Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Umieranie po povrchu

.michal Tallo .časopis .film

V kinách je Domácí péče. Celovečerný debut Slávka Horáka, nakrútený v česko-slovenskej koprodukcii, ...

... zachytáva posledné mesiace života opatrovateľky inšpirovanej priamo matkou režiséra.

Takáto premisa, prirodzene, vyvoláva očakávania osobného, intímneho a emotívneho filmu. Tie však Domácí péče, ktorú Česko tento rok vysiela do boja o Oscara za najlepší zahraničný film, napĺňa iba čiastočne.

jednoducho film o umieraní

Označiť filmy o umieraní za žáner môže pôsobiť necitlivo – a samozrejme, do značnej miery aj zjednodušujúco. Ak by sme však o podobnom „žánri“ (aspoň pre potreby tohto textu) mohli hovoriť, Horákov film jeho konvencie napĺňa do bodky. Na správnom mieste sa tak dočkáme citlivého zobrazenia, či naopak, zamlčania vecí, na správnom mieste zase snímka na emócie diváka pritlačí. V dobe, keď vynikajúcich filmov s podobnou témou poznáme viacero, však prirodzene očakávame aj istú pridanú hodnotu.
Práve tú akoby sa Domácí péče ani nepokúšala priniesť. Vo svojom základe snímka funguje, príbeh zdravotnej sestry Vlasty, ktorá obetavo chodí od jedného domu k druhému a stará sa o pacientov, je napísaný síce konvenčne, no dôveryhodne a nakrútený civilne. Do istej miery to platí aj o vykreslení postáv – tu však narážame na prvé výrazné limity filmu. Tvorcovia si dali záležať, pokiaľ ide o vybudovanie charakterov Vlasty a jej manžela Laďu; ich uveriteľnosti pomáhajú aj vynikajúce herecké výkony Aleny Mihulovej a Bolka Polívku.
Dvojicou ústredných protagonistov sa však výpočet plnokrvných postáv začína aj končí.
 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite