Česká republika predstavuje pre skupinu J&T kľúčový trh. Má na ňom viac než polovicu svojich aktív a pochádza z neho drvivá väčšina ziskov.
V roku 1998 prevzala J&T skrachovanú Podnikateľskú banku. Navýšila jej kapitál a premenovala ju na J&T Banku. O skupine sa začalo hovoriť a jej hlavný predstaviteľ v Česku, Patrik Tkáč, sa stal predmetom záujmu médií. Dopyt bol najmä po pikantnostiach z jeho súkromia. V Česku totiž nikto nepochyboval, že je len predĺženou rukou otca Jozefa Tkáča, faktického stvoriteľa J&T ako finančnej skupiny.
.zázrak menom ČEZ
J&T z času na čas niečo kúpila, ale stále nešlo o nič významné. Zásadný zlom prišiel v roku 2003. Vtedy skupina spustila investíciu, ktorá zrejme predstavuje vôbec najvýnosnejší obchod po roku 1989 na území Českej republiky a Slovenska. J&T začala pre seba a svojich partnerov vo veľkom nakupovať akcie pološtátneho energetického holdingu ČEZ.
Podľa vyjadrenia partnera skupiny Tomáša Martinca z roku 2005 pre český časopis TÝDEN J&T s masívnymi nákupmi začala v čase, keď sa jedna akcia predávala hlboko pod hranicou sto korún českých. Dnes sa ČEZ predáva za viac než 1 300 korún. J&T sa postupne podarilo nakúpiť vyše desať percent najväčšej stredoeurópskej firmy podľa výšky trhovej hodnoty (vyše 50 miliárd dolárov). Na obchodoch s akciami ČEZ zarobila J&T pre seba a svojich klientov desiatky miliárd korún.
Kľúčovým dodávateľom peňazí pre J&T bol v časoch skupovania cenných papierov ČEZ finančník Pavel Tykač. Na českom trhu nemá azda nikto iný takú zlú povesť. Tykač bol hlavou skupiny Motoinvest, ktorá v polovici 90. rokov ovládla Agrobanku a desiatku fondov, ktoré vzišli z kupónovej privatizácie. Na banku bola uvalená nútená správa a z fondov zmizli obrovské sumy peňazí. Tykač na konci 90. rokov disponoval kapitálom, ktorý prevyšoval desať miliárd korún. Vďaka partnerstvu s J&T ho zvýšil asi na 25 až 30 miliárd korún českých.
.ako Tykač borca dobehol
Tykač je mimoriadne mazaný a bystrý. Ľudia z J&T ho podcenili a pomerne detailne mu opísali budúci vývoj na energetickom trhu. Tykač pozorne počúval. V máji 2006 udrel. Kúpil štyridsať a opciu na ďalších deväť percent Mosteckej uhelnej. J&T bola ako oparená, podiel v druhej najväčšej českej spoločnosti v ťažbe hnedého uhlia chcela kúpiť ona sama. Uhlie potrebovala pre tepláreň a elektráreň v bývalých Komořanoch u Mostu, ktoré kúpila v roku 2005 zhruba za tri miliardy korún. Dnešná hodnota výrobcu energií sa pohybuje okolo 10 miliárd korún. Zdroj je však celkom závislý od uhlia z Komořan. Tykač si bol toho veľmi dobre vedomý (sama J&T mu to detailne opísala) a začal tlačiť na zvýšenie cien uhlia.
Spory medzi oboma stranami sa dramaticky vyhrotili v roku 2007, keď Tykačova skupina zverejnila, že jej J&T dlhuje miliardy korún. Tykačovi ľudia takisto potvrdili, že pôžičky sú kryté mnohomiliardovými ručiteľskými zmenkami, ktoré podpísali všetci skutoční vlastníci skupiny J&T.
Kontroval Jozef Tkáč, prezident J&T. „Vzhľadom na vzniknutú situáciu sa finančná skupina J&T rozhodla vypovedať všetky zmluvné vzťahy, predčasne splatiť svoje záväzky a tým ukončiť spoluprácu s pánom Tykačom a ním ovládanými spoločnosťami.“ Vypukla vojna a nepriateľstvo, ktoré trvajú dodnes.
Celá záležitosť s Tykačom ukázala, že jeden-jediný človek môže byť omnoho dôvtipnejší než celá jedna finančná skupina dohromady. Do nepriehľadných a riskantných obchodov s mužom so zlou povesťou zatiahol J&T a rodinu Tkáčových Patrik Tkáč, ktorý v decembri 2007 označil správanie Pavla Tykača za životné sklamanie. V plnej nahote tak odhalil vlastnú naivitu.
Rozchod s Tykačom znamenal nevyhnutnosť hľadať nových partnerov. Voľba padla na Petra Kellnera a jeho konglomerát PPF. Obe zoskupenia sa spoločne usilovali o majoritný podiel v niekdajšom Českom Telecome alebo vo výrobcovi lietadiel Aero Vodochody. V oboch prípadoch odišli porazené. Napriek tomu majú do budúcnosti niekoľko spoločných projektov. Už dnes spoluvlastnia firmu ABS Jets, ktorá prevádzkuje niekoľko súkromných prúdových lietadiel.
.dalík pomôže
Medzi najznámejšie české akvizície J&T patrí kúpa futbalového klubu Sparta Praha. Po finančnej stránke nejde o nijakú významnú vec, skupina skôr posilnila spoločenský vplyv a prestíž. Jednou z možností sa stali tribúny futbalovej Sparty, ktorú skupina vlastní. Za vlády ČSSD sa na nich objavoval napríklad expremiér Jiří Paroubek. J&T mala veľmi dobré vzťahy s jeho poradcom a bývalým ministrom dopravy Jaroslavom Tvrdíkom. No J&T v časoch vládnutia ČSSD zažila dva veľké neúspechy: nepodarilo sa jej získať uhoľné spoločnosti Severočeské doly a OKD. V oboch prípadoch neuspela. Z dnešného pohľadu jej unikli desiatky miliárd korún, ktoré na prípadnom ďalšom predaji mohla zarobiť.
Neúspech J&T motivoval k silnejšiemu preniknutiu do českej politickej elity. Štrbina sa našla cez Marka Dalíka, najbližšieho spolupracovníka a dôverníka premiéra Mirka Topolánka. Dalík, podobne ako partneri J&T Daniel Křetínský a Dušan Palcr, pochádza z Brna. J&T Banka požičala niekoľko miliónov Dalíkovej priateľke Gabriele Horáčkovej na prevádzkovanie predajne s kabelkami v zastrčenej uličke blízko centra Prahy. Z hľadiska pôsobenia J&T Banky sa jedná o ojedinelou záležitosť. Podobné obchody proste nerobí. Transakcia však celkom určite utužila priateľstvu J&T a vplyvného lobistu a najbližšieho priateľa českého premiéra.
.čudná cesta tryskáčom
Silné väzby na premiéra Topolánka potvrdzuje takisto posledná udalosť: Ráno 25. mája odletel z Prahy do mesta Olbio na Sardínii trinásťmiestny tryskáč Embraer ERJ-135 Legacy, ktorý prevádzkuje ABS Jets, patriaci do skupiny J&T. Na palube boli premiér Topolánek, jeho priateľka podpredsedníčka poslaneckej snemovne Lucie Talmanová, ich syn Nicolas, minister dopravy Aleš Řebíček a jeho rodina a neupresnený počet bodyguardov.
Spôsob prepravy podliehal najvyššiemu utajeniu. Niet sa čo čudovať, na Sardínii sa premiér zišiel s partnerom J&T Palcrom. Bol tam tiež Martin Roman. O generálnom riaditeľovi a predsedovi predstavenstva pološtátneho holdingu ČEZ je známe, že má s J&T nadštandardné vzťahy. Uskutočnili spolu už niekoľko obchodov a ďalšie chystajú. Roman patrí do najbližšieho Topolánkovho okruhu. Čo je najpikantnejšie, stretnutie sa uskutočnilo v čase, keď česká vláda chystá 100miliardovú privatizáciu Letiska Praha. A J&T patrí medzi záujemcov. Platbu za cestu vo výške 1,1 milióna korún na seba vzal minister Řebíček. Premiér potvrdil, že sa s ním vyrovná. Topolánek je však ako bývalý neúspešný podnikateľ nemajetný, takže nie je príliš pravdepodobné, že by len tak zo svojho zaplatil stovky tisíc korún.
J&T takisto usilovne buduje politické väzby na úrovni hlavného mesta Prahy. Túto agendu má na starosti najmä Dušan Palcr, prípadne Daniel Křetínský. Dobré vzťahy s pražskými politikmi vidno najmä v spoločnosti Pražská energetika, kde tvoria zástupcovia hlavného mesta a J&T blok, ktorý celkom odstavil štát od vplyvu. Ten prostredníctvom ministerstva práce a sociálnych vecí vlastní nezanedbateľných 14,2 percent. Praha a J&T chcú podiel štátu za každú cenu získať.
Autor je redaktor časopisu Týden
V roku 1998 prevzala J&T skrachovanú Podnikateľskú banku. Navýšila jej kapitál a premenovala ju na J&T Banku. O skupine sa začalo hovoriť a jej hlavný predstaviteľ v Česku, Patrik Tkáč, sa stal predmetom záujmu médií. Dopyt bol najmä po pikantnostiach z jeho súkromia. V Česku totiž nikto nepochyboval, že je len predĺženou rukou otca Jozefa Tkáča, faktického stvoriteľa J&T ako finančnej skupiny.
.zázrak menom ČEZ
J&T z času na čas niečo kúpila, ale stále nešlo o nič významné. Zásadný zlom prišiel v roku 2003. Vtedy skupina spustila investíciu, ktorá zrejme predstavuje vôbec najvýnosnejší obchod po roku 1989 na území Českej republiky a Slovenska. J&T začala pre seba a svojich partnerov vo veľkom nakupovať akcie pološtátneho energetického holdingu ČEZ.
Podľa vyjadrenia partnera skupiny Tomáša Martinca z roku 2005 pre český časopis TÝDEN J&T s masívnymi nákupmi začala v čase, keď sa jedna akcia predávala hlboko pod hranicou sto korún českých. Dnes sa ČEZ predáva za viac než 1 300 korún. J&T sa postupne podarilo nakúpiť vyše desať percent najväčšej stredoeurópskej firmy podľa výšky trhovej hodnoty (vyše 50 miliárd dolárov). Na obchodoch s akciami ČEZ zarobila J&T pre seba a svojich klientov desiatky miliárd korún.
Kľúčovým dodávateľom peňazí pre J&T bol v časoch skupovania cenných papierov ČEZ finančník Pavel Tykač. Na českom trhu nemá azda nikto iný takú zlú povesť. Tykač bol hlavou skupiny Motoinvest, ktorá v polovici 90. rokov ovládla Agrobanku a desiatku fondov, ktoré vzišli z kupónovej privatizácie. Na banku bola uvalená nútená správa a z fondov zmizli obrovské sumy peňazí. Tykač na konci 90. rokov disponoval kapitálom, ktorý prevyšoval desať miliárd korún. Vďaka partnerstvu s J&T ho zvýšil asi na 25 až 30 miliárd korún českých.
.ako Tykač borca dobehol
Tykač je mimoriadne mazaný a bystrý. Ľudia z J&T ho podcenili a pomerne detailne mu opísali budúci vývoj na energetickom trhu. Tykač pozorne počúval. V máji 2006 udrel. Kúpil štyridsať a opciu na ďalších deväť percent Mosteckej uhelnej. J&T bola ako oparená, podiel v druhej najväčšej českej spoločnosti v ťažbe hnedého uhlia chcela kúpiť ona sama. Uhlie potrebovala pre tepláreň a elektráreň v bývalých Komořanoch u Mostu, ktoré kúpila v roku 2005 zhruba za tri miliardy korún. Dnešná hodnota výrobcu energií sa pohybuje okolo 10 miliárd korún. Zdroj je však celkom závislý od uhlia z Komořan. Tykač si bol toho veľmi dobre vedomý (sama J&T mu to detailne opísala) a začal tlačiť na zvýšenie cien uhlia.
Spory medzi oboma stranami sa dramaticky vyhrotili v roku 2007, keď Tykačova skupina zverejnila, že jej J&T dlhuje miliardy korún. Tykačovi ľudia takisto potvrdili, že pôžičky sú kryté mnohomiliardovými ručiteľskými zmenkami, ktoré podpísali všetci skutoční vlastníci skupiny J&T.
Kontroval Jozef Tkáč, prezident J&T. „Vzhľadom na vzniknutú situáciu sa finančná skupina J&T rozhodla vypovedať všetky zmluvné vzťahy, predčasne splatiť svoje záväzky a tým ukončiť spoluprácu s pánom Tykačom a ním ovládanými spoločnosťami.“ Vypukla vojna a nepriateľstvo, ktoré trvajú dodnes.
Celá záležitosť s Tykačom ukázala, že jeden-jediný človek môže byť omnoho dôvtipnejší než celá jedna finančná skupina dohromady. Do nepriehľadných a riskantných obchodov s mužom so zlou povesťou zatiahol J&T a rodinu Tkáčových Patrik Tkáč, ktorý v decembri 2007 označil správanie Pavla Tykača za životné sklamanie. V plnej nahote tak odhalil vlastnú naivitu.
