Francúzske súdy sa vydali na likvidačné ťaženie proti internetu a jeho najzákladnejším vlastnostiam.
O kontroverznom aprílovom rozhodnutí, keď pokutovali tri servery za narušenie súkromia celebrít tým, že na svoje stránky umiestnili hyperlink na inú stránku, ktorá rozpitvávala ich vzťah, som už písala.
Teraz francúzsky súd nariadil spoločnosti eBay zaplatiť pokutu takmer 40 miliónov eur na základe žaloby podanej obchodnou skupinou LVMH, ktorá zastrešuje luxusné francúzske značky ako Louis Vuitton, Christian Dior či Moët a Hennesy. eBay je najväčšia internetová aukčná spoločnosť, cez ktorú 84 miliónov užívateľov len za minulý rok vydražilo tovar za 60 miliárd dolárov.
Niet sa čo diviť, že na takomto mamuťom trhovisku sa objavujú aj rôzni podvodníci a falšovatelia luxusných značiek. Napriek tomu, že eBay je len technologickým nosičom obchodov, nezrieka sa zodpovednosti za dodržiavanie zákonov.
Investuje obrovské sumy do odhaľovania falzifikátov, vylepšuje softvér, zamestnáva kontrolórov a spolupracuje s viac ako 18 000 majiteľmi značiek, ako napríklad Apple či Nike, ktoré jednoduchým spôsobom umožňujú overovať pravosť ich výrobkov priamo na stránke eBay. To však nie je prípad luxusných značiek, ktoré namiesto spoločného postupu proti podvodníkom radšej cez súd napádajú firmy, ktoré sa snažia zákon rešpektovať.
Nie je to prvý konflikt, v Nemecku mala eBay spor s výrobcom Rolexiek a v USA zas pre Tiffanyho šperky. Nie je to ani prvý spor LVMH s internetovou firmou. V roku 2006 vysúdili opäť vo Francúzsku od Googlu 300 000 eur za to, že falšovatelia využívali systém kontextovej reklamy fungujúci pri vyhľadávaní. Google vylepšil svoj systém, aby zabránil falšovateľom zviditeľňovať sa pri značkách, skupina LVMH nevylepšila nič, ale posmelená víťazstvom udrela na eBay.
V najnovšej kauze však nejde len o falšovateľov. Za nedovolený predaj luxusných výrobkov totiž súd označil aj predaj pravých parfumov. Nelegálnosť spočívala v tom, že parfumy predáva niekto, kto nie je súčasťou autorizovanej siete predajcov. LVMH tvrdí, že predaj svojich výrobkov cez eBay nepovolila, teda je nezákonný. eBay namieta, že sa tým potláča slobodná voľba zákazníka zvoliť si cestu, akou si tovar chce nakúpiť a že LVMH sa len snaží eliminovať konkurenciu a chce plne ovládať predaj svojho tovaru.
Právnici eBay chcú rozhodnutie francúzskeho súdu napadnúť, pretože ním vzniká precedens, ktorý môže ohroziť nielen ich vlastné fungovanie, ale aj akéhokoľvek ďalšieho internetového predajcu.
Zdá sa, že luxusný tovar, kde veľkú časť ceny tvoria nehmotné a kopírovateľné záležitosti, čaká podobný vývoj ako hudobný priemysel. Ten tiež márne bojoval proti nelegálnemu kopírovaniu, ktoré umožnili a zjednodušili nové technológie. Ak chce hudobný priemysel aj luxusný tovar prežiť, nemôže sa brániť starými zbraňami, i keď je v práve. Musí hľadať riešenia, ktoré budú rešpektovať * a ešte lepšie účinne využívať * moderné technológie. Inak namiesto zlodejov zničí nielen tých, čo zákon rešpektujú, ale aj seba.
Elena Akácsová
Autorka je publicistka
O kontroverznom aprílovom rozhodnutí, keď pokutovali tri servery za narušenie súkromia celebrít tým, že na svoje stránky umiestnili hyperlink na inú stránku, ktorá rozpitvávala ich vzťah, som už písala.
Teraz francúzsky súd nariadil spoločnosti eBay zaplatiť pokutu takmer 40 miliónov eur na základe žaloby podanej obchodnou skupinou LVMH, ktorá zastrešuje luxusné francúzske značky ako Louis Vuitton, Christian Dior či Moët a Hennesy. eBay je najväčšia internetová aukčná spoločnosť, cez ktorú 84 miliónov užívateľov len za minulý rok vydražilo tovar za 60 miliárd dolárov.
Niet sa čo diviť, že na takomto mamuťom trhovisku sa objavujú aj rôzni podvodníci a falšovatelia luxusných značiek. Napriek tomu, že eBay je len technologickým nosičom obchodov, nezrieka sa zodpovednosti za dodržiavanie zákonov.
Investuje obrovské sumy do odhaľovania falzifikátov, vylepšuje softvér, zamestnáva kontrolórov a spolupracuje s viac ako 18 000 majiteľmi značiek, ako napríklad Apple či Nike, ktoré jednoduchým spôsobom umožňujú overovať pravosť ich výrobkov priamo na stránke eBay. To však nie je prípad luxusných značiek, ktoré namiesto spoločného postupu proti podvodníkom radšej cez súd napádajú firmy, ktoré sa snažia zákon rešpektovať.
Nie je to prvý konflikt, v Nemecku mala eBay spor s výrobcom Rolexiek a v USA zas pre Tiffanyho šperky. Nie je to ani prvý spor LVMH s internetovou firmou. V roku 2006 vysúdili opäť vo Francúzsku od Googlu 300 000 eur za to, že falšovatelia využívali systém kontextovej reklamy fungujúci pri vyhľadávaní. Google vylepšil svoj systém, aby zabránil falšovateľom zviditeľňovať sa pri značkách, skupina LVMH nevylepšila nič, ale posmelená víťazstvom udrela na eBay.
V najnovšej kauze však nejde len o falšovateľov. Za nedovolený predaj luxusných výrobkov totiž súd označil aj predaj pravých parfumov. Nelegálnosť spočívala v tom, že parfumy predáva niekto, kto nie je súčasťou autorizovanej siete predajcov. LVMH tvrdí, že predaj svojich výrobkov cez eBay nepovolila, teda je nezákonný. eBay namieta, že sa tým potláča slobodná voľba zákazníka zvoliť si cestu, akou si tovar chce nakúpiť a že LVMH sa len snaží eliminovať konkurenciu a chce plne ovládať predaj svojho tovaru.
Právnici eBay chcú rozhodnutie francúzskeho súdu napadnúť, pretože ním vzniká precedens, ktorý môže ohroziť nielen ich vlastné fungovanie, ale aj akéhokoľvek ďalšieho internetového predajcu.
Zdá sa, že luxusný tovar, kde veľkú časť ceny tvoria nehmotné a kopírovateľné záležitosti, čaká podobný vývoj ako hudobný priemysel. Ten tiež márne bojoval proti nelegálnemu kopírovaniu, ktoré umožnili a zjednodušili nové technológie. Ak chce hudobný priemysel aj luxusný tovar prežiť, nemôže sa brániť starými zbraňami, i keď je v práve. Musí hľadať riešenia, ktoré budú rešpektovať * a ešte lepšie účinne využívať * moderné technológie. Inak namiesto zlodejov zničí nielen tých, čo zákon rešpektujú, ale aj seba.
Elena Akácsová
Autorka je publicistka
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.