval softvér, vďaka ktorému mali počas testovania podľa amerického testovacieho cyklu nižšie emisie oxidov dusíka ako v realite.

Spomeňme si len na posledné dve veľké zvolávacie akcie. Minulý rok zvolal General Motors 30 miliónov svojich áut pre problémy so zapaľovacou skrinkou. Kľúč nebol v spínacej skrinke dostatočne uchytený, takže za jazdy sa mohol otočiť, vypnúť motor a pri prípadnej havárii by sa neaktivovali airbagy. General Motors odškodnil pozostalých po 124 obetiach (!), a zaplatil pokutu vo výške 900 miliónov dolárov. Takisto minulý rok začala najväčšia zvolávacia akcia na autá v histórii – spoločnosť Takata vymieňa v 34 miliónoch áut (BMW, Chrysler, Ford, Honda, Mazda, Nissan, a Toyota) airbagy, ktoré môžu pri detonácií vystreliť črepy na šoféra alebo spolujazdca. Len automobilka Honda hovorí o ôsmich úmrtiach a stovke zranených. Takata, General Motors aj všetky ostatné automobilky ďalej spokojne žijú a predávajú. Oproti tomu je Volkswagen so svojimi zvýšenými emisiami vykreslený ako príšerná korporátna obluda, lačná po ziskoch a ochotná kvôli predaju prekročiť všetky hranice morálky, ktorej hlúpi zákazníci sa nechali nachytať a ktorú máme odsúdiť na zánik.

.americký diesel bez močoviny
Predajom v tomto prípade myslíme najmä dobytie USA – trhu, ktorý je z hľadiska predajov, ale aj marketingu kľúčový, pretože vďaka angličtine majú americké médiá celosvetový vplyv. Volkswagen sa v USA nikdy netešil veľkej obľube. Za Atlantikom preferujú prevažne domáce a japonské značky, navyše portfólio Volkswagenu v USA je iné (horšie) oproti Európe. Chýbali v ňom najmä hybridné verzie, ktoré si kupujú Američania, aby svetu ukázali, že myslia na životné prostredie. Volskwagen namiesto toho nasadil svoje dieselové motory, s ktorými má oveľa väčšie skúsenosti. Na rozdiel od Európy, kde sa s dieselovým motorom predá vyše polovica nových áut, v USA nie je diesel veľmi populárne palivo do osobných áut, diesel je tam drahší ako benzín, emisné normy na diesely sú prísnejšie ako v Európe, ale hlavne ide o desaťročia inej loby a riadenej publicity.

No práve vďaka prísnejším emisným normám je Volkswagen v tejto situácii. Aby splnili normu, konkurencia používala vstrekovanie aditíva AdBlue (chemikália založená na močovine) do výfukového potrubia, ktorá znižovala emisie oxidov dusíka – plynov, ktoré nevznikajú v takom množstve ako oxid uhličitý, zato majú preukázaný nepriaznivý vplyv na zdravie. Motor 2,0 TDI nepoužíval AdBlue, napriek tomu mal udávané emisie v norme. Ušetril tým na výrobných nákladoch každého auta a zároveň tým získaval veľkú trhovú výhodu, pretože ponúkal o jeden podozrivý komponent menej a o jeden pravidelný servisný úkon – dolievanie AdBlue – menej. Volkswagen dokonca v Amerike začal na tieto motory používať označenie TDI CleanDiesel.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite