so Symfonickým orchestrom Bruna Waltera, ktorý dirigoval Jack Martin Händler, zahral Beethovenov 5. koncert pre klavír a ochester.
.do Bratislavy sa v nepravidelných intervaloch vraciate už viac než 40 rokov, opakovane ste koncertovali so Slovenskou filharmóniou, na Bratislavských hudobných slávnostiach ste mali sólový recitál. Registrujete tunajší hudobný život?
Bratislava je európske kultúrne centrum, ktoré môže ťažiť zo svojej polohy medzi Viedňou a Budapešťou. Nazdávam sa, že hudobný život v Bratislave je ešte stále poznačený hodnotnými tradíciami. Prepojenia medzi spomínanými metropolami na Dunaji boli vždy intenzívne: narodil sa tu Franz Schmidt, neskorší rektor Vysokej hudobnej školy vo Viedni i Ernő Dohnányi, určujúca osobnosť budapeštianskeho medzivojnového hudobného života, gymnázium tu navštevoval Béla Bartók, mesto často navštevoval Franz Liszt. Proti zlým tradíciám treba bojovať a vymazať ich, ale tieto tradície je potrebné pestovať a rozvíjať.
.v Bratislave ste v minulosti hrali Chopina, Schuberta, Schumanna, Beethovena. Váš mimoriadne široký repertoár sa vyznačuje určitou koncentráciou na Beethovenove sonáty a Mozartove klavírne koncerty. Je táto špecializácia výsledkom voľby, alebo dlhodobého vývoja?
K spomínaným cyklom mám veľmi blízko. Fascinujúce ma na nich, že sú to skutočné, celoživotné cykly: 32 sonát Ludwiga van Beethovena z rokov 1795 až 1822 a 27 koncertov pre klavír a orchester Wolfganga Amadea Mozarta z rokov 1767 až 1791. Prostredníctvom nich môžete so skladateľmi prežiť veľkú časť ich života. Hrám však hudbu od Bacha až po súčasných skladateľov a jednou z mojich najčastejšie hrávaných kompozícií je Klavírny koncert Georga Gershwina. Početné diela mi skladatelia osobne venovali a mnohé som premiéroval.
.bohaté zastúpenie vo vašom repertoári má tvorba skladateľov 20. storočia i súčasná hudba. Čím je práca so súčasnou hudbou v porovnaní s historickou špecifická?
Vždy sa usilujem dozvedieť čo najviac o živote majstrov, ktorých diela hrám a keď to je možné, konzultujem detaily interpretácie priamo so skladateľom. Vzhľadom na to, že s Beethovenom a Mozartom, žiaľ, nie je možné viesť bezprostredný dialóg, intenzívne študujem ich rukopisy a prvé dobové tlačené vydania diel. Vlastním rozsiahlu zbierku kópií takýchto materiálov.
.dnes sú dostupné kvalitné moderné vydania. Aké poznanie čerpáte z historických materiálov?
Odpoviem príkladom. V zachovanom rukopise Sonáty h mol používal Franz Liszt pri škrtaní iba jednoduché čiary. Zanechal tak vzácny, hlboký pohľad do procesu tvorby diela. Je fascinujúce, že môžeme čítať aj to, čo počas komponovania nakoniec zavrhol.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.