Rozchod s Tykačom znamenal nevyhnutnosť hľadať nových partnerov. Voľba padla na Petra Kellnera a jeho konglomerát PPF. Obe zoskupenia sa spoločne usilovali o majoritný podiel v niekdajšom Českom Telecome alebo vo výrobcovi lietadiel Aero Vodochody. V oboch prípadoch odišli porazené. Napriek tomu majú do budúcnosti niekoľko spoločných projektov. Už dnes spoluvlastnia firmu ABS Jets, ktorá prevádzkuje niekoľko súkromných prúdových lietadiel.
.dalík pomôže
Medzi najznámejšie české akvizície J&T patrí kúpa futbalového klubu Sparta Praha. Po finančnej stránke nejde o nijakú významnú vec, skupina skôr posilnila spoločenský vplyv a prestíž. Jednou z možností sa stali tribúny futbalovej Sparty, ktorú skupina vlastní. Za vlády ČSSD sa na nich objavoval napríklad expremiér Jiří Paroubek. J&T mala veľmi dobré vzťahy s jeho poradcom a bývalým ministrom dopravy Jaroslavom Tvrdíkom. No J&T v časoch vládnutia ČSSD zažila dva veľké neúspechy: nepodarilo sa jej získať uhoľné spoločnosti Severočeské doly a OKD. V oboch prípadoch neuspela. Z dnešného pohľadu jej unikli desiatky miliárd korún, ktoré na prípadnom ďalšom predaji mohla zarobiť.
Neúspech J&T motivoval k silnejšiemu preniknutiu do českej politickej elity. Štrbina sa našla cez Marka Dalíka, najbližšieho spolupracovníka a dôverníka premiéra Mirka Topolánka. Dalík, podobne ako partneri J&T Daniel Křetínský a Dušan Palcr, pochádza z Brna. J&T Banka požičala niekoľko miliónov Dalíkovej priateľke Gabriele Horáčkovej na prevádzkovanie predajne s kabelkami v zastrčenej uličke blízko centra Prahy. Z hľadiska pôsobenia J&T Banky sa jedná o ojedinelou záležitosť. Podobné obchody proste nerobí. Transakcia však celkom určite utužila priateľstvu J&T a vplyvného lobistu a najbližšieho priateľa českého premiéra.
.čudná cesta tryskáčom
Silné väzby na premiéra Topolánka potvrdzuje takisto posledná udalosť: Ráno 25. mája odletel z Prahy do mesta Olbio na Sardínii trinásťmiestny tryskáč Embraer ERJ-135 Legacy, ktorý prevádzkuje ABS Jets, patriaci do skupiny J&T. Na palube boli premiér Topolánek, jeho priateľka podpredsedníčka poslaneckej snemovne Lucie Talmanová, ich syn Nicolas, minister dopravy Aleš Řebíček a jeho rodina a neupresnený počet bodyguardov.
Spôsob prepravy podliehal najvyššiemu utajeniu. Niet sa čo čudovať, na Sardínii sa premiér zišiel s partnerom J&T Palcrom. Bol tam tiež Martin Roman. O generálnom riaditeľovi a predsedovi predstavenstva pološtátneho holdingu ČEZ je známe, že má s J&T nadštandardné vzťahy. Uskutočnili spolu už niekoľko obchodov a ďalšie chystajú. Roman patrí do najbližšieho Topolánkovho okruhu. Čo je najpikantnejšie, stretnutie sa uskutočnilo v čase, keď česká vláda chystá 100miliardovú privatizáciu Letiska Praha. A J&T patrí medzi záujemcov. Platbu za cestu vo výške 1,1 milióna korún na seba vzal minister Řebíček. Premiér potvrdil, že sa s ním vyrovná. Topolánek je však ako bývalý neúspešný podnikateľ nemajetný, takže nie je príliš pravdepodobné, že by len tak zo svojho zaplatil stovky tisíc korún.
J&T takisto usilovne buduje politické väzby na úrovni hlavného mesta Prahy. Túto agendu má na starosti najmä Dušan Palcr, prípadne Daniel Křetínský. Dobré vzťahy s pražskými politikmi vidno najmä v spoločnosti Pražská energetika, kde tvoria zástupcovia hlavného mesta a J&T blok, ktorý celkom odstavil štát od vplyvu. Ten prostredníctvom ministerstva práce a sociálnych vecí vlastní nezanedbateľných 14,2 percent. Praha a J&T chcú podiel štátu za každú cenu získať.
Autor je redaktor časopisu Týden
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.