je hlavným problémom Katolíckej cirkvi kríza rodiny? Zvláda komunikáciu svojich posolstiev v dnešnom svete? Odpovede sme išli hľadať priamo do Večného mesta.
Je tma. Prichádzame popod rímske hradby do centra mesta. Z radu budov zrazu vystúpi rozľahlé námestie, na ktorom sa nehybne týči postava v jednoduchom rúchu. Bronzové ruky má rozprestreté, akoby išla uchopiť chrám stojaci oproti – Lateránsku baziliku, sídelný kostol rímskeho biskupa. Podľa tradície sa v roku 1210 pápežovi Inocentovi III. prisnil sen, v ktorom padajúcu baziliku podopieral malý, jednoducho odetý muž. Hlava Katolíckej cirkvi v ňom neskôr spoznala Františka Assiského. Ten sen sa vlastne naplnil. Za Františkom z Assisi zostalo dielo, ktoré podopiera mnohé stĺpy cirkvi doteraz. František, ktorý teraz sedí na Petrovom stolci vo Vatikáne, však musí zápasiť o záchranu stĺpov, ktoré majú v sebe praskliny.
Svätopeterským námestím sa hrnú masy turistov. Napriek tomu, že je október a nad Vatikánom visia pochmúrne mraky, je príjemne teplo. Dav, odhodlaný urobiť si selfie na pozadí Sixtínskej kaplnky, nevyruší v dlhom čakaní ani občasný dážď. „František je pápež s mimoriadnym sociálnym cítením. Je to úžasný humanista,“ usmieva sa Američanka v strednom veku. Keď sa jej pýtame, čo jej najviac na Katolíckej cirkvi vadí, odpovedá, že nie je katolíčka. Podobne reagujú aj dve mladé Nemky: „Nie sme veriace.” Dámy z Malajzie sa zas ponúkajú, že nám radšej povedia niečo o architektúre v okolí. Aj táto úzka nereprezentatívna vzorka naznačuje niečo hlbšie, ako je povrchnosť súčasných svetoobčanov.
„Cirkev je univerzálna, má unikátnu pozíciu. Kritické svetlo, ktoré nevyhnutne potrebuje, môže vyhasnúť, ak sa ponorí hlboko do kultúry svojej doby,” hovorí na pravidelnom brífingu pri príležitosti biskupskej synody Vincent Nichols, londýnsky biskup. Novinári v preplnenej Sala Stampa si ho vypočujú, vypustia vzletný výrok do sveta, ale v súkromí sa sťažujú na to, že pokrývajú iba tlačovky, nie synodu. Informácie prúdia občasne a selektovane. „Sú dve synody,“ píše vatikanista Sandro Magister. „Prvá prebieha v útrobách Vatikánu. Tá druhá žije v médiách.“
.prečo Katolíckej cirkvi nerozumieť?
„Komunikácia hierarchie s laikmi už nie je najväčší problém,“ hovorí nám, prekvapeným novinárom, ktorí majú ťažkosti dohodnúť si interview s akýmkoľvek slovenským biskupom, John Wauck. Profesor Wauck je zosobnením správnej komunikácie. Učí na School of Communications Pápežskej univerzity Svätého kríža a kedysi písal prejavy guvernérovi Pennsylvánie či americkému ministrovi spravodlivosti. Hovorí príjemne, myšlienky má usporiadané. Zreteľne vyslovuje každé slovo a uisťuje sa, že sme pochopili všetko, čo povedal. Muž, ktorý vie, ako komunikovať. Ale vie to aj cirkev? John Wauck vysvetľuje, že aj v oblasti komunikácie je najväčšou výzvou aktívne zapojenie laikov, ktorí môžu v dialógu so svetom mimo Katolíckej cirkvi dosiahnuť viac ako cirkevná hierarchia.
Wauck nehovorí o teórii. Je členom hnutia Opus Dei, ktoré po zverejnení bestsellerov Dana Browna a rôznych konšpiračných teóriách spojených s touto organizáciou začalo systematicky pracovať na komunikácii svojej činnosti. A nielen svojej, ale celej cirkvi. V Británii a vo viacerých krajinách Západu rozbehli projekt nazvaný Catholic Voices, Katolícke hlasy. Je to sieť ľudí, často absolventov špičkových svetových univerzít, ktorí majú výborný prehľad v učení Katolíckej cirkvi. Poznajú racionálne argumenty vyplývajúce z harmónie rozumu a viery a zároveň majú za sebou tréningy, na ktorých ich učia porozumieť práci médií. Keď napríklad pápež Benedikt XVI. prišiel na návštevu Anglicka, ľudia z Catholic Voices boli pripravení kedykoľvek ísť do televízií či rádií diskutovať, vysvetľovať, viesť dialóg. Sú ochotní, rýchlo reagujú a ich vystupovanie má vysokú úroveň.
Keď sa rozprávame o tom, ako Katolícka cirkev komunikuje o práve prebiehajúcej synode, Wauck priznáva, že situácia nie je najšťastnejšia. Mnohí novinári sú frustrovaní, pretože informácie dostávajú len cez pravidelné brífingy. Nemôžu vidieť diskusie biskupov, počuť tón ich hlasov pri výmene názorov, pozorovať emócie, napätia a posuny v dialógoch. „Na to, aby bola diskusia naozaj slobodná, by však asi nebolo múdre poslať medzi biskupov novinárov,“ myslí si.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